Bastogne 60 jaar

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ja oke, maar ook hun hebben daar gevochten.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Pjupie,
bekijk het ook eens langs hun kant.
zij hebben tegen mensen moeten vechten en doden die hetzelfde uniform droegen.
ze hebben die overwonnen, en plots gaan er een paar acteurs hen nadoen.
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

saimen schreef: ze hebben die overwonnen, en plots gaan er een paar acteurs hen nadoen.
En ook nog in SS uniformen...... :|
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

ja oke
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ik denk dat die mensen uitgenodigd waren door de stad zelf om ook taferelen op te voeren samen met Us troops
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Ik ben trouwens in de jaren 70 ook nog eens in Bastogne geweest, nadat ik zelf in dienst had gezeten. Sprak toen al goed Engels, en heb toen met een paar Amerikaanse veteranen gesproken.
Ze vertelden me toen met de tranen in de ogen dat het ergste was dat die verrekte Moffen granaten afvuurden die de bomen deden versplinteren.

Persoonlijk heb ik nooit goed begrepen, waarom zo'n groot gebied werd overgelaten aan infanteristen.

Ik vermoed dat het opzet is geweest, om het Duitse leger in de val te lokken. Men wist donders goed waar de Duitse tanks toe in staat waren.
Dus weer de hamvraag...

Waarom moest Patton halt houden toen hij zo Duitsland binnen kon trekken?

De hele operatie Market Garden was dwars tegen elke militaire logica!
Daardoor kwam ook de oostflank wijd open te liggen.
Alleen Patton in het zuiden.
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

saimen schreef:zij hebben tegen mensen moeten vechten en doden die hetzelfde uniform droegen.
Net zoals de Britten gedaan hebben door zich voor Duitsche schepen uit te geven om zo de havens te kunnen aanvallen...?

Ik begrijp best die woede, maar je moet het DURVEN van 2 kanten te bekijken. Een herdenking kan volgens mij niet met alleen maar veteranen van 1 kant, dit zou gewoon pure geschiedenisvervalsing zijn. Zoals ik al zij begrijp ik de haat die de US veteranen voelen maar die SS veterenan voelden waarschijnlijk net hetzelfde.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Veteraan schreef:
saimen schreef:zij hebben tegen mensen moeten vechten en doden die hetzelfde uniform droegen.
Net zoals de Britten gedaan hebben door zich voor Duitsche schepen uit te geven om zo de havens te kunnen aanvallen...?
Nonsens!

Marinepersoneel wordt getraind in scheepsherkenning.
Daarbij is een paar likjes verf niet genoeg om de tegenstander voor de gek te houden!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Veteraan schreef:Ik begrijp best die woede, maar je moet het DURVEN van 2 kanten te bekijken. Een herdenking kan volgens mij niet met alleen maar veteranen van 1 kant, dit zou gewoon pure geschiedenisvervalsing zijn. Zoals ik al zij begrijp ik de haat die de US veteranen voelen maar die SS veterenan voelden waarschijnlijk net hetzelfde.
Volgens mij is Re-enactment nog niet zo algemeen aanvaard dat je het te pas en te onpas mag toepassen.....ze houden zich beter voorlopig bij boeken en tentoonstellingen.

Veteraan, ik vrees trouwens dat je Saimen's rectie verkeerd interpreteert
zij hebben tegen mensen moeten vechten en doden die hetzelfde uniform droegen
Die veteranen hebben moeten vechten tegen mensen die er hetzelfde uitzagen als die acteurs.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

sorry hoor maar het kan voor de veteranen even erg zijn om mensen in hun eigen uniform te zien.
Ik heb al een paar veteranen met de tranen in hun ogen gezien omdat een re-enactor sprekend op een van zijn strijdmakkers leek die omgekomen was daar in de buurt dus ja.

re-enactment is een hobby en ik vind niet dat er gediscrimineerd mag worden over welke dingen wel en niet mogen uitgebeeld worden
mij zul je nooit in een duits uniform zien maar er zijn mensen die meer interesse hebben in de goede kwaliteit van het duitse leger hun kleding bewapening en voertuigen dus discrimeer mensen niet op hun uitbeeldingen binnen de hobby
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

In Nederland zit men ook helemaal niet te wachten op mensen die in uniformen op de openbare weg rond gaan lopen.

Niet op Duitse, maar ook niet op Geallieerde.

Tijdens de Corridor tocht in 1994 bij voorbeeld, droegen de deelnemers die in de militaire voertuigen reden een onopvallend groen militair soort battledress zonder verdere onderscheidingen of welke badges of insignes dan ook.

Dit uit respect voor de echte veteranen.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Marc 82 Recon schreef:sorry hoor maar het kan voor de veteranen even erg zijn om mensen in hun eigen uniform te zien.
Ik heb al een paar veteranen met de tranen in hun ogen gezien omdat een re-enactor sprekend op een van zijn strijdmakkers leek die omgekomen was daar in de buurt dus ja.

re-enactment is een hobby en ik vind niet dat er gediscrimineerd mag worden over welke dingen wel en niet mogen uitgebeeld worden
mij zul je nooit in een duits uniform zien maar er zijn mensen die meer interesse hebben in de goede kwaliteit van het duitse leger hun kleding bewapening en voertuigen dus discrimeer mensen niet op hun uitbeeldingen binnen de hobby
Dat begrijp ik, maar je moet herdenkingen en reenactment gewoon van elkaar gescheiden houden.

Als veteranen ergens een hekel aan hebben, dan zijn het nepveteranen.
In Limburg is er een tijd geleden ook zo iemand door de mand gevallen, die overal met zijn neus voorop stond.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

wie zegt dat die groep niet gevraagd is door de stad bastenaken/bastogne om mee te helpen met de opvoeringen van taferelen?

want er waren blijkbaar een paar groepen uitgenodigd om uitbeeldingen te geven aan het publiek

ik vind niet dat je hun moet aanvallen op dit forum zij doen ook maar gewoon hun hobby.

en die veteraan ik weet niet hoor maar ik denk niet dat het een amerikaan was die zo uitvloog ik dacht dat het een waal was
en daarbij het was 1 veteraan die klaagde de anderen die erbij stonden zeiden er niets van.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Marc 82 Recon schreef:wie zegt dat die groep niet gevraagd is door de stad bastenaken/bastogne om mee te helpen met de opvoeringen van taferelen?

want er waren blijkbaar een paar groepen uitgenodigd om uitbeeldingen te geven aan het publiek

ik vind niet dat je hun moet aanvallen op dit forum zij doen ook maar gewoon hun hobby.

en die veteraan ik weet niet hoor maar ik denk niet dat het een amerikaan was die zo uitvloog ik dacht dat het een waal was
en daarbij het was 1 veteraan die klaagde de anderen die erbij stonden zeiden er niets van.
Tja, ik val niemand aan,
ik zeg alleen dat je als stadsbestuur wijzer moet zijn.
En dat je zaken niet door elkaar moet gaan gooien.

Niemand zal bezwaar maken als de bestorming van Den Bosch wordt nagespeeld, en dat is honderden jaren geleden gebeurd.

Maar het is wat anders als je iets uit de Tweede Wereldoorlog na gaat spelen.
Dat wil wel eens heftige emoties oproepen.

Maaqr in Bastogne keken Amerikaanse veteranen en ik trouwens ook met verbazing hoe daar Duitse zaken te koop lagen.
In dat winkeltje in het Nuts museum.
Jaren 70.

Het lijkt er op, dat men in Bastogne altijd graag het zakelijke met de geschiedenis heeft willen combineren. :wink:
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

en in normandie niet dan?
sorry maar zo is de wereld voortaan ze willen overal munt uitslaan
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Plaats reactie