Huis Anne Frank wordt schrijversopvang

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Huis Anne Frank wordt schrijversopvang

Bericht door Proos »

- Gisteren op het nieuws, maar toch maar nog even hier gepost -

Het ouderlijk huis van Anne Frank wordt omgebouwd tot een opvang voor schrijvers. De Amsterdamse woningbouwcorporatie Ymere heeft het huis aan het Merwedeplein gekocht waar Anne en haar familie van 1933 tot juli 1942 hebben gewoond. De nieuwe eigenaar zal het pand in overleg met de Anne Frank Stichting terugbrengen in de oorspronkelijke staat.

Als eerbetoon aan de voorliefde voor schrijven van Anne Frank krijgen schrijvers die in hun eigen land bedreigd worden de mogelijkheid in het huis te verblijven. De stichting Amsterdam Vluchtstad zal ieder jaar een nieuwe schrijver in het huis uitnodigen. Die stichting is in 1997 in het leven geroepen ter ondersteuning van Salman Rushdie, de Iraanse schrijver die moest onderduiken nadat over hem een

bron: tv5.org via fok.nl
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Hmm orgineel initiatief. en het is ook goed dat ze het in de oorpsrongkelijke staat terugbrengen, of heb ik het daar mis?
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

kunnen beter ergens anders dat neer zetten..... op de maan ofzo
Starting up again
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

timo zo een uitspraken zijn niet echt intelligent en laten echt je leeftijd zien van 15 ik stel voor dat je zulke uitspraken voor jezelf houd of anders eerst is goed na te denken voor je zoiets op een forum plaatst

of bent u soms van mening dat het nodig is om mensen die het minder goed hebben aan hun lot over te laten ipv hen te helpen?
of is het gewoon racisme dat er doolt in jouw gedachten

mijn raad hierop is als je toch het rechtse gedachtegoed deelt je mening dan voor jezelf te houden en is serieus na te gaan denken op je jonge leeftijd over wat voor dingen je er op een openbaar forum uitgooid want die kunnen zeker tegen je gebruikt gaan worden in de toekomst en zullen de meningen van andere gebruikers hier op het forum niet gunstig stemmen ten opzichte van uzelf
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hoeft niet per se aan de leeftijd te liggen Marc, er zijn ook mensen van 55 die die mening hebben. Dat de uitspraak niet echt intelligent is staat wat mij betreft wel vast, alleen al om het feit dat er geen enkele onderbouwing voor is!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ik bedoelde de ondoordachtheid van zijn post dat dat aan zijn leeftijd lag meeste oudere mensen denken eerst na voor ze zo een onzin posten
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Ach, ik begrijp het wel. Op die leeftijd is men volledig geobsedeerd door materialistische zaken, en het onderwijs weet daar niet veel aan te verbeteren.
Als iemand gaat werken, wil het wel eens gebeuren dat men zich af gaat vragen, waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren.
Langzaam ontstaat dan het begrip, dat onze beschaving gebaseerd is op literatuur. En dat een Ferrari Testa Rossa in feite maar een koekblik is.

