Niveau huidig onderwijs

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

AHAAAAA
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Ik denk dat het er heel sterk vanaf hangt op welke en wat voor een school je zit, en wat voor basiskennis je hebt. Ik denk dat het huidige systeem er op gericht is het beste uit kinderen te halen en te zorgen dat ze gemotiveerd zijn door een zekere selectie van vakken te hebben. Zodat de leerlingen zich kunnen ontwikkelen in iets waar ze gemotiveerd in zijn en waar ze al redelijk goed in zijn.

Ikzelf vind het opzich een goed idee, het is niet het "dronen"-systeem dat iedereen hetzelfde leert en geacht wordt dezelfde dingen te weten. En dat alles in je hoofd gepopmt wordt en dat er geen ruimte is voor een eigen mening. Natuurlijk is het belangrijk dat men een zekere basiskennis heeft! Ik begrijp natuurlijk :P ook niet dat iemand niet kan weten wat het ijzeren gordijn is enz. Ik denk niet dat het systeem erg goed werkt, het is nogal gericht op ongelooflijk gemotiveerde leerlingen die heel graag alles willen weten en heel leergierig zijn. Ik denk niet dat dat er veel zijn. iig bij mij op school niet! De leerlingen bij mij op school (puur atheneum-school)
geven niet zoveel om leren en hebben het niet zo nauw met regeltjes en zijn niet zoo leergierig. Op Nederlandse scholen is dat (denk ik) meer zo dan op bijv. Amerikaanse scholen *ja ik weet het normaal ben ik enigzinds a-amerika maar hier kunnen wij europeanen zeker nog wat van leren* want daar zijn de leerlingen veel meer betrokken bij het school proces, ze hebben ook clubs rond school en ze brengen er veel meer tijd door dan wij. Of dit nou een totaal foutief ideaal-film beeld van amerikaanse scholen is weet ik niet maarja, het gaat erom dat wij te weinig betrokken zijn bij het "schoolproces" voor dit systeem.

Excuses als ik iets zeg wat al gezegd is, ik heb niet de hele thread gelezen daar ben ik te lui voor :D
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Ioannis schreef: Een gevolg van de enorme vermutsing van het onderwijs in Nederland.
Het staat er misschien een beetje banaal omschreven, maar ik herken het wel.
Ik had ooit de ambitie om het onderwijs in te gaan, maar wat ik trof op de opleiding (PABO) was niet helemaal mijn cup of tea: truttigheid alom.
Ik heb veel respect voor de mensen voor de klas, maar ik ben blij dat ik voor een andere richting heb gekozen.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

mario schreef:
Het staat er misschien een beetje banaal omschreven, maar ik herken het wel.
Ik had ooit de ambitie om het onderwijs in te gaan, maar wat ik trof op de opleiding (PABO) was niet helemaal mijn cup of tea: truttigheid alom.
Ik heb veel respect voor de mensen voor de klas, maar ik ben blij dat ik voor een andere richting heb gekozen.
Ik ben het helemaal met Mario eens. Ook ik had de ambitie om het onderwijs in te gaan, maar om dezelfde reden ben ik met mijn opleiding gestopt.

De lerarenopleiding (zowel Pabo als lerarenopleiding voortgezet onderwijs) mogen best wel eens veranderd worden. Momenteel heb ik de kwaliteit van deze opleidingen niet hoog zitten. Jammer...
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik ben inmiddels afgestudeerd op de PABO en ik kan jullie alleen maar gelijk geven wat betreft het niveau op deze school. Ik heb me 4 jaar lopen irriteren om inderdaad die suffe lessen en dat flauwe gedoe om zaken waarin het in het onderwijs helemaal niet draait. Dat merk je nog maar eens duidelijk als je zelf voor de klas staat! Als er na 3 weken geen stageweek was geweest, was ik na 4 weken van de PABO afgeweest!

