Strijd in Fallujah nog altijd niet voorbij

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Brianlinden schreef:...

Ik las laatst een bericht van amnesty international over moorden die willekeurig worden gepleegd door amerikaanse soldaten!
Zoals die marinier die daar die gewonde, ongewapende man had neergeschoten in de moskee in Fallujah
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Nee...zoiets
The Marine's tale

"We killed 30 civilians in six weeks. I felt we were committing genocide"

23 May 2004 — The Independent— During 12 years in the US Marines, including three years putting new recruits through boot camp, Staff Sergeant Jimmy Massey hardly questioned his role. But what he saw in Iraq changed that.

"In a month and a half my platoon and I killed more than 30 civilians," Mr Massey said. He saw bodies being desecrated and robbed, and wounded civilians being dumped by the roadside without medical treatment. After he told his commanding officer that he felt "we were committing genocide", he was called a "wimp".

Mr Massey, who was diagnosed with post-traumatic stress and depression, left the Marines in November. Back home in the Smoky Mountains of North Carolina, he says the cause of the uprising in Iraq is that "we killed a lot of innocent people".

His 7th Marine Weapons Company, armed with machine guns and missiles, was one of the first into the country in March last year. "We would take over villages and control checkpoints," he said. "My men and I would fire warning shots at oncoming vehicles. But, if they didn't stop, we didn't have any qualms about loading them up."

The Marines were told that Iraqis were filling ambulances with explosives, and that soldiers were dressed as civilians, but after pouring fire into vehicles and hearing no explosions, they started to doubt the truth of these claims.

"Iraqi military compounds had nothing in them, except for dismantled tanks, equipment that was barely functioning, and barracks that looked like ghost towns," Mr Massey said.

The incident that haunts him most took place early in April, near an Iraqi military compound five miles from Baghdad's airport. "There were approximately 10 demonstrators near a tank," he said. "We heard a shot in the distance and we started shooting at them. They all died except for one. We left the bodies there.

"We noticed that there were some RPGs [rocket-propelled grenades] about 200 metres away from them - they might have come from the military compound. The demonstrators had the ability to fire at us or at the tank, but they didn't. The survivor was hiding behind a column about 150 metres away from us. I pointed at him and waved my weapon to tell him to get away. Half of his foot had been cut off. He went away dragging his foot. We were all laughing and cheering.

"Then an 18-wheeler [truck] came speeding around. We shot at it. One of the guys jumped out. He was on fire. The driver was dead. Then a Toyota Corolla came. We killed the driver, the other guy came out with his hands up. We shot him too.

"A gunny from Lima Company came running and said to us: 'Hey, you just shot that guy, but he had his hands up.' My unit, my commander and me were relieved of our command for the rest of the day. Not more than five minutes later, the Lima Company took up our position and shot a car with one woman and two children. They all died."

The next day the platoon guarded a checkpoint at Baghdad Stadium. "A red Kia Spectra sped toward us at about 45mph. We fired a warning volley above it but the car kept coming. Then we aimed at the car and fired with full force. The Kia came to a stop right in front of me, three of the four men shot dead, the fourth wounded and covered in blood. We called the medics, but he died before they arrived. That day we killed three more civilians in the same circumstances. I talked to my captain afterwards and told him: 'It's a bad day.' He said: 'No, it's a good day.'"

Mr Massey watched as badly injured Iraqis were repeatedly "tossed on the side of the road without calling medics". His reaction to the event that triggered the recent siege of Fallujah - the sight of the blackened, mutilated bodies of four American private security men - was that "we did the same thing to them".

Iraqis, he said, "would see us debase their dead all the time. We would be messing around with charred bodies, kicking them out of the vehicles and sticking cigarettes in their mouths. I also saw vehicles drive over them. It was our job to look into the pockets of dead Iraqis to gather intelligence. However, time and time again, I saw Marines steal gold chains, watches and wallets full of money."

Several members of his platoon expressed concern that so many civilians were being killed, but Mr Massey says he told them: "We've got a job to do." Finally, however, he voiced his own doubts to his commanding officer. "I told him I felt like we were committing genocide in Iraq, that we were doing harm to a culture. He said nothing and walked away. I knew my career was over." Later, he says, his superior poured abuse on him, saying, "You're a poor leader. You're faking it. You're a conscientious objector, you're a wimp."

After being sent back to the US, Mr Massey was offered a desk job. "I had seven years until retirement from the Marine Corps, but I told them I didn't want their money any more," he said. The Marines' slogan - "No better friend, no worse enemy" - now embitters the former sergeant, who says remorse keeps him awake at night.

"One day we would go into a city and set up roadblocks where civilian casualties would take place, and then the next morning we would undertake a humanitarian mission," he said. "How do we expect people who've seen their brothers and mothers killed to turn around and welcome us with open arms?"
Bron: The Independent - 23 Mei 2004

En dit is maar 1 verhaal...
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Brian, dat verslag geeft goed de mentaliteit van de Amerikaanse eenheden weer.
Dit heeft niets meer met een reguliere oorlogsvoering van doen, maar meer met een stel gangsters die aan het rampokken zijn.
Vind je het raar, veel van die soldaten zijn in de armere wijken van de grote steden opgegroeid. Voor hen zijn het een soort bendeoorlogen, waar geen politie achter ze aan zit.

Verder moet je de huursoldaten niet vergeten.
Mercenaries, die dikwijls in burger opereren, maar de speciale taken uitvoeren. (Moordbrigades) Natuurlijk onder het mom van "beveiliging".

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3590887.stm
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Gelezen op een weblog. Ik kan me daar toch wel een beetje in vinden, al keur ik wat er gebeurd is niet goed.
Een Amerikaanse militair schiet in Fallujah een zwaar gewonde man dood met de opmerking, dat hij nu zeker dood is. Dat laatste is waar, zoals op de film te zien is en dan komt, achteraf, de wereldwijde verontwaardiging. Terecht, zullen de meesten onder ons zeggen, maar is de verontwaardiging wel terecht.
Het is donker. Ik sta in een bos. Ik hoor iets, maar het dringt even niet goed tot mij door. Gevloek, gescheld en getier. Ik moet mijn gasmasker opzetten, maar nog voor het mij lukt tranen mijn ogen al. Ik ben kwaad op mijzelf. Het is weliswaar een oefening, maar toch vraag ik mij af of ik nog geleefd zou hebben als het geen oefening was geweest.
Een paar jaar later zit ik in een getralied busje. Om mij heen is herrie, niets dan herrie. Stenen knallen tegen het busje en binnen de kortste keren zitten overal gaten in het busje. Het busje staat ook in brand door ontplofte molotovcocktails. Het busje rijdt verder. Ineens moet ik er uit. We zijn met niet meer dan dertien en tegenover mij zie ik een menigte mensen. Later bleken het zo’n tweeduizend mensen te zijn geweest. Stenen kwamen tegen mijn laarzen en op een schild, dat ik vast hield. Ik moest op de menigte mensen schieten met traangas. Dat gaf lucht, want de menigte stoof uit elkaar.
Hier denk ik wel eens aan als de beelden over Fallujah zie. De Amerikaanse militairen kunnen niets anders dan vechten, ze moeten wel. Ze vechten tegen mensen, die hen naar het leven staan. Ineens zien ze de mensen, die hen wilden doden. Op één of twee na zijn ze dood. Nu verwacht de wereld, dat de militair alles vergeet wat er zojuist is gebeurd en menselijk handelt. De beelden van een journalist, die door diezelfde militair in bescherming werd genomen, worden gebruikt, tezamen met de gemaakte regels, om de militair te vragen: “Waarom?” De militair kan daar nooit een goed antwoord op geven. Hoe kun je uitleggen wat er met je gebeurde in een strijd om te overleven en dat je in een roes was?
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ik denk dat veel te verklaren is door het systeem en de opleiding die men kreeg. De Amerikanen krijgen allemaal te horen dat iedere Irakees een terrorist is. Als jouw minister van buitenlandse zaken dan nog gaat verklaren bij de VN dat Irak toch echt wel een schurkenstaat is en dat er een verband is met de mensen die het WTC en Pentagon aanvielen kan ik me voorstellen dat bij zulke militairen het verstand op nul gaat. De Amerikaanse regering is hier net zo schuldig aan. En dat wordt nog eens bevestigd door het feit dat die militair voor het idee dan nog een proces krijgt en vervolgens de astronomische straf van 3 jaar krijgt. Denk niet dat je dat krijgt als je Bush door zijn hoofd schiet. Blijkbaar is een Irakees een minder soort mens dan een Amerikaan.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Hauptmann schreef:De Amerikaanse regering is hier net zo schuldig aan. En dat wordt nog eens bevestigd door het feit dat die militair voor het idee dan nog een proces krijgt en vervolgens de astronomische straf van 3 jaar krijgt. Denk niet dat je dat krijgt als je Bush door zijn hoofd schiet. Blijkbaar is een Irakees een minder soort mens dan een Amerikaan.
Inderdaad, het cynisme hiervan is erg duidelijk!

Het heeft wel 2 verschillende aspecten...

