Een USAAF Piloot in detail...

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Een USAAF Piloot in detail...

Bericht door johan willaert »

Via PB kreeg ik de volgende vraag:
"Ik heb in een van je posts onder het topic 'Plaats je uniform' je geweldig mooie Amerikaanse bommenwerper uniform gezien. Ik zou zelf ook geweldig graag zo'n pop hebben staan, maar ik begrijp dat hier een aanzienlijk bedrag aan verbonden is. Zou je me misschien een lijstje willen sturen met alles wat je op dit geweldig mooie pop hebt zitten en wat daar ongeveer de richtprijzen van zijn? Daar zou ik heel blij mee zijn. En bestaat er ook een boek welke gaat over de uitrustingen en uniformen van ww2 luchtmacht piloten?"

Misschien is dit voor meerdere forumleden intesressant en daarom het antwoord hier....

Het gaat dus over deze set:
Afbeelding

Dit zit allemaal op de pop, de richtprijzen staan tussen de haakjes met de pagina's in het boek Gear Up..... De prijzen zijn geschat volgens wat ik in advertenties of op beurzen zie...., aangezien ik alles op deze pop meer dan 10 jaar geleden kocht.....
Als iemand de juiste prijzen weet, hoor ik het graag....

-Flying Helmet A11 met ANBH1 Earphones (± 200Euro, Pagina 20)
-B8 Flying Goggles (± 20Euro, Pagina 32)
-A10R Oxygen Mask met ANB-MC1 Microphone (± 200Euro, Pagina 40)
-Officer's shirt met Capt Bars en AAF Propeller Insignia en Tie (± 35Euro, Pagina 27)
-ANS31A Flying Suit (± 100Euro, Pagina 67)
-B3 Flying Jacket (± 500Euro, Pagina 83)
-A6 Flying Boots (± 400Euro, Pagina 118)
-A9 Flying Gloves (± 150Euro, Pagina 110)
-A4 Parachute (± 50Euro, Pagina )
-RAF Observer's Type Harness (USAAF kreeg van de RAF 3500 van deze harnassen in leen en kopieerde ze in 1945 als de A4) (± 500Euro, Pagina 62&132)
-B4 Life Preserver (± 150Euro, Pagina 126)
-Parachute First Aid Kit (± 750Euro, Pagina 98 )
-A11 Wrist Watch (± 250Euro, Pagina 165)

Ik verschiet zelf even van het totaal: 3305Euro!!!!

Er zijn vele boeken over de AAF in WO2 beschikbaar, maar een goede basis is het volgende (de pagina's bij de items hierboven verwijzen naar dat boek...):

Titel: Gear Up
Auteur: Jon A Maguire
Uitgever: Schiffer Military Books
ISBN: 0-88740-744-7
Verkrijgbaar oa bij De Krijger in België

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Mijn Usaaf B-17 Gunner is ook bijna klaar!!
Die van mij is erg toegetakled, maar dat moet ook in mijn ogen, hij moet gecrashed zijn met de B-17 lol!!
Usaaf B3 sheepskinflying jacket 8thArmy Airforce op de linkermouw
De bijpassende broek heb ik ook, A-6 schoenen pas gewonnen op Ebay en ben nu achter een ike jas/uniform aan of een blouse etc!!!
Alleen moet ik me vliegercap nog vernieuwe naar een mooiere.
Dan is ie ook af!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Maj.Cain schreef:A-6 schoenen pas gewonnen op Ebay
Enkele opmerkingen ivm A6 schoenen.....
A6 waren de meest gebruikte US vliegschoenen uit WO2. Veel USAAF bemanningsleden van de 8AAF en 9AAF vlogen echter met Britse Vliegbotten.....
De A6 heeft GEEN straps over de wreef en rond het been, wat ertoe leidde dat de schoenen nogal eens verloren werden bij het springen uit een neerstortend toestel.
Op de A6A werden deze straps wel voorzien. Sommigen zeggen dat de A6A reeds tijdens WO2 gedragen werden;ik wacht nog altijd op een foto hiervan.....
De markering op alle A6A die ik tot nu gezien heb is duidelijk US AIR FORCE waar de A6 ARMY AIR FORCES heeft. De USAAF werd onafhankelijk en USAF in 1947!!!

Als je dus vliegbotten zoekt voor USAAF pop, ga dan voor ofwel A6 botten ofwel Britse Pattern 40, 41, enz.....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

zeer mooie set en bedankt voor de omschrijving, het is dus wel degelijk interresant voor meerderen :D
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Johan bedankt voor je info over de A-6 Flightshoes, die info had ik namelijk ook al verkregen toen ik een paar jaar terug met me R.A.F. Piloot begon en Britse vliegerlaarzen kocht!!
De paar A-6 schoenen heb ik voor maar 15 dollar gewonnen, maar ze zijn dus niet in een top staat!!
Een jaar geleden vond ik dezelfde schoenen op Ebay maar die waren in een bijna perfecte staat gingen dan ook voor 85dollar weg, die foto heb ik altijd als vergelijkingsmateriaal bewaard, deze schoenen komen overeen.
Als het wel naoorlogs zijn uit b.v. Korea tijdperk dan kan ik nog op zoek gaan naar Britise boots.
Maar als ik me nietvergis heb je toch ook de A-9 schoenen of ben ik nu in de war met de vliegerhelmtypes!!??!??lol
In ieder geval op deze website kijk ik vaak voor spullen en koop er ook wel eens wat http://www.bellsaviation.com/ de foto rechts op de site van een bombercrew lid is de afbeelding die ik ook wil hebben ongeveer maar dan gehandhavend :)
Me B3 jas en me broek zijn beschadigd en deze shoenen dus ook.
Hij krijgt dus een verwonde plekje toegewezen in me diorama ;)
Thx again for the info!!
Maar aangezien er genoeg USAAF trainingsvideo banden zijn en andere inflight docu's, ga ik die maar eens aanschaffen en er is een boek voor Amerikaanse vliegenierspul/kleding uit wo2.
Hohohohohohohoh merry x mas all hohohohohohohohoho
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

