Waarom kwam er precies oorlog in Nederland ?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
claudia

Waarom kwam er precies oorlog in Nederland ?

Bericht door claudia »

hoi,
Ik ben bezig met een powerpoint presentatie voor school en ik moet daar een hoofdvraag en drie deelvragen voor gebruiken. Op de vragen die ik wilde behandelen kan ik zelf ook geen antwoord (niet zon duidelijke) op vinden, tenminste, op twee daarvan.
Dit zijn ze: Waarom kwam er oorlog in Nederland? En hoe was de situatie in Nederland toen het nog neutral was?
Ik heb hiervoor het hele internet doorgespit maar kan hier geen duidelijke antwoorden op vinden dus ik hoop dat iemand het weet
groetjes claudia
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

claudia...nou moet je eens ff luisteren naar me.
volgens mij vind je weinig antwoorden door hoe je je vragen geformuleerd hebt.
Want de vraag is volgens mij niet waarom er oorlog in nederland kwam maar waarom de oorlog naar nederland kwam en dat is eigenlijk heel simpel...
We lagen in duitsland weg naar 2 landen..Engeland en Belgie/Frankrijk...

En met toen nederland nog neutraal was bedoel je denk ik voordat nederland bezet was...en bedoel je nu te vragen over hoe het leger ervoor stond of wat de mensen van Nazi-duitsland vonden of..ja wat eigenlijk?
Laatst gewijzigd door Arjen op 26 nov 2002, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 19 keer
Ontvangen: 36 keer

Re: waarom kwam er precies oorlog in nederland?

Bericht door Proos »

claudia schreef:hoi,
Ik ben bezig met een powerpoint presentatie voor school en ik moet daar een hoofdvraag en drie deelvragen voor gebruiken. Op de vragen die ik wilde behandelen kan ik zelf ook geen antwoord (niet zon duidelijke) op vinden, tenminste, op twee daarvan.
Dit zijn ze: Waarom kwam er oorlog in Nederland? En hoe was de situatie in Nederland toen het nog neutral was?
Ik heb hiervoor het hele internet doorgespit maar kan hier geen duidelijke antwoorden op vinden dus ik hoop dat iemand het weet
groetjes claudia
Hoi Claudia,

Met deelvragen probeer je de hoofdvraag te beantwoorden of het zijn vragen die er in ieder geval naar leiden. Ik stel voor om iets te stellen over de geografische positionering van Nederland, de tactische voordelen om vanuit Nederland een aanval op Engeland uit te kunnen voeren (en de verdediging van Duitsland zelf). Ook de vernieuwde Blitzkrieg tactiek zorgde ervoor dat een snelle opmars door Brabant en Limburg moest plaatsvinden.

De deelvraag over de "situatie" van Nederland is wat breed. Ik zou het proberen toe te spitsen en concreter te maken. Ik bedoel, er zit een verschil tussen de kwaliteit van boterkoekjes ten tijden van de neutraliteit en bijvoorbeeld de politieke betrekkingen of kwaliteit van het landsleger.

Ik wil niet je ideeën in de grond stampen, maar ik denk gewoon dat je veel te veel werk op de schouders neemt terwijl dat misschien niet hoeft? Spits je vragen toe op heel conrete antwoorden, probeer een heldere onderbouwing te schrijven en neem de deelvragen op in je relaas bij de hoofdvraag en je kunt zeker de blits maken bij je leerkracht!

Suc6
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
PPL
Lid

Re: waarom kwam er precies oorlog in nederland?

Bericht door PPL »

claudia schreef:En hoe was de situatie in Nederland toen het nog neutral was?
Claudia,
Ik denk dat je deze vraag het beste kan bekijken door de vraag te stellen waarom er in de Eerste Wereld Oorlog niet in Nederland werd gevochten en in de Tweede Wereld Oorlog wel.

Nederland had namenlijk tijdens de Eerste Wereld Oorlog bekend gemaakt dat ze geen partij wilden kiezen voor een van de vechtende landen.
Dit in de hoop dat de gevolgen van de Oorlog aan Nederland boorbij zouden gaan.
Het feit dat Nederland geen zijde koos noemen we ook wel het "neutraliteitsbeginsel", Nederland was dus neutraal.
Dit kan je in de huidige wereldpolitiek trouwens nog tegenkomen bij Zweden en Zwisterland.

