M1 Garand

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

In de 1969 Editie van de M1 Garand Technical Manual (Operation and Maintenance dacht ik, kan zo snel niet op het nummer komen) staat een voorstukje over de T26 (en een interessant stukje over de zoektocht van het Amerikaanse leger naar een semi-automatisch wapen alvorens Garand met zijn ontwerp kwam)
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
rafd
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2004, 15:52

Bericht door rafd »

Een ander opvallend en belangrijk verschil was de munitie. De Garand en de M1 gebruiken hetzelfde kaliber .30 of 7.62 mm. maar de lengte van de kogel verschilt aanzienlijk. De kogel van de Garand is 63 mm. lang, die van de M1 slechts 33 mm.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

rafd schreef:Een ander opvallend en belangrijk verschil was de munitie. De Garand en de M1 gebruiken hetzelfde kaliber .30 of 7.62 mm. maar de lengte van de kogel verschilt aanzienlijk. De kogel van de Garand is 63 mm. lang, die van de M1 slechts 33 mm.
Wat is je bron hiervoor????
Volgens mij is er enkel verschil in lengte van de kogelpunt tussen de .30-03 (voor de vroege Springfield) en de .30-06 (standaard US munitie van 1906 tot en met ±1955.....)

Sommige Garands werden na de oorlog aangepast naar .30 NATO (7.62x51).....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
rafd
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2004, 15:52

Bericht door rafd »

Mijn bronnen zijn verschillend, van boeken tot websites. En wat ik zeg is enkel dat de lengte van de kogel verschilde en niet het kaliber, zoals je zelf aangeeft. .30-06 staat voor een kogel van 63 mm en .30-03 voor één van 33 mm.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

rafd schreef:Mijn bronnen zijn verschillend, van boeken tot websites. En wat ik zeg is enkel dat de lengte van de kogel verschilde en niet het kaliber, zoals je zelf aangeeft. .30-06 staat voor een kogel van 63 mm en .30-03 voor één van 33 mm.
Ik verwarde M1 met de M1 Garand....
Je bedoelt waarschijnlijk de M1 Carbine en dan heb je gelijk.... De M1 Carbine heeft kaliber M1Short.
De meegegeven lengte is die van de huls (63 en 33mm).....


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Errr... .30-06 staat toch voor voor .30 caliber 1906 (het jaar van ingebruikname van dit patroon type)?
.30-03 is een ouder type patroon (uit 1903.

Ja die benaming is gewoon irritant heh.
Als we het nu gewoon bij M1 Garand en M1 Carbine houden weet iedereen waar we het over hebben :)
Voor de Carbine is de munitie speciaal ontwikkeld tijdens de oorlog als ik het me goed herinner.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
rafd
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2004, 15:52

Bericht door rafd »

Mr_Flibble, volledig gelijk heb je.
Suivez moi
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Dat hoor ik niet vaak, dank je ;)

Je hebt wel gelijk dat zowel de Garand als Carbine .30 caliber gebruiken. Alleen is de Carbine patroon gewoon een stuk kleiner en minder krachtig.

Vooral tijdens de winter maanden bleek dat nogal eens een probleem te zijn. De kogels bleven steken in de dikke winterkleding van de tegenstanders. Vooral tijdens de oorlog in Korea kwam dit aan het licht.
Ook tegen masale Japanse infanterie aanvallen hadden G.I.s liever een wapen wat krachtig genoeg was om een tegenstander met 1 schot te vellen.
Een veteraan, van wie ik de naam zo snel niet kan herinneren, oefende daarom met het plaatsen van 'headshots' met zijn Carbine. Hij gooide een cocosnoot in zee en probeerde om die al vurend van de heup te raken.
In Tabulas Argenteas Refero
Plaats reactie