De grootste Belg

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

Ik hou mn hart vast voor wie tot grootste Belg zal verkozen worden, als ik zie wie er in Frankrijk en Duitsland verkozen is. Allemaal recente figuren, terwijl een groot man als Vercingetorix een schamele 0.3% haalt...In België word het wellicht nog moelijker omdat men met Walen en Vlamingen zit.
Ik hoop dat het niemand van de koninklijke familie word, ik zou me doodschamen met bijvoorbeeld Leopold II-die door de Engelsen de slechtste man aller tijden word genoemd-als grootste Belg
. Persoonlijk zou ik het beter vinden dat er een grootste Vlaming (August Borms?) en een grootst Waal (Godfried van Bouillon?) word verkozen.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Dat is toch eigenlijk allemaal onzin,die verkiezingen tot de grootste Nederland/Belg/Duitser/etc.
Als je bijvoorbeeld in Nederland ziet,dan staat daar bijvoorbeeld Pim fortuyn,Johan cruif.
Die kunnen toch nooit als grootste nederlander worden beschouwd?
Wat heeft pim fortuyn of Johan cruif dan goed gedaan in Nederland?
Johan cruif is wel de grootste voetballer van nederland(En wereld),maar dan is hij toch niet de grootste nederlander :?

Eigenlijk onzin dus( Naar mijn mening)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

De grootste Belg: Eddy Wally! 8) ( is de humor terug in het topic! )
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Gezien de turbulente geschiedenis van België beschouw ik degene die het mooie Belgenland tot een eenheid weet te smeden......
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

België een eenheid?

Daar gaat dan nog wel een jaartje of 2 eeuwen overheen denk ik.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Zelfs Nederland is geen eenheid.
Naar buiten toe, doet men net alsof.

Brabanders zijn nog niet vergeten, dat onze provincie altijd al als melkkoe misbruikt is. In de Tweede Wereldoorlog vond men het ook niet nodig om Brabant afdoende te verdedigen.
Het idee was, dat de Duitsers er dan gemakkelijk door naar België en Frankrijk zouden kunnen trekken.

Dat wordt ook bewezen doordat er in mei 1940 zelfs Franse lichte tanks in Zuid Oost Noord Brabant (sic) opdoken. ;)
De Fransen hadden het ook heus wel door, en waren absoluut niet te spreken over de Nederlandse defensie.

Die was in feite pro Duits ingericht.
Tot ieders verassing, vielen de Duitsers toch vanuit het zuiden Rotterdam aan, en bombardeerden de stad.
Dat was natuurlijk een stommiteit van hen.
Blijkbaar toch ingegeven door de grote verliezen aan vliegtuigen, die de Nederlandse luchtmacht wist toe te brengen.

Op zich is het krankzinnig dat Nederland capituleerde.
Wijst ook al op een niet zo grote bereidheid om het tegen de Duitsers op te nemen.
De legertop dacht voornamelijk erg autoritair, en dus had men wel sympathie voor Duitsland.

Lees er het boek "Grijs Verleden" maar op na.
De NSB kwam vooral in de Randstad boven de 10% van de kiezers!
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

en welk deel van Nederland is als eerste bevrijd?
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

mario schreef:en welk deel van Nederland is als eerste bevrijd?
Ja, Brabant.
Maar als je een eens de moeite neemt om mijn postings te lezen, dan zou je misschien op het idee kunnen komen, dat het een volkomen idioot plan was. Prins Bernhard zat midden in dat potje stront te roeren.
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Ioannis schreef:
Ja, Brabant.
Maar als je een eens de moeite neemt om mijn postings te lezen, dan zou je misschien op het idee kunnen komen, dat het een volkomen idioot plan was. Prins Bernhard zat midden in dat potje stront te roeren.
Bedoel je nu dat de bevrijding van Brabant een idioot plan was, of bedoel je nu de verdediging van Holland en de houding van de Nederlandse legerleiding in de meidagen van de jaren 40?

Overigens zijn beide stellingen wel interessant, maar is het misschien wel handig om dit in een ander topic te stoppen en niet in " de grootste Belg".
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Hmm ik stap over op priester Daens :P . Ooit een klein maar nobel man :) . Sry Boudewijn maar je bleek toch niet zo zuiver op de graat :)
War is something human...
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Urbanus kan ik als drent wel om lachen.....offe hoe noem je die schone dame die een keer een sexprogamma presenteerde 8)
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Ik vind toch dat Geert Hoste MINSTENS in de top-5 moet staan. :)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

mario schreef:
Ioannis schreef:
Ja, Brabant.
Maar als je een eens de moeite neemt om mijn postings te lezen, dan zou je misschien op het idee kunnen komen, dat het een volkomen idioot plan was. Prins Bernhard zat midden in dat potje stront te roeren.
Bedoel je nu dat de bevrijding van Brabant een idioot plan was, of bedoel je nu de verdediging van Holland en de houding van de Nederlandse legerleiding in de meidagen van de jaren 40?
Het was allemaal idioot. ;)
Overigens zijn beide stellingen wel interessant, maar is het misschien wel handig om dit in een ander topic te stoppen en niet in " de grootste Belg".
Dat maak ik wel uit.
Reden waarom Brabant en Holland door water van elkaar gescheiden zijn, door de voorzienigheid. Gelukkig! ;)
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

jullie Brabanders klagen wel snel hoor :wink: hier in Drenthe stonden de moffen vrijwel de zelfde morgen van de inval al zonder tegenstand van enige betekenis.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

jacob schreef:jullie Brabanders klagen wel snel hoor :wink: hier in Drenthe stonden de moffen vrijwel de zelfde morgen van de inval al zonder tegenstand van enige betekenis.
Dat verbaasd me hogelijk..
Wat hadden die in Drente te zoeken?
Knettergek die Duitsers! :P
Plaats reactie