Is dit kunst of ....

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Is dit kunst of ....

Bericht door Glenn Janssens »

Wat vinden jullie hiervan.
Dit is een wo1 Franse adriaanse helm die vermoedelijk na oorlogs is 'bijgewerkt'.
Vinden jullie dit een "piece of art "of gewoon een "verkrachting van een origineel stuk geschiedenis"?

Persoonlijk ben ik ertegen als items na-oorlogs bewerkt worden (zoals het overschilderen van een helm) maar dit heeft wel iets,niet?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Inderdaad, het is iets erg mooi, het zou prachtig in een kerk staan. Maar toch, alle na-oorlogse bewerking is vernieling van het stuk naar mijn mening. Als je toch zo goed met metaal om kan gaan dat je deze dingen erin kunt krassen, waarom dan niet ineens een nieuwe helm maken.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

als die versieringen zijn gedaan door een veteraan, dan vind ik het alleen een voortzetting van de geschiedenis van het stuk.

als het door andere is gebeurt vind ik het vernieling!
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

antwerpx schreef: Als je toch zo goed met metaal om kan gaan dat je deze dingen erin kunt krassen, waarom dan niet ineens een nieuwe helm maken.
Een nieuwe helm maken is niet erg praktisch.
Weet ja wat je ook kan doen?
Je neemt bijvoorbeeld een helm die al verknoeit is door iemand die hem heeft overgeschildert (die overgeschilderde helmen vind je veel spijtig genoeg)
Dan kun je die helemaal strippen van de verf en je hartje erop botvieren.
zo kun je werken met een originele helm die reeds verknoeit was door de vorige eigenaar en op die manier heb je toch iets moois gemaakt.
Juist ?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

ik vind dit kunst en een mooi verzamelobject! blijkbaar door de veteraan zelf of een na bestaande vanwege de data ect en regt.

zo iets zou ik wel in mn verzameling willen hebben!

maar ja zo iets vind je geen 2de!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Is dit kunst of ....

Bericht door Peter »

Adrian schreef:Wat vinden jullie hiervan.
Dit is een wo1 Franse adriaanse helm die vermoedelijk na oorlogs is 'bijgewerkt'.
Vinden jullie dit een "piece of art "of gewoon een "verkrachting van een origineel stuk geschiedenis"?

Persoonlijk ben ik ertegen als items na-oorlogs bewerkt worden (zoals het overschilderen van een helm) maar dit heeft wel iets,niet?

Wow!!!! Dit is werkelijk een prachtig voorbeeld van oorlogskunst! Ik neem aan dat het door een veteraan is vervaardigd, en dus zeker verzamelwaardig! Dit is dus zeker geen verkrachting van een reliek, daar die bewerkingen duidelijk met liefde zijn gedaan. Hoe ben je aan die helm gekomen, als ik zo vrij mag zijn te vragen?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Peter de helm is niet van mij.
Spijtig genoeg want zoiets zou ik best wel willen in mijn collectie
Nee de foto's komen gewoon van het internet.

Je neemt aan dat het door een veteraan is vervaardigd.
Dat zou best kunnen maar in dit geval is dat moeilijk eruit af te leiden.
Ok het lijkt met liefde gedaan maar dat kan evengoed gedaan zijn door een kunstenaar, als door een veteraan.
Ik denk in dit geval dat het moeilijk te bepalen is of zoiets wel of niet door een veteraan is gedaan.
Maar het blijft idd een beauty...

Adrian
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Dat is inderdaad erg spijtig dat je die helm niet in je bezit hebt... :( Waar heb je die foto gevonden?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ik heb die foto's al geruime tijd op mijn pc staan,maar ik zal eens kijken of ik de bewuste website nog vind...

Adrian.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Heb de website gevonden:

http://histoire-collection.com/prodcut1_103.htm

Adrian.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Ik wou net vragen of U hem in het bezit heeft, helaas niet dus :cry:
Dit is wel erg mooi, en er zal er waarschijnlijk maar 1 op deze aardkloot zijn :P
Tja...deze is door mij goedgekeurt, maar wat mij opvalt, waren Adrian helmen van koper ofzo?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

De standaard helm was van staal.

Adrian.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Okido :)
Plaats reactie