Er is niets zo goed, als kennis te nemen van de gedachten van andere mensen. Niet voor niets hielden de nazi's er boekverbrandingen op na.
Je zou eens na gaan denken! Stel je voor!
Enfant terrible volgens sommigen. ;)
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Nazi's waren niet de enige boekverbranders. Het kwam overal voor. Eigenlijk is onderwijs een beetje (bij de meeste leerkrachten): ofwel is het dat en iets anders kan niet. Dat vooral bij de vakken geschiedenis :|
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Narcolepticus schreef:Nazi's waren niet de enige boekverbranders. Het kwam overal voor. Eigenlijk is onderwijs een beetje (bij de meeste leerkrachten): ofwel is het dat en iets anders kan niet. Dat vooral bij de vakken geschiedenis :|
Tja, helaas is de geschiedenis van vandaag de propaganda van gisteren.
Ik heb me ook enorm gestoord aan de vanzelfsprekendheid waarmee de Navo en het Koningshuis werd behandeld.
Voor katholieken kwam er dan ook nog een stapel kerkgeschiedenis aan te pas. De Nederlandse jongens gingen als Zouaven de Paus helpen tegen Garibaldi. Wij hadden een nonneke voor geschiedenis dat jaar, en ik vond dat die Nederlanders beter thuis hadden kunnen blijven, omdat Garibaldi het bij het rechte eind had. Een soort van figuur als onze eigen bejubelde Willem de Zwijger.. ;)
Volgens mij moet ik na mijn dood voor die uistspraak nog minstens 100 extra rondjes door het vagevuur lopen ;)
Vraag me af of Emile Ratelband dat ook begeleid..
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Nu Ioannis. Als iedereen omwille van zo'n uitspraken een tijdje moet logeren in het vagevuur ben je zeker niet de enige hoor. Want wie weet nu eigenlijk goed wat GOED en wat FOUT is ?
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Leuk initiatief om mondgesnoerden de kans te geven in vrijheid te schrijven. Dit soort ideeen moedig ik aan.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ik vind dit persoonlijk een goede onderneming om mensen die vanwege hun geboorteland niet het recht van menings uiting hebben om hun boek, met welk onderwerp dan ook, te mogen schrijven.

Ik zou een ieder aanraden die ongenuanceerde meningen hier verkondigd om eens actualiteiten programma's zoals Netwerk e.d. te kijken.
Misschien is 't lagerhuis ook een aanrader om te kijken hoe je moet discussieren.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Narcolepticus schreef:Nu Ioannis. Als iedereen omwille van zo'n uitspraken een tijdje moet logeren in het vagevuur ben je zeker niet de enige hoor. Want wie weet nu eigenlijk goed wat GOED en wat FOUT is ?
Haha... Een leuke filosofische vraag... ;)
Persoonlijk heb ik daar wel een standpunt over.
Wat mij betreft, is er in de geschiedenis eigenlijk geen goed of fout.

Wat gebeurd is, is gebeurd.
Meestal krijgen in oorlogen de overwinnaars het gelijk aan hun kant, en worden dus automatisch de "goeden".

Het probleem is, dat mensen dikwijls hun eigen opvattingen over geschiedenis heenleggen, om zo hun eigen gelijk bevestigd te zien.

Ik leef in het besef, dat ik in mijn carriere veel goed werk gedaan heb, maar dat uiteindelijk toch ten kwade keert.
Ik heb in de automatisering gewerkt. Als je perfect werk aflevert (erg goed) dan staan andere mensen op straat. (erg kwaad)

Op dezelfde manier heeft de bevrijding van de nazi's ook de overheersing van de Amerikaanse consumptie economie veroorzaakt.
Het summum van materialisme en de cultus van het ego.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Aan elke goed is wel een kwaad geleverd.
En je slaagt de nagel op de kop met persoonlijk heb ik daar wel een standpunt over. Ik vind natuurlijk dat je gelijk hebt maar er zullen altijd andere zijn die zeggen dat het niet zo is. Dat is nu Subjectiviteit. In een oorlog is de enige objectiviteit die getalletjes die je in rapporten etc. kunt lezen.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Marc 82 Recon schreef:timo zo een uitspraken zijn niet echt intelligent en laten echt je leeftijd zien van 15 ik stel voor dat je zulke uitspraken voor jezelf houd of anders eerst is goed na te denken voor je zoiets op een forum plaatst

of bent u soms van mening dat het nodig is om mensen die het minder goed hebben aan hun lot over te laten ipv hen te helpen?
of is het gewoon racisme dat er doolt in jouw gedachten

mijn raad hierop is als je toch het rechtse gedachtegoed deelt je mening dan voor jezelf te houden en is serieus na te gaan denken op je jonge leeftijd over wat voor dingen je er op een openbaar forum uitgooid want die kunnen zeker tegen je gebruikt gaan worden in de toekomst en zullen de meningen van andere gebruikers hier op het forum niet gunstig stemmen ten opzichte van uzelf
Ik vind dat je dat als museum moet houden niet als een over ander asielzoeker centrum. die zijn er al genoeg
Starting up again
Plaats reactie