Door de gewijzigde tactiek van de Duitsers tijdens de Tweede Wereld Oorlog (inderdaad, de Blitzkrieg) trokken de Duitsers zich niets aan van de Nederlandse neutraliteit en derhalve schonden zij het Nedelandse grondgebied.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Claudia,

Aansluitend op antwoord van PPl.

Nederland had zich ook voor de 2e WO strikt neutraal verklaard. Soldaten van zowel de toekomstige bondgenoten (Engeland en Frankrijk) als die van Duitsland werden gevangen genomen als ze de Nederlandse neutraliteit negeerden.

In principe was Nederland voor Duitsland niet zo interessant. Maar het Duitse aanvalsplan voor Frankrijk maakte het noodzakelijk dat ook Nederland werd aangevallen.

Het aanvalsplan voor Frankrijk was in grote lijnen gelijk aan dat van de 1e WO, (het zogenaamde plan Schlieffen). In grote lijnen hield dit plan in dat een Duitse troepenmacht door de Belgische Ardennen heen zou aanvallen om dan met een boog om Parijs heen te trekken. Door een gebrek aan durf en fatale wijzigingen in dit originele plan mislukte dit in de 1e WO.

De Duitsers hadden van hun fouten geleerd en waren niet van plan dit nog een keer te laten gebeuren. Hieruit volgde dat een Duitse troepenmacht niet alleen door de Belgische Ardennen moest aanvallen, maar ook over een breder front door Zuid-Limburg. Dit zou uiteraard betekenen dat Duitsland ook in oorlog met Nederland zou komen. Dit was echter slechts bijzaak.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Monmax
degu
Lid

Bericht door degu »

ik heb niet het idee dat hitler enkel en alleen binnenviel omdat we in de weg lagen. Hitlers prioriteiten lagen inderdaad bij het overmeesteren van engeland en frankrijk, maar nederland zat naar mijn mening absoluut ook in het 3e reich plan en het hele anschluss idee. Ik denk niet dat hij ons zoals zwitserland met rust zou hebben gelaten.
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

Ik gok dat dat van onze "medewerking"af had gehangen....
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
PPL
Lid

Bericht door PPL »

benmaf schreef:Ik gok dat dat van onze "medewerking"af had gehangen....
Dat is een gok waar ik het niet direct mee eens ben.
Vanuit de fascistische gedachte was Nederland namenlijk een "broedervolk".
Vandaar dat Nederland in eerste instantie ook gewoon een Rijkscommisaris kreeg en niet onder militait gezag van ed SS werd geplaatst, zoals bijvoorbeeld Polen.

Vanuit het fascistische gedachtengoed was Duistaldn meer op zoek naar een soortgelijke behandeling van Nederland als bij Oostenrijk had plaatsgevonden.
In de propaganda was zelfs te vinden dat Nederland werd bezet om ze beschermen tegen de imperialistische en expansionistische politiek van Engeland.

Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

Grösse Brüder Deutchland!
Onze Held!
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Zo probeerden ze zich wel te profileren inderdaad.
(Maar dan wel zonder umlaut op de 'o' bij "Grosse")

dvaupell
Lid

Bericht door dvaupell »

... en een s voor de ch...
Deutschland dus.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

stop annoying me ! :)
PPL
Lid

Bericht door PPL »

benmaf schreef:stop annoying me ! :)
Ach joh... ff beetje jennen moet kunnen }>

Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

:roll: Bastard! :)
sp3c
Lid

Bericht door sp3c »

PPL schreef:
benmaf schreef:Ik gok dat dat van onze "medewerking"af had gehangen....
Dat is een gok waar ik het niet direct mee eens ben.
Vanuit de fascistische gedachte was Nederland namenlijk een "broedervolk".
Vandaar dat Nederland in eerste instantie ook gewoon een Rijkscommisaris kreeg en niet onder militait gezag van ed SS werd geplaatst, zoals bijvoorbeeld Polen.

Vanuit het fascistische gedachtengoed was Duistaldn meer op zoek naar een soortgelijke behandeling van Nederland als bij Oostenrijk had plaatsgevonden.
In de propaganda was zelfs te vinden dat Nederland werd bezet om ze beschermen tegen de imperialistische en expansionistische politiek van Engeland.
sterker nog, de duitse troepen die Nederland binnenvielen waren zich er niet eens van bewust wat er aan de hand was.
Veel para's dachten dat ze boven engeland waren afgesprongen en de grondtroepen werd verteld dat ze Nederland te hulp kwamen omdat ze door Engeland zou zijn overvallen.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!