Bevrijding foto's Polar Bears

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bevrijding foto's Polar Bears

Bericht door Nico Roelofs »

Ik plaats hier een aantal foto's van Arie. De plaats waar deze foto's gemaakt zijn is niet bekend. Hopelijk kan iemand hier meer duidelijkheid in geven waar de foto's gemaakt zijn.

Op deze foto is een brencarrier te zien van de 49th West Riding Infantry Division, beter bekend als de Polar Bear Division. Het getal 41 op de carrier geeft aan dat het om het 49th Reconnaissance Regiment gaat.
Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto is een uithangbord te zien met daarop SIGAREN.
Afbeelding

Op deze foto is een uithangbord te zien met daarop Benzine POMP.
Afbeelding

Op deze foto is het getal 7 te lezen op de tank van de motor. Het gaat waarschijnlijk om een 2 cijferig getal. Dit kan zijn van een RAMC of een RASC regiment. Maar waarschijnlijk gaat het om het getal 79 en dit is van de CMP (Corps Military Police).
Op het voertuig op de achtergrond is het getal 87 te lezen. Dit is het Brigade nummer van de 2 Brigade. Dat is dus de 146th Infantry Brigade. In deze brigade zaten het Lincolnshire, King's Own Yorkshire L.I. en het Hallamshire Regiment.
Afbeelding

Afbeelding

Hier op de achterkant van 1 van de foto's staat iets over de februari staking in 1944 en over de bevrijding.
Afbeelding

Afbeelding

Op 1 van de foto's is een bordje van de ANWB te zien hoeveel km het is naar Utrecht. De getallen zijn bijna niet te lezen. Het is een getal van 2 cijfers waarvan de 2de een 4 is. De eerste is niet bekend.

Iemand die iets weet over waar de foto's mogelijk gemaakt kunnen zijn, zou Arie goed kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

aangezien ik niet van Holland ben, kan ik niet zeggen vanwaar ze zijn, maar het zijn wel mooie foto's! :)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Even snel die tekst gelezen op de achterkant van die foto.. iets over 7 mei ofzoiets... volgens mij is Nijverdal op 7 mei bevrijd door de Canadezen.. kan iemand dit bevestigen?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

779 schreef:Even snel die tekst gelezen op de achterkant van die foto.. iets over 7 mei ofzoiets... volgens mij is Nijverdal op 7 mei bevrijd door de Canadezen.. kan iemand dit bevestigen?
Ik geloof niet dat in Nijverdal de Polar Bears geweest zijn. Deze trokken op 12 mei 1945 de IJssel over om Arnhem te bevrijden. Ze trokken toen op richting Ede en Wageningen. Ze zijn toen richting Otterloo, Utrecht, Hilversum, Amsterdam, Baarn en Amersfoort.

Ik citeer letterlijk uit het boek The Polar Bears:
On 7 May the Recce Regiment in Otterloo led the advance into western Holland. "A" Squadron was directed on Utrecht, "B" Squadron on Hilversum and Amsterdam and "C" Squadron on Baarn en Amersfoort.

Ik denk dat we toch in deze hoek moeten zoeken.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Sorry.. ik typte wat uit mijn blote hoofd, of hoe zeg je dat.. ik zal ff verder zoeken.
Gebruikersavatar
Hell-Fire
Lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 19 aug 2004, 11:35
Locatie: Almere, Nederland

Bericht door Hell-Fire »

Toen ik de foto`s zag dacht ik aan amsterdam, ik ben op het internet soort gelijke foto`s tegen gekomen.

Me opa heeft toen de tijd in amsterdam gewoont, ik zal de foto`s is aan hem laten zien, kijken of hij ze herkent.

Dus hopelijk volgt meer info binnenkort.
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Off-topic: wie is Arie?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Miesjel schreef:Off-topic: wie is Arie?
Een forum member.