1
Het is een signaal naar de troepen toe, om zich niet te laten filmen.
Die 3 jaar is een straf voor het zo dom te zijn om zo iets uit te halen, waar iemand van de pers bij is.
Niet het doodschieten van iemand, die mogelijk een booby trap bij zich heeft. Het zal heus de eerste keer niet zijn, dat een Irakeese gewonde een handgranaat naar Amerikanen slingert als die binnen komen.

2
Verder moeten we ook vooral niet vergeten, dat de film opzet was.
In ieder geval komt er geen film zonder toestemming door!
Je kan de Amerikaanse oorlogsmachine in een paar stromingen onder verdelen. Een sector is ook bezig met informatie manipuleren.
Het filmpje was een prima voorbeeld van hoe het publiek langzaam voorbereid wordt op een verharding van het conflict.
Het tonen van foto's van martelingen in de gevangenissen was een ander voorbeeld. Het is een doortrapte methode om het publiek in de VS te laten wennen aan het stelselmatig martelen en opruimen van mensen.
Het doel is de "ontmenselijking" van de Iraakse opstandelingen.

Gewoon de stap voor stap methode, die de nazi's ook gebruikten.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ze zouden gewoon overnieuw moeten beginnen..terug trekken en dan weer beginnen bij het begin....

Klinkt extreem
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Brianlinden schreef:Ze zouden gewoon overnieuw moeten beginnen..terug trekken en dan weer beginnen bij het begin....

Klinkt extreem
Is helemaal niet extreem.
Ze hadden helemaal niet Irak binnen moeten vallen.

Het is het klassieke dillemma na een blitzkrieg.
Wat nu?
Hoe houdt je een gebied onder controle?

De Duitsters losten die vraag op met terreur.
De Amerikanen nu ook.
Dat werkt vanuit twee richtingen.
De bevolking ziet ook de zwakke plekken.
Dus komen sommigen op het idee om een hinderlaag op te zetten.

De reactie is voorspelbaar.
Amerikanen maken de cruciale fout de Iraki's voor dom te verslijten.
Het opleidingsniveau in Irak was een van de hoogste in het midden oosten.
Verder wemelt het er van de wapens en explosieven.
In feite is er veel overeenkomst tussen Irak en Yougoslavië.
Saddam keek naar wat er in Yougo gebeurde!

Dat de Amerikanen hem gearresteerd hebben, heeft verder nauwelijks betekenis.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Irak gaat zelfde kant op als Tetsjenie.....vechten tegen een onzichtbare vijand. Dit is de ergste manier van oorlogvoeren je weet niet waneer en waar ze gaan aanvallen. Hierom vluchten duizenden russen het land uit en vluchten amerikanen naar Canada. Ik vrees dat iraq hopeloos is
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Wat ik ook even niet begrijp in het gehele verhaal.
Ik hoorde zo'n 1 a 2 jaar geleden de meest wrede verhalen over Saddam. Nu hebben ze hem al minimaal een jaar te pakken geloof ik. Je zou denken dat ze in de periode voor de inval dan toch al genoeg bewijs hebben moeten kunnen verzamelen om hem redelijk snel voor de rechter te brengen. Het feit dat ze dat nog steeds niet gedaan hebben vind ik op zijn minst ook vreemd. Hoewel het na WOII ook nog even duurde.
Brianlinden schreef:Ze zouden gewoon overnieuw moeten beginnen..terug trekken en dan weer beginnen bij het begin....

Klinkt extreem
Ik vind dat ze Saddam eerst hadden moeten aanklagen bij het Internationale Hof te Den Haag. Die hadden hem vast ook per verstek veroordeeld en dan had je tenminste een verhaal gehad om in te vallen.

De Amerikanen hebben het gewoon verkeerd aangepakt. Als ze Saddam hadden gepakt op zijn misdaden tegen bijvoorbeelde de Koerden en Sjiten was er een bredere coalitite geweest dan nu met dit vage vermeende massavernietigingswapens verhaal.

Tevens hebben ze totaal verkeerd ingeschat wat er zou gebeuren na zijn vertrek.

Laat ik er geen misverstand over bestaan dat ik Saddam ook liever zie gaan dan komen maar pak het dan wel op de juiste manier aan.
180cc
Lid
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 12 okt 2004, 16:11
Locatie: Denhaag

Bericht door 180cc »

ik denk zelf, dat de Iraakse volk zeer onbetrouwbaar zijn eigenlijk op een heel andere manier hebben ze wel een Man...als Saddam nodig om hun in zijn klauwen te hebben, ik weet hoe bizar mijn post is, maar de irakezen weten echt niet wat ze willen...Live from The hague
-Hi im high-
Plaats reactie