Basiskennis werd er in mijn jaar niet gevraagd, ben blij dat ik van mezelf redelijk wat in huis heb. Ik had alleen gehoopt dat ik meer zou leren op de PABO. Heel weinig nieuwe dingen bijgeleerd.

Over het niveau van het huidig onderwijs. Er zijn een aantal leraren die proberen om het kennisniveau van de kinderen omhoog te krikken. Zij hebben veel eigen kennis en vooral ervaring. Ze kunnen daarom de lessen aardrijkskunde, geschiedenis en natuur wat extra's geven. Leerkrachten die die kennis niet hebben dreunen een lesje uit de methode voor en geven dus een vlakke les. Je kan het ook nog treffen dat een klas voor extra kennis helemaal niet openstaat. De interesse is er helemaal niet, dan moet je blij zijn dat je de basiskennis kwijt kan. Van sommige leerlingen kan je niet verwachten dat ze jou in je verhalen kunnen volgen, laat staan dat ze het onthouden.

Een ander punt dat je in deze tijd tegenkomt is het feit dat je steeds meer tijd kwijt bent aan het kweken van sociale vaardigheden bij kinderen. Dan heb ik het dus over normen en waarden, bespreken van ruzies, bespreken van gedrag in de klas, concentratie etc. Deze zaken kosten veel tijd en gaan ten koste van de leerstof helaas.

Over de tweede fase kan ik niet oordelen, omdat ik er geen last van heb gehad gelukkig! Ik heb alleen niet het idee dat het werkt!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Uit mijn directe omgeving weet ik, dat men in het middelbaar onderwijs niet echt zit te springen om mensen die in een bepaald vak erg goed zijn.

Het onderwijs kent immers een pikorde van heb ik jou daar. ;)

Om het maar eens plastisch te zeggen...
Ze vinden mensen op het niveau van Maarten van Rossem heel leuk op de TV, maar ze verschieten zich het schompes, als zo iemand op hun school solliciteert. ;)
Het Peter principe, waar iedereen naar zijn eindfunctie van incompetentie groeit, en vooral geen posities van degenen boven hen in de hiërarchie bedreigd kunnen worden.

Kruip, kruip, slijm slijm... :roll:
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ioannis schreef:Wel.. Deze draad is wel erg interessant!

Ik ben uit een tijd waar mensen vooral een brede opleiding kregen, zowel alfa als beta. Tegenwoordig zie ik een steeds grotere specialisatie.
De gevolgen zijn ook navenant.

Ik sta er soms versteld van hoe naïef de jeugd over zaken als geschiedenis en politiek redeneert.
Het compleet ontbreken van een vak als filosofie in Nederland wreekt zich al een eeuwigheid. Want al in de jaren 50 en 60 kreeg je de indruk dat Nederland vooral uit boeren, arbeiders, bouwvakkers en kooplui diende te bestaan.

Dat wreekt zich nu ten volle. De techneut is wat sociale vaardigheden betreft een drama. De verkoper heeft een studie achter de rug, waarbij hij niet eens een lamp aan kan sluiten.

En iedereen praat ondertussen mee, alsof men overal verstand van heeft.

Lees eens .. "Opstand der horden" van Ortega Y Gasset.

De gevolgen van een overdemocratisering van de maatschappij.
We worden niet meer geregeerd door mensen met een visie, maar door managers die alleen maar uit zijn op korte termijn successen.

Kijk maar naar de uitzendbureau's en reïntegratiebedrijven..
Er zijn onderhand in Nederland meer mensen werkzaam om anderen aan werk te helpen, dan dat er werkelozen zijn..

De uitzendbureau's hebben in feite geen enkele toegevoegde waarde.
Ze belemmeren zelfs een snelle instroom van arbeiders in een andere werkplek.

Het onderwijs leeft in een ivoren toren, en is zich helemaal niet bewust, van hoe de arbeidsmarkt in Nederland totaal verziekt is.
We zeggen wel dat we slimme technici nodig hebben, maar wie interesse heeft in techniek ziet wel degelijk hoe talloze technici op straat geschopt worden door de industrie als het even een beetje tegen zit.