zeker geen klein bedrag :)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Maj.Cain schreef:Maar als ik me nietvergis heb je toch ook de A-9 schoenen of ben ik nu in de war met de vliegerhelmtypes!!??!??lol
In ieder geval op deze website kijk ik vaak voor spullen en koop er ook wel eens wat http://www.bellsaviation.com/ de foto rechts op de site van een bombercrew lid is de afbeelding die ik ook wil hebben ongeveer maar dan gehandhavend :)
Een A9 Flying Helmet is een stoffen vliegkap zonder microphones....
Deze werden eveneens door US Para's gedragen, vroeg in WO2 voor trainingsjumps.... en in het laatste boek van Michel Detrez over Ste Mere Eglise zie je zelfs een US Para met A9 muts in Frankrijk!!!

Voor zover ik op die foto kan zien, heeft die BomberCrew A6A schoenen aan, met straps.... Dit is een typische vroegoorlogse crewmember met A3 broek en B3 vest en B8 zuurstofmasker.... A6A schoenen zijn dus helemaal misplaatst op deze mannequin....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

bedankt johan....

Ik heb ooit b17 vliegers ontmoet (1995) ik was toen nog een broekkie maar het staat in mijn geheugen gegrift en heb er 2 kaarten vol met namen en handtekeningen op

o.a.

15 Sqn RAF
34Th Bg
388 Bg
300 Polish Squadron

Sorry voor de slechte kwaliteit....
Liever iets dan niets :P :P


Voorkant......
Afbeelding


Achterkant.....
Afbeelding

En ik heb er 2....Mijn us dingen die ik nooit zal wegdoen
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Heel erg bedankt Johan, hier heb ik echt wat aan. En Maj. Cain, tis op zich een mooie site dat http://www.bellsaviation.com/ maar je moet wel heel goed weten wat oorlogs is en wat niet, omdat er ook veel naoorlogs spul opstaat. Hoe hoog zijn eigenlijk de verzendkosten vanuit Amerika en is de koers van de dollar ten opzichte van de euro nog steeds 1 EUR. is $0,76?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Op dit ogenblik staat er een prachtige B3 Jacket te koop op Marktplaats.nl....
Fantastisch, maar het is wel een kopie!!!!
Deze is gemaakt door Eastman Leather, die echt wel de mooiste (en duurste) replica's maakt....
Ik heb zelf een B3 en A2 replica van Eastman voor dagelijks gebruik....

Hun cataloog is een ware streling voor het oog en hun producten zijn na enkele jaren moeilijk van origineel te onderscheiden als je niet bekend bent met de firma Eastman....

Kijk maar eens op http://www.eastmanleather.com

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ik heb inmiddels al geboden op deze jacket. Ik hoop dat ik hem win, maar aangezien mijn buget zoals altijd weer beperkt is, kan ik er niet echt veel op bieden. :(
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Aangezien ik ook voor persoonlijk gebruik een repro vliegerjack wil hebben, zat ik te twijfelen welke ik zou proberen te kopen!!
Ik wil de Irvin jas kopen maar auw kost ff 730 euro brand new!!
De B3 staat er ook op voor 550 euro!!
Ik kan nu ook een 2e hands repro Irvin kopen 250 euro, maar twijfel nog!!
Hier nog een site met mooie repro jassen!!
http://www.original-fliegerjacken.de/en ... irvine.php
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Maj.Cain schreef:Hier nog een site met mooie repro jassen!!
http://www.original-fliegerjacken.de/en ... irvine.php

Zij verdelen Eastman in Duitsland!!!! En gebruiken dus ook de foto's van de Eastman site op hun webstek!!
EN Ik kan je verzekeren dat de getoonde B3 niet een perfecte replica van een origineel is, en een eigen productie is...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Johan, jij hebt trouwens geen combinatie tussen een winteruniform en een zomer uniform? Aangezien je B3-jacket en je A-6 laarzen een dikke voering hebben en je een broek(van het type A-9 dacht ik) bij het zomeruniform hoort als ik mij niet vergis. Ik kan het natuurlijk ook mis hebben.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik heb jaren voor een winkel op beurzen gestaan met leren pilotenjacks, die vrijwel alle (goede) copies waren van US jacks uit de oorlog. Zelf heb ik ook een B3 (schaapsleer) en een A2 (paardenleer), en die waren toch zo'n 1000 gulden per stuk toen. We hadden ook minder dikke jacks voor een wat vriendelijker bedrag. De meeste moderne B3's hebben interne steekzakken, terwijl de originele helemaal geen zakken hadden, hoewel er op een hoop een externe zak is gemaakt door er een lap leer op te naaien, en die van boven open te laten. 8)

Grtn

David
Plaats reactie