@ Hell-Fire: Hopelijk kan je opa dat bevestigen.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ziet er zeer goed uit Nico! Waar koop je zoiets?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jurryt schreef:Ziet er zeer goed uit Nico! Waar koop je zoiets?
Nou Jurryt deze foto's zijn helaas niet van mij, maar van Arie! Misschien dat Arie daar zelf antwoord op kan geven hoe hij daaraan is gekomen.



@ Arie: Het baret embleem dat te zien is op de pet, die de vrouw achter op de motor vast heeft, is dat nog te zien van welk regiment dat is?

Kan de persoon van wie je de foto's gekocht of gekregen hebt geen informatie geven over de plaats waar de foto's gemaakt zijn?
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ziet er zeer goed uit Arie! (Wie je ook maar wezen mag) Waar koop je zoiets?
Gebruikersavatar
Hell-Fire
Lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 19 aug 2004, 11:35
Locatie: Almere, Nederland

Bericht door Hell-Fire »

Nico Roelofs schreef:
Miesjel schreef:Off-topic: wie is Arie?
Een forum member.

@ Hell-Fire: Hopelijk kan je opa dat bevestigen.
Jah ik hoop het ook, zal zo snel mogelijk naar me opa toe gaan.

Hier wat foto`s die ik tegen kwam van de bevrijding van Amsterdam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto zijn het volgens mij geen polar bears, misschien dat je hier al wat mee kan.
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jah die laatste foto zijn soldaten van de Seaforth Highlanders. Er heeft geen regiment van de Seaforth Highlanders bij de 49th West Riding Division gezeten.

Die 1ste foto is wel interessant. Qua drukte zou het kunnen maar als ik kijk naar de breedte van de straat dan is deze een stuk breder dan de foto's van Arie.
Er loopt wel een tramspoor op die foto, maar volgens mij waren er in die tijd heel veel steden en dorpen met een tram.



@ Arie: Welke foto is het trouwens waar dat ANWB bordje op staat? Want als daar op staat hoeveel km het is naar Utrecht dan kan het Utrecht in ieder geval niet zijn.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Er loopt wel een tramspoor op die foto, maar volgens mij waren er in die tijd heel veel steden en dorpen met een tram.


Klopt Nico, ook hier in het noorden reden er veel "plattelands" trammen door de provincie tot in de jaren 70 aan toe.
Het kan dus zowel een stad als een middelgroot dorp zijn waar deze foto's genomen zijn.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

Nico Roelofs schreef:
Jurryt schreef:Ziet er zeer goed uit Nico! Waar koop je zoiets?
Nou Jurryt deze foto's zijn helaas niet van mij, maar van Arie! Misschien dat Arie daar zelf antwoord op kan geven hoe hij daaraan is gekomen.



@ Arie: Het baret embleem dat te zien is op de pet, die de vrouw achter op de motor vast heeft, is dat nog te zien van welk regiment dat is?

Kan de persoon van wie je de foto's gekocht of gekregen hebt geen informatie geven over de plaats waar de foto's gemaakt zijn?

Nico is zo behulpzaam geweest om ze voor mijn te plaatsen :lol:
Omdat mij dat om een of andere rede niet lukte :oops:
:D Bij deze nogmaals mijn dank daar voor Nico

ik verzamel al heel wat jaren en vond de foto’s tussen nog wat opgeborgen stukken die ik aan het uitzoeken ben
nu ruim ik wel heel veel op wat ik verzameld heb maar foto’s met name genomen in Nederland hou ik nog wel even in de verzameling

@ Arie: Het baret embleem dat te zien is op de pet, die de vrouw achter op de motor vast heeft, is dat nog te zien van welk regiment dat is?

Even een loep er bij pakken :!:
Nico, nu had jij ergens de emblemen uit je verzameling geplaatst, (foto)
Moet wel even opzoeken waar het was of kan je het mij even laten weten
kan ik even vergelijken met de foto
:?:
Plaats reactie