Amerikanen martelen op Guantánamo (01.12.2004)

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Amerikanen martelen op Guantánamo (01.12.2004)

Bericht door okke »

Volkskrant op 1 december schreef:Rode Kruis: Amerikanen martelen op Guantánamo
WASHINGTON - Het Amerikaanse leger zet gevangenen op de marinebasis Guantánamo op Cuba zodanig psychisch en lichamelijk onder druk dat gesproken kan worden van marteling. Dat schrijft het Internationale Rode Kruis in een rapport waarop The New York Times de hand heeft gelegd. De organisatie stelde in juni vast dat de wil van gevangenen gebroken wordt door hen te vernederen, eenzaam op te sluiten en bloot te stellen aan extreme kou en hite. Het ministerie van Defensie ontkent de beschuldigingen. (Guardian, AP)
Vandaag in de Volkskrant. Niet echt nieuws, dus vraag ik mij af waarvoor het geplaatst is in de krant.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ja, de behandeling van deze gevangen is echt schandalig. Buiten het feit dat meerdere daar al jaren zitten zonder vorm van proces en advocaat en het feit dat ze zijn ontvoerd door de Amerikanen. Eigenlijk wisten we dit al vanuit de gevangenissen in Irak, nu is het dus ook op Cuba bewezen. Ik meen wel dat enkele vrijgelaten gevangenen proberen stappen te ondernemen tegen de Amerikaanse overheid.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Amerikanen martelen op Guantánamo (01.12.2004)

Bericht door Zitadelle »

okke schreef:
Volkskrant op 1 december schreef:Rode Kruis: Amerikanen martelen op Guantánamo
WASHINGTON - Het Amerikaanse leger zet gevangenen op de marinebasis Guantánamo op Cuba zodanig psychisch en lichamelijk onder druk dat gesproken kan worden van marteling. Dat schrijft het Internationale Rode Kruis in een rapport waarop The New York Times de hand heeft gelegd. De organisatie stelde in juni vast dat de wil van gevangenen gebroken wordt door hen te vernederen, eenzaam op te sluiten en bloot te stellen aan extreme kou en hite. Het ministerie van Defensie ontkent de beschuldigingen. (Guardian, AP)
Vandaag in de Volkskrant. Niet echt nieuws, dus vraag ik mij af waarvoor het geplaatst is in de krant.
Het is geplaatst omdat dit maal een officiële en betrouwbare informant op het gebied van mensenrechten aan het woord komt. Met de verklaringen van advocaten kunnen verslaggevers over het algemeen niet veel, maar met de verklaring van deze gerenomeerde organisatie is er een bevestiging van geruchten. Snappie??

Mijn mening: Tja... het is natuurlijk ongehoord dat een 'democratisch' land dit soort praktijken erop nahoudt. Belachelijk gewoon!!
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

We wisten dit eigenlijk allang. Waarom mag het Rode Kruis nu pas daar naar binnen???
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hauptmann schreef:We wisten dit eigenlijk allang. Waarom mag het Rode Kruis nu pas daar naar binnen???
Ik weet niet of het Rode Kruis er naar binnen mag.
Het Rode Kruis wordt door de Verenigde Staten in oorlogssituaties gezien als een ongewenst informatielek; zoals in Falluyah [spelling?], waar de verzorging van de burgerbevolking door het Amerikaanse leger werd uitgevoerd en de Rode Sikkel (Middenoosten variant van het Rode Kruis) de toegang tot de stad werd ontzegd.

Ook in Guantánamo is (was?) het Rode Kruis niet welkom. Door de status van de gevangenen is er niet krijgsgevangene, maar verdacht oorlogsmisdadiger, zodat de internationale regels over krijgsgevangenschap niet nageleefd hoeven worden (inclusief de beschikking over hulp van het Internationale Rode Kruis). Welke regels wel nageleefd moeten worden is onduidelijk. Advocaten mogen de gevangenen ook niet, dus zijn het geen verdachten van misdaden. Advocaten in de Verenigde Staten komen op voor de belangen van hun cliënten in Guantánamo, terwijl ze geen contact hebben en hebben gehad met hun cliënt. Een ernstige zaak voor een land dat vrijheid en liberalisme hoog in haar vaandel zegt te hebben.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Tel daarbij op dat ze het Internationale Gerechtshof/Strafhof ook zoveel mogelijk tegenwerken. Dus als hun eigen soldaten zoals laatst gewoon een gewonde Irakees executeren kan er niets aan gedaan worden.
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Die mensen die daar vastzitten zitten er vaak niet voor niets. Ik zal ze niet missen. En als iemand in het amerikaanse leger zich misdraagt zijn ze professioneel genoeg om er zelf wat aan te doen.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

John Rambo schreef:Die mensen die daar vastzitten zitten er vaak niet voor niets. Ik zal ze niet missen. En als iemand in het amerikaanse leger zich misdraagt zijn ze professioneel genoeg om er zelf wat aan te doen.
Reden temeer om advocaten en het Rode Kruis gewoon toe te laten. Of gelden er voor deze mensen andere wetten? Schuldig tenzij je kunt bewijzen onschuldig te zijn?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

John Rambo schreef:Die mensen die daar vastzitten zitten er vaak niet voor niets.
Dat is geen reden om mensen zonder vorm van proces op te sluiten. Dat zou een reden zijn om ze te arresteren en aan te klagen en een advocaat te geven, waarna je ze kan straffen voor hun misdaden.
John Rambo schreef:Ik zal ze niet missen.
Nee natuurlijk niet; je hebt geen idee welke mensen er zitten en als je dat al zou weten zou je ze niet kennen en daardoor moeilijk kunnen missen.
Ik zal ze ook niet missen. Hun familie waarschijnlijk wel.
John Rambo schreef:En als iemand in het amerikaanse leger zich misdraagt zijn ze professioneel genoeg om er zelf wat aan te doen.
En dat vind jij een legitieme reden om onafhankelijke hulporganisatie als het Internationale Rode Kruis de toegang, waar zij vanuit de internationale wetgeving recht op heeft, te weigeren?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie