Is de mens barbaarser?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Is de mens barbaarser?

Bericht door B'Elanna »

Wat denken jullie?
Als je naar de 20e eeuw kijkt is er zoveel gebeurd, WOI en II, dekolonisatieoorlogen, koude oorlog, gruwelijker wapens dan ooit te voor (als je het mij vraagt), genocide: dat woord is zelfs nieuw!, en ga maar door......
Is de mens barbaarser geworden, of hadden mensen in de oudheid hetzelfde gedaan als ze dezelfde technieken hadden gehad? Want oorlog en gruwelijkheden zie je natuurlijk wel door de hele geschiedenis heen... Is het gewoon een logisch gevolg van bevolkingsgroei en wetenschap dat oorlog zo'n ander karakter heeft gekregen?
Of zijn we gewoon barbaarser geworden?
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Mijn vroegere leraar gechiedenis stelde altijd dat de Ethische Ontwikkeling van de mens achterloopt bij de Technische Ontwikkeling.
Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

volgens mij zijn mensen pas barbaars als ze nadenken...
want dan heeft een emotie als erbarmen geen plaats meer....
of is dat een rare gedachte?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik ben zelf van mening dat juist niet nadenken barbaars is en dat daardoor de mens steeds barbaarser wordt.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

misschien is het wel de manier van nadenken.....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
nur ein mensch
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2003, 18:24

Bericht door nur ein mensch »

Ik denk dat de mens in de oudheid ongeveer hetzelfde
zou hebben gedaan als ze over de middelen beschikt hadden. In de oudheid was immers sprake van slavernij, gladiatorengevechten en mensenoffers (Maya's en Inca's o.a.).
Maar ik denk zeker dat de bevolkingsgroei onze barbaarsheid
nog iets verergerd heeft. Het is gewoon te druk en mensen hebben behoefte aan ruimte.
Respekt!!!!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

lebensraum?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
nur ein mensch
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2003, 18:24

Bericht door nur ein mensch »

Lebensraum is gewoon Duits voor levensruimte. Daar heeft ieder mens volgens mij behoefte aan. Gewoon een beetje ruimte om te kunnen doen wat jij wilt. Om even een voorbeeld te geven: je kent vast wel dat gevoel wat je krijgt als je de hele dag door een ontzettend drukke stad hebt gelopen. Dan kan je (ik in ieder geval wel) echt het gevoel krijgen van nu heb ik behoefte aan ruimte, en als ik dat niet snel krijg dan word ik gek.
Of ben ik de enige die daar last van heeft? :roll:
Het is gewoon te druk en mensen hebben behoefte aan ruimte.
Hiermee bedoelde ik niet te zeggen dat we elkaar dus maar uit moeten gaan moorden. Ik ben zelfs heel erg tegen het vermoorden (in welk verband ook) van mensen. Maar ruimte is wel een menselijke behoefte en ik heb het idee dat mensen hele rare dingen kunnen gaan doen als ze er een gebrek aan hebben.
Respekt!!!!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ik heb ook behoefte aan ruimte hoor, ik dacht alleen een balletje op te gooien en te kijken waarheen ie gekaatst zou worden...
maar goed...ik heb niet het idee dat het de drukte op zich is...eerder dat de drukte een extra factor is waardoor mensen eerder zichzelf verliezen...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

nur ein mensch schreef:Ik denk dat de mens in de oudheid ongeveer hetzelfde
zou hebben gedaan als ze over de middelen beschikt hadden. In de oudheid was immers sprake van slavernij, gladiatorengevechten en mensenoffers (Maya's en Inca's o.a.).
Maar ik denk zeker dat de bevolkingsgroei onze barbaarsheid
nog iets verergerd heeft. Het is gewoon te druk en mensen hebben behoefte aan ruimte.
Er is nog steeds sprake van slavernij, slavernij zie je door de gehele geschiedenis heen, en nu nog steeds! (Maya's en Inca's zijn middeleeuwen trouwens, maar dat terzijde ;))
Toch, in de oudheid was er ook meer sprake van eer, vooral op het slagveld, er waren in principe duidelijke richtlijnen voor het voeren van oorlog.
Dat laatste noem ik altijd de rattentheorie, wanneer er teveel ratten bij elkaar zitten ergens gaan ze namelijk elkaar afmaken, ik geloof ook dat dit bij mensen niet veel anders is.

Wat benmaf en martijn zeggen, over wel of niet nadenken, misschien is de oorlog ook wel veel zakelijker geworden, omdat we van een afstand een raket af kunnen vuren zonder met onze eigen ogen te zien wat de gevolgen ervan zijn... een stuk onpersoonlijker dus, niet meer 2 legers oog in oog met elkaar....
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Worden we barbaarser? Ik denk het wel.

Ieder civilisatie kent een opkomst, een bloei en een neergang. Of we nu de Minoïsche of Egyptische cultuur, of eender welke nemen, dan zien we dat ze hun opkomst, hoogtij en neergang hebben gekend.

Gezien de verruwing van onze maatschappij. Verdwijnen van normen en waarden en daaruit voortkomende a-sociale en algemeen geaccepteerd gedrag waarin "we" heeft plaatsgemaakt voor "ikke en de rest kan stikken," ben ik er vast van overtuigd dat onze civilisatie de tekenen begint te vertonen van een neergang.

Worden we barbaarser? Ik denk het wel.



Mat. :(
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

wat jij omschrijft is een direct gevolg van democratie en heeft niet met een teloorgang van een samenleving te maken volgens mij..
ga maar na: een democratie is een maatschappij waarin iedereen gelijk is en dus regels bedacht worden die voor ïedereen"op moeten gaan en daarom wordt er een soort gemiddeld persoon bedacht om daaraan te refereren maar gezien dat een hypothetisch figuur is gaan eenhoop regeltjes voor niemand meer op en plotseling bevind je je dan in een situatie waarin niemand meer in de samenleving past en daar wordt je egoïstisch van....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Beste Arjen,
je redenatie, en wat die met dit onderwerp te maken heeft, is mij niet geheel duidelijk.
De vraag in deze topic is toch of we barbaarser aan het worden zijn en niet wat daar de reden voor is?
Wellicht dat ik je redenatie wel kan begrijpen en in de juiste context kan plaatsen, wanneer je ons eens zou kunnen en willen mededelen;
-Hoe oud je bent,
-Welke opleiding je geniet of genoten hebt,
-Wat voor werk je doet.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je namelijk binnen deze topic, gewoon verder wilt gaan met de afgesloten discussie over onze democratie.

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

De manier hoe wij "geleid" worden heeft, denk ik, wel grote invloed op hoe wij ons gaan gedragen. Want door de beslissingen van de regering ontstaan er altijd groepen mensen die het niet eens zijn en groepen mensen die het wel eens zijn. Zo kan er a-sociaal gedrag ontstaan.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mattie schreef: Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je namelijk binnen deze topic, gewoon verder wilt gaan met de afgesloten discussie over onze democratie.

Mattie. :)
Nee dus
ik ga in op jouw naar mijn mening gekleurde mening over waarom we volgens jou barbaarser zijn geworden.
Ik ben van mening dat dat wat jij omschrijft een uiting van ons systeem is.
Barbaarsheid is denk ik op een heel ander vlak te zoeken; en wat dat betreft zijn we niet zo veel veranderd in de loop der eeuwen...
overigens vraag ik me ook af wat de precieze omschrijving van barbaarsheid is gezien ik mezelf meerdere interpretaties voor kan stellen en al naar gelang welke ik kies om te verklaren mijn antwoord veranderd.

anyway...ik wilde ff melden dat ik mijn leeftijd mijn opleiding of mijn werk niet terzake vind doen. In mijn ogen maakt het namelijk helemaal niets uit maar gaat het erom wat je te zeggen hebt.
Maar ja...ik ben maf natuurlijk....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie