SS in de Ardennen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Ik snap in ieder geval heel goed waarom er geen monument voor de SS is in de Ardennen
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

iedereen denk ik wel!
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

wat bezielde die SS-er daar eigelijk?
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

huh??? Ik heb deze topic helemaal niet geopend Hoe kan dat dan weer??

het is misschien wel een interessante topic
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Uit een ander topic ( http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=2186&start=90 ):
ironmarc schreef:
antwerpx schreef:
ironmarc schreef:Wat hebben die SS-ers trouwens huisgehouden he? Schandalig!
Alle partijen hoor. Sankt-Vith platgooien was even schandalig.
Oke ben ik met je eens maar dat is, in hoeverre je dat kan verdedigen, een militaire operatie met als doel bevrijding, maar gewone, weerloze burgers neerknallen omdat je gefrustreerd bent of wat dan ook, heeft al helemaal geen nut!
Als je echt naar rechtvaardiging gaat zoeken vind je altijd wel iets: zo zouden er onder die neergeschoten burgers wel wat franc-tireurs hebben kunnen zitten, dan wordt het ook meteen een militair doel.
wat bezielde die SS-er daar eigelijk?
Waarschijnlijk: enorm gespannen, vermoeid, vaak onervaren, soms gefrustreerd, soms lichtelijk paranoïde (het was al bij al puur vijandelijk gebied waarin ze zaten)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

ironmarc schreef:huh??? Ik heb deze topic helemaal niet geopend Hoe kan dat dan weer??

het is misschien wel een interessante topic
Vergeten hier te vermelden dat dit topic een afsplitsing was van http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=5298 (om daar niet te ver off-topic te geraken)
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ahh oke, ik dacht al..
Als je echt naar rechtvaardiging gaat zoeken vind je altijd wel iets: zo zouden er onder die neergeschoten burgers wel wat franc-tireurs hebben kunnen zitten, dan wordt het ook meteen een militair doel.
Maar toch niet onder kinderen??!
Waarschijnlijk: enorm gespannen, vermoeid, vaak onervaren, soms gefrustreerd, soms lichtelijk paranoïde (het was al bij al puur vijandelijk gebied waarin ze zaten
Ja waarschijnlijk was dat bij alle soldaten het geval! Maar die zijn niet zomaar onschuldigen gaan neerknallen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

ironmarc schreef:
Als je echt naar rechtvaardiging gaat zoeken vind je altijd wel iets: zo zouden er onder die neergeschoten burgers wel wat franc-tireurs hebben kunnen zitten, dan wordt het ook meteen een militair doel.
Maar toch niet onder kinderen??!

Inderdaad, het was maar om aan te tonen hoe zwak een rechtvaardiging soms is. In Sankt-Vith zaten ook nog veel kinderen.
Waarschijnlijk: enorm gespannen, vermoeid, vaak onervaren, soms gefrustreerd, soms lichtelijk paranoïde (het was al bij al puur vijandelijk gebied waarin ze zaten
Ja waarschijnlijk was dat bij alle soldaten het geval! Maar die zijn niet zomaar onschuldigen gaan neerknallen.
Er zijn nochtans veel onschuldigen gestorven in de Ardennen, en niet alleen door SS soldaten. Het gaat er allemaal over hoe goed je jezelf kunt beheersen in zo'n situatie, vanaf er iemand schiet schieten de anderen al snel mee, daar kan geen bevel van een meerdere iets tegen doen.
Zo'n dingen zijn vaak gebeurd lijkt mij, overal en door iedereen.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

antwerpx schreef: Er zijn nochtans veel onschuldigen gestorven in de Ardennen, en niet alleen door SS soldaten. Het gaat er allemaal over hoe goed je jezelf kunt beheersen in zo'n situatie, vanaf er iemand schiet schieten de anderen al snel mee, daar kan geen bevel van een meerdere iets tegen doen.
Zo'n dingen zijn vaak gebeurd lijkt mij, overal en door iedereen.
Maar geeft dat dan niet aan dat de SS zich niet goed kon beheersen?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

ironmarc schreef:
antwerpx schreef: Er zijn nochtans veel onschuldigen gestorven in de Ardennen, en niet alleen door SS soldaten. Het gaat er allemaal over hoe goed je jezelf kunt beheersen in zo'n situatie, vanaf er iemand schiet schieten de anderen al snel mee, daar kan geen bevel van een meerdere iets tegen doen.
Zo'n dingen zijn vaak gebeurd lijkt mij, overal en door iedereen.
Maar geeft dat dan niet aan dat de SS zich niet goed kon beheersen?
Als we zeggen dat de SS zich over het algemeen slecht kon beheersen had er geen levende ziel meer gewest in de Ardennen, met 2 SS Panzerkorpsen. Het is vaak de onbeheerstheid van enkele individuen in kleinere (SS) eenheden/groepen (die bevelen van hun oversten straal negeerden) die de rest van dat groepje aanstaken, dat had - denk ik - evengoed in gelijkw elke andere eenheid kunnen gebeuren. Maar misschien had je in de SS twee mensen per groep die de rest aanstaken en in andere eenheden maar 1 (en alleen sta je niet zo ver als met twee), daar ga ik je geen ongelijk in geven (bij gebrek aan tegenargumenten).
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

en wat werd er met die aanstichters gedaan? Weden die aangepakt of liet men ze gewoon hun gang gaan?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

ironmarc schreef:en wat werd er met die aanstichters gedaan? Weden die aangepakt of liet men ze gewoon hun gang gaan?
Eerst en vooral is het zoeken naar degene die het eerst heeft gevuurd in een gevechtsituatie één van de moeilijkste zaken die bestaan. En als een hele compagnie heeft gevuurd kan je moeilijk alleen een enkeling aanpakken, dat kan je volgens mij nooit verantwoorden.

Over het algemeen werd in WOII nogal weinig gedaan aan oorlogsmisadigers van eigen bodem heb ik zo het gevoel.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

maar zouden de SS officieren ze dan wel willen vervolgen, of waren ze dan trots op hun soldaten en dat ze daarom niet vervolgd werden, want ik heb nl. nooit vernomen dat er een SS-er door de Duitsers zelf terecht gesteld was.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

ironmarc schreef:maar zouden de SS officieren ze dan wel willen vervolgen, of waren ze dan trots op hun soldaten en dat ze daarom niet vervolgd werden, want ik heb nl. nooit vernomen dat er een SS-er door de Duitsers zelf terecht gesteld was.
Er zullen er wel geweest zijn die voor desertie of iets anders terechtgestaan hebben vermoed ik.....maar zoals ik al zei: weinig tot geen landen deden tijdens de oorlog iets tegen hun eigen oorlogsmisdadigers.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Beste mensen, in oorlogstijd gebeuren dit soort dingen.
Amerikanen maken in Irak ook gewonden af.

Ook de geallieerde militairen hebben in de tweede wereldoorlogen oorlogsmisdaden begaan, maar dat is deskundig in de doofpot gestopt.

Soms ook wel gebaseerd op misverstanden.

Wat te denken van twee Nederlandse politiemensen, die tijdens de bevrijding in een kelder bij burgers dekking zoeken, en door hun zwarte uniform een stel Engelse handgranaten achter zich aan krijgen.

De politieagenten waren niet bewapend, maar er is wel een heel gezin door omgekomen.
Shit happens.
Plaats reactie