De grootste Belg

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

De grootste Belg

Bericht door Narcolepticus »

Jaja, deze reeks komt ook. Onze school heeft daarop een verzoekje naar de leerlingen uitgestuurd. de leerlingen kunnen drie grootste Belgen kiezen, maar er is een beperking. Je mag pas personen kiezen vanaf 1830. Wie zouden jullie kiezen. Ik zou het niet echt weten

Eddy Blondeel?
Piron?
Leopold II?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Prins Filip :wink:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: De grootste Belg

Bericht door Peter M »

Met Leopold II als grootste Belg zou ik persoonlijk problemen hebben. Goed, hij heeft enkele prachtige gebouwen neergepoot en onze landsgrenzen immens uitgebreid, maar dit alles ten koste van veel Afrikaans bloed.

Dan nog liever Albert I, die in mijn ogen ook niet echt een held was, maar hij heeft tenminste nog een belangrijke symbolische waarde.

(En anders Prins Laurent ntuurlijk, redder aller dieren op aard :lol: )
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Onze professor Geschiedenis van de Moderne Tijden waagde zich gisteren aan een pronostiekje: het zou wel eens koning Boudewijn kunnen worden en ik vrees dat hij gelijk heeft.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Eigenlijk zouden leden van het Koningshuis zowiezo al niet in aanmerking mogen komen.....
Onafgezien van het feit of Boudewijn het nu verdient of niet, is het nu al 99.99% zeker dat hij het wordt....

Het is niet de moeite om de TV-kijker, alweer wekenlang met een TV-programma op te zadelen waarvan men de uitslag al op voorhand kent.


Johan
29th Let's Go!!!!!
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Jullie gaan nu wel al gelijk uit van een koninklijk persoon. Misschien maken mensen als Jacque Brel ook wel kans? Om maar een voorbeeld te noemen.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Hauptmann schreef:Jullie gaan nu wel al gelijk uit van een koninklijk persoon. Misschien maken mensen als Jacque Brel ook wel kans? Om maar een voorbeeld te noemen.

Tuurlijk en ik zie persoonlijk liever Jacques Brel dit winnen, dan Boudewijn....
maar je kunt niet ontkennen dat Boudewijn de absolute favoriet zal zijn....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ik zou dit soort verkiezingen altijd doen met bepaalde cathegorien. Bijvoorbeeld beste politicus, beste sportman enz enz. Ik neem aan dat je maar 1 persoon mag kiezen?
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Hauptmann schreef:Ik zou dit soort verkiezingen altijd doen met bepaalde cathegorien. Bijvoorbeeld beste politicus, beste sportman enz enz. Ik neem aan dat je maar 1 persoon mag kiezen?
Grootste stripfiguur: Lambik
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ach,e n als het voor 1830 was zou (denk ik) AMbiorix toch ook een grote kans maken
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Narcolepticus schreef:Ach,e n als het voor 1830 was zou (denk ik) AMbiorix toch ook een grote kans maken
Even romantisch gezien zullen Robrecht van Bethune, Pieter Deconinck en Jan Breydel ook wel kans maken.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

die mannen hebben toch meer te betekenen voor Belgie dan bijvoorbeeld koning boudewijn die enkel tegen de abortuswet was?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Idd, maar Boudewijn ligt nog bij teveel mensen in het geheugen om een historisch-objectief beeld van hem te kunnen vormen.
Dit is ook zo met WO2. Ik ben ervan overtuigd dat éénmaal er geen overlevenden van de oorlog meer zullen zijn, men er anders en misschien neutraler zal op terug kijken. Nu worden mensen nog teveel door hun emoties geleid ipv feiten en gebeurtenissen.

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Inderdaad. Maar als zelfs Willem van Oranje het in Nederland niet kan halen tegen iemand als Pim Fortuyn, dan vrees ik dat er al helemaal geen kans is voor figuren als Ambiorix en Pieter Deconinck, omdat daar in België in het onderwijs nog mínder aandacht aan wordt besteed in de geschiedenislessen.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Wat een onmogelijke vraag zeg. Je moet je hersenen al pijnigen om eerst een surrealistische abstractie van de werkelijkheid te maken en, na veel moeite, inbeelden dat er "belgen" bestaan buiten de stripverhalen. Eenmaal de hersenpijniging voorbij - wat dan? De enige belzen wonen in paleizen en zijn quasi op twee handen te tellen. Dus moet je al afstappen van de surrealistische benadering en toch maar een Vlaming óf Waal gaan zien.
In de jaren '50 werd reeds, onder lezers van het blad "de Vlaamse Linie", een soortgelijke census gehouden met als resultaat Kapelaan dr.Cyriel Verschaeve. Daarmede kan ik nog akkoord zijn; een dichter, schrijver, kunstenaar en filosoof die ook in Duitsland erg bekend was. Probeer maar eens een "Belg" te vinden met ere-doctoraten van oa. Keulen en Jena op zak, verdiend in de periode in kwestie. Maar dr.Verschaeve zal wel uitgesloten zijn wegens te controversieel omwille van zijn rol in collaboratie. Ik zou ook dr.Borms noemen, maar hij is ook weer te controversieel ofschoon hij steeds een Vlaming is geweest en nooit Duitser dan de Duitsers heeft willen zijn. Waarschijnlijk zal er een compromisfiguur moeten gezocht worden, die dan uiteindelijk niet veel zal hebben uitgestoken maar die "politiek correct" genoeg is om zonder protest van anderen toch geaccepteerd te worden.

Ik zou de volgende voorstellen: Feldmarschall Leopold von Sachsen-Coburg Gotha, General in het Russische leger, drager van Kulmer Kreuz, deelnemer aan de veldtochten tegen Napoleon (tot grote spijt van alle franskiljonnen) en tegelijk bouwer eerste spoorweglijn op het continent (Brussel-Mechelen). Een Duitse militair met een hele Spange met uitreikingen en littekens, dat was nog eens een koning zie. Het wapenschild van deze Duitse familie is overigens het wapenschild van de staat België, ofschoon het nul-de-botten iets heeft te maken met België.

Afbeelding
Plaats reactie