En we noemen 'm.... Jihad

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

En we noemen 'm.... Jihad

Bericht door Proos »

Nu op RTL Nieuws.... ouders die hun kind "Jihad" hebben genoemd.

:/

Wat zegt dat over de opvoeding van dat kind!?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

oud nieuws zeker 5 uur:P
Amsterdam kan niet langer toestaan dat Marokkaanse kinderen de voornaam 'Jihad' krijgen. Eind vorige maand is er nog een meisje uit de wijk De Baarsjes zo door haar ouders vernoemd, maar het stadsdeel gaat de ouders uitnodigen om dat recht te zetten. De ambtenaar van de burgelijke stand heeft de naam dan wel zonder problemen geaccepteerd, het Marokkaanse consulaat werkt daar niet aan mee en weigert een paspoort af te geven.

In Nederland worden zo'n 6 kinderen per jaar 'Jihad' genoemd, een woord dat 'innerlijke strijd voor je geloof', maar ook 'heilige oorlog' kan betekenen. Uit een boek over voornamen, van onder meer Gerrit Bloothooft, blijkt dat dat de afgelopen twintig jaar 129 keer is gebeurd; 93 keer was het een meisje en 36 keer een jongen. Het gebeurt nu niet meer dan voorheen.

'Jihad' blijkt wel voor te komen op de namenlijst van het Marokkaanse consulaat. Maar er staat tegenwoordig echter een sterretje met het cijfer 2 achter. Dit betekent dat het consulaat in Rotterdam de naam niet accepteert. Het stadsdeel heeft nu bij het Marokkaanse consulaat in Amsterdam even nagevraagd of dat de naam 'Jihad' nog steeds accepteert. Die antwoordde dat ook zij de naam niet meer goedkeuren. Het kind zal met die naam dan ook geen Marokkaans paspoort kunnen krijgen.
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/49288
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

lekker niveau hebben die ouders! Wat zal dat kind geplaagd worden later..
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ach en Geert Geerts is beter? En Piet Meynen (meynen Piet) en Wouter Wouters, die worden ook serieus gepest
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

maar dat zijn nog normale namen en staan niet voor heilige oorlog o.i.d.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Jaja, maar daar word meestal ook serieus om gelachen. je zou eens moeten uitzoeken wat jou naam allemaal zou kunnen betekenen. bijvoorbeeld Boeckx (achternaam) was vroeger een scheldwoord....
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

dat erom gelachen wordt maakt niet zoveel uit vind ik, maar het gaat er toch om dat je je kind niet zo noemt?
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Maar het gaat er toch niet om of je met je naam word uitgelachen? Het gaat erom dat ze kinderen de naam ''Jihad'' geven.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Kijk, mijn naam staat ook voor een moordwapen, een stralende pijl om precies te zijn, maar dat zegt in dit geval niets over de bedoelingen van mijn ouders.

Maar bij de naam "Jihad" ben ik daar dus niet zo zeker van. Hoe willen die ouders hun kind eigenlijk opvoeden? Hoe denken die ouders over onze staatsinrichting?

Dát is het probleem met die naam. Daarna pas denk ik überhaupt na over wat ze dat kind aandoen, maarja, die zal er straks trots op zijn, daar zorgen die ouders wel voor.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Denk dat hier sprake is van een niet geheel vlekkeloos geintegreerde familie om het eens zacht uit te drukken.

For the record:
Ik heb het uiteraard over de ouders die hun kind Jihad noemden.
Plaats reactie