Dat is toch zooo en zooo zonde.....

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Tja dat zal nog wel vaker gebeuren! Bij mn vader vroeger toen hij nog klein was hebben op zolder in 1944/45 engelse soldaten ingekwartierd gelegen. In de jaren 50 zijn hele uitrustingen en uniformen naar de stort gereden, die ze toen achter gelaten hadden. Ook heeft hij vaker toen hij klein was duitse helmen met spelen gedragen die later als oud vuil zijn weggegooid!!
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:

Een kennis van mij heeft een jaar geleden nog het onderstel van een flak vierling opgedoken bij Nijmegen. Geloof dat hij ook geholpen heeft met het bergen van een 88mm kanon hier in Nederland voor paar jaar geleden.
Hallo Nico,

Is het misschien mogelijk dat het hier gaat om het 7,5cm Franse buitkanon dat men een aantal jaren geleden dicht bij de brug in Arnhem heeft opgegraven en nu bij het museum in Deelen staat?.
Dit kanon lijkt namelijk sterk op het Duitse 8,8cm Flak kanon.
Saillant detail is dat het ten tijde van de slag om Arnhem bedient werd door jongens, een jaar of 17/18, van de Reichsarbeitsdienst(RAD).
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dat is mij zo niet bekend. Ik weet wel dat hij bij dat museum in deelen staat. Zou het dan even na moeten vragen bij die kennis van mij.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Dat is mij zo niet bekend. Ik weet wel dat hij bij dat museum in deelen staat. Zou het dan even na moeten vragen bij die kennis van mij.
Hallo Nico,

Dan moet het wel dat 7,5cm Franse buitkanon zijn daar ze geen 8,8cm Flak hebben staan.
Je kan je ook makkelijk vergissen daar beide kanonnen op het oog haast identiek zijn.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jah kan heel goed hoor. Ik weet er het fijne niet van. Het zal dan wel die 7,5cm zijn. Heb het een aantal jaren geleden een beetje mee gekregen en het is ook al lang geleden dat ik hem gezien heb. Hoe dan ook is het mooi als je zoiets uit de grond haalt.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Een RMCA Body-Armour, parabroek, battledress, 1ste model Denison, moet ik nog verdergaan? Allemaal van m'n overgrootvader die toendertijd bij de Belgische SAS zat, verbrand in de jaren negentig... Oh ja, doe er nog maar een complete Duitse schaarkijker bij, nu waarschijnlijk blikjes cola...
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Timmeke schreef:2x door mezelf gehoorde Luger verhalen..

De (nu al overleden) vader van m'n stiefvader heeft tijdens de oorlog een Luger gevonden. Achtergelaten.. Omwille van schrik en represailles heeft hij hem dan weggeborgen op zo'n hooizolder achter een balk. Het huis is nu verkocht en naar dat m'n stiefvader zegt waarschijnlijk achtergebleven.
Waarom ga je niet nog eens naar dat huis toe?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Jah kan heel goed hoor. Ik weet er het fijne niet van. Het zal dan wel die 7,5cm zijn. Heb het een aantal jaren geleden een beetje mee gekregen en het is ook al lang geleden dat ik hem gezien heb. Hoe dan ook is het mooi als je zoiets uit de grond haalt.
Inderdaad, en er kwam nog een gehele historie achteraan daar die "jonge jongens" van de RAD een aantal jaren terug naar het museum zijn gekomen en "hun" kanon weer terug zagen :wink: :) .
Mocht je het museum weer eens bezoeken vraag dan naar het verhaal achter dit kanon, de mensen kunnen je dan alles vertellen.
Geloof dat de Duitse RAD veteranen ook nog een soort van foto album aan het museum hebben geschonken maar zeker weten doe ik het niet.
Museum is zo wie zo een bezoek waard.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja voor aantal jaar geleden ben ik in het museum geweest. Misschien dan binnenkort weer daar eens heen gaan.

2 kennissen van mij zitten in die stichting van dat museum. Die spreek ik regelmatig dus zal hun het eens vragen over de geschiedenis van dat kanon.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Een oom van de vader van een kennis van mij :? :P , had na de WO2 een stengun gevonden op een hooizolder bij zijn boerderij, was achtergelaten tijdens Market Garden, hij heeft hem nog steeds, ik mag het helaas niet kopen.... :| :wink:
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

US_militaria_verzamelaar schreef:Een oom van de vader van een kennis van mij :? :P , had na de WO2 een stengun gevonden op een hooizolder bij zijn boerderij, was achtergelaten tijdens Market Garden, hij heeft hem nog steeds, ik mag het helaas niet kopen.... :| :wink:

Kopen misschien niet maar ga er eens naar toe met een lekkere fles sterke drank :wink: , je moet eens weten wat ik daar al niet mee los heb kunnen krijgen :) .
Collector of uniforms of the enemy
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Ik ben nog een tankradio, tankhelm, vliegeniershelm en Garand Riem vergeten.
jr. schreef:Een RMCA Body-Armour, parabroek, battledress, 1ste model Denison, moet ik nog verdergaan? Allemaal van m'n overgrootvader die toendertijd bij de Belgische SAS zat, verbrand in de jaren negentig... Oh ja, doe er nog maar een complete Duitse schaarkijker bij, nu waarschijnlijk blikjes cola...
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

wat een leuke topic :lol:
weet nog een spijtig verhaaltje.
Toen m'n meme door gent op het einde van de oorlog an het lopen was, al na de bevrijding was het verzet 'overal' vlaamse SS unifromen aan het verbranden :cry:
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Mn maat zn grootvader heeft tijdens WOII Duitsers in zn huis gehad bij de bevrijding om Zomergem. Toen ze vluchtten lieten ze al hun wapens en uitrusting achter. Die man heeft heel het boeltje onder de grond gestoken. Maar nu blijkt dat alles in stalen kisten zit en de kans is dus groot dat alles nog intact is! ...ik kan niet wachten tot deze grote vakantie :wink:
War is something human...
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ik ook niet neefje
:P
Plaats reactie