Dus kiezen ze een pretvak.

Ik heb elektronica gestudeerd, en daar heb ik nu geen barst meer aan.
Blij dat geschiedenis altijd mijn interesse had, en daar heb ik nu nog steeds plezier van.
Maar vind daar maar eens een baan in.

Weet je, iedereen wil tegenwoordig "manager" worden.
En daar barst het al van.

Ach, het wordt eens tijd voor een ander beleid in Nederland.
Iets waar we met zijn allen de schouders onder kunnen zetten.
Het mag van mij nogal Eurocentrisch zijn..

Ik begrijp dan ook helemaal niet, wat Nederlandse militairen überhaupt in Irak en Afghanistan te zoeken hebben.
Of waarom Nederland tomahawks aan zou moeten schaffen.

Zo lang we zo'n mafketels in de regering hebben, die dat verzinnen, hebben we nog een lange weg te gaan.
_/-\o_ Prachtig geformuleerd!!!!! Geheel mee eens. Het probleem is groter dan alleen het onderwijs, door fuseringen krijg je enorme leerfabrieken waar je als individu geheel ondergesneeuwd wordt. Het VMBO wordt zelfs als afvoerputje betiteld in sommige media.... Ben je geen manager ( Mijn grootvader zei me eens dat het vroeger het manusje van alles wordt genoemd.... gelijk had hij!! ) dan tel je niet mee. Door de verzakelijking van de samenleving wordt alles verhard en ieder persoon een marketing target. Consumeer of sterf! Incompetente personen komen in het bedrijfsleven aan de top, waar de waan van de dag regeert. Ook wat in Den Haag gebeurd is te triest voor woorden, een Wilders die de onrust en angsten van het volk ( voor zover je van "het volk" kan spreken ) benut om zijn eigen politieke ambities te bevredigen, een Hirsi-Ali die een hetze voert tegen de Islam, een Balkenende die ik niet zou kunnen omschrijven als een krachtig leider maar het wel lekker doet als EU-voorzitter. ( Maakt niet uit, we hebben Gerrit Zalm nog.... ) En No-Claim op je zorgverzekering? Totaal bezopen! Het probleem is dat de waan van de dag regeert, en de pers er lekker op inspeelt! Pim Fortuin de Grootste Nederlander..... ik schaam me dood! Om het met Ioannis te zeggen: We hebben inderdaad een lange weg te gaan.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Waar ik overigens aan wil toevoegen dat ik 2 jaar op de lerarenopleiding Engels heb gezeten, ik ben zo ontzettend op het onderwijs afgeknapt dat ik er na die twee jaar mee opgehouden ben.
Ze vinden mensen op het niveau van Maarten van Rossem heel leuk op de TV, maar ze verschieten zich het schompes, als zo iemand op hun school solliciteert.
Het Peter principe, waar iedereen naar zijn eindfunctie van incompetentie groeit, en vooral geen posities van degenen boven hen in de hiërarchie bedreigd kunnen worden.

Kruip, kruip, slijm slijm...
Yep! Kritiek is ongewenst, en een kritische blik op de leerstof al helemaal!!! Het is zoals ook in het bedrijfsleven: Naar boven likken en naar beneden schoppen.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hm, ja, de opleidingen zuigen enorm. Ik heb samen met Martijn op de Pabo gezeten en ik ben het wat dat betreft geheel met hem eens.

Het is echter een prachtig beroep en ik vind het dan ook jammer dat er zo weinig nuance aangebracht wordt in dit topic en het gehele onderwijs hier in het beklaagdenbankje zit.

Ik wist in het eerste jaar van de pabo dat ik niet echt goed terecht gekomen was, maar wist niets anders te bedenken en heb het daarom maar afgemaakt. Het is in ieder geval niet voor niets dat ik in Utrecht studeer nu, mede omdat ik niet tevreden kan zijn met 't diploma wat ik nu heb liggen. Dat zegt echter niets over de eigen invulling die ik vind dat je als docent aan je onderwijs moet geven. Een eigenschap van een goede onderwijzer is dat je kritisch naar jezelf kunt kijken.

Laat mij duidelijk stellen dat veel mensen en organisaties je graag zien komen met een kritische blik, maar dat er figuren tussenzitten zoals hier eerder gesteld lijkt mij duidelijk, maar inherent aan onze samenleving en niet het onderwijs in het bijzonder.

Misschien is het verstandiger om in plaats van globale onvrede aan te geven een eigen bijdrage te doen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja; ik denk dat je wel gelijk hebt, maar is soms is een steentje bijdragen een steentje weghalen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Nouja als iedereen gespecialiseerd is hebben we elkaar tenminste nodig :lol:
goed voor de sociale vaardigheden van de techneut :lol:
en goed voor de carriere van het manusje van alles :lol:
Als ik alles wist zou het leven maar saai zijn, het is leuk om af en toe verbaasd te worden door het onbenul van je zelf of een ander, toch?
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Proos,

Ik begrijp dat jij je persoonlijk aangesproken voelt door de kritiek die hier geleverd wordt op 'het' onderwijs, en dat siert je. Maar ik hoop ook dat je begrijpt dat allen die hier gereageerd hebben het onderwijs na aan het hart ligt, anders zouden de mensen niet reageren. Wij allen begrijpen dat, al is het maar uit eigenbelang, dat in goed onderwijs onze toekomst ligt.
Wat ik persoonlijk vrees is dat met het huidige onderwijs een kritiekloze onwetende generatie wordt afgeleverd. Dat in deze discussie de huidige samenleving er bij wordt gehaald is ook meer dan verklaarbaar, want onderwijs is in mijn ogen een afspiegeling van die samenleving.
Het omgekeerde gaat dus ook op. De samenleving op zich is in mijn ogen behoorlijk op drift en weet zich geen richting te geven. Maar dat is een andere discussie, (maar wel net zo interessant).

Terugkomend op wat ik eerder stelde 'goed onderwijs' is natuurlijk een subjectief iets. Maar 'goed onderwijs' bestaat in ieder geval niet uit het lukraak bijeen grabbelen en googelen van allerlei weetjes. Op de verschillende niveau's, of het nou VMBO of VWO betreft, moet het mogelijk zijn enige vorm van basiskennis bij te brengen. Dat de leerlingen dan in een volgende fase deze basiskennis zelf moeten zien te verdiepen d.m.v. het opzoeken van gerichte informatie is prima. Met de nadruk op gerichte.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

monmax schreef:. Met de nadruk op gerichte.
Ik weet het ik spreek weer voor mijn beurt; maar dit is wat je noemt sturen van wat een kind gaat leren en dat noemt men met een schromelijke overdrijving erin: indoctrinatie.

Je ontkomt niet aan dit proces als het gaat om onderwijs in een samenleving. Ook als er geen sturing van bovenaf is zal een leraar zelf aangeven wat volgens hem of haar belangrijk is.

Volgens mij is het enige wat je hieraan kunt doen als leraar melden dat wat je verteld ook maar jouw inzicht is en dat ook jij ernaast kunt zitten.

Slechts dan kun je hopen dat je leerlingen hun eigen inzichten kunnen verwerven ondanks onderwijs.
En als dat niet lukt kun je in ieder geval houvast hebben aan het feit dat je gezegd hebt dat ook jij het mis kunt hebben.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Met het laatste ben ik het wel mee eens Arjen! Dat is iets wat ik zelf namelijk altijd de leerlingen probeer duidelijk te maken. Je bent niet alwetend en ook jij kan er naast zitten... Goed punt!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

hoezo ik ben niet alwetend????
Dat gedeelte ging over jullie hoor!!!
:+
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie