Feldpost is dat militaire post?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Arnold
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:28

Feldpost is dat militaire post?

Bericht door Arnold »

Ik bezit een pasfoto met een halve stempel waarop zichtbaar is: Het hakenkruis en de woorden Feldpostnummer en dienststelle. Verder staat de persoon op de foto met een nummer 13883 achter zich. Achterop de foto staat een geschreven nr 4165. Ik heb geen idee wat dat allemaal betekenen kan.

Ik vraag me af of Feldpost een militaire post soort was of ook burgerlijke post.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

volgens mij was feldpost, post dat soldaten vanaf het front of bezette gebieden stuurden naar familie, vrouw etc. Dus militair
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Beste Arnold,

Feldpost is post verstuurd door Duitse militairen vanuit hun standplaats of frontpositie naar instanties, andere militairen en familie.

De postbezorging vond plaats door het leger zelf. Waarschijnlijk is 4165 het feldpost nummer van de militair. Daarvanuit kan de eenheid achterhaald worden.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Het nummer 13883 moet overeen komen met een legereenheid. Aangezien elke eenheid een eigen feldpostnr. kreeg om het briefverkeer te organiseren. Je zou het op de welbekende fora kunnen vragen:

http://www.feldgrau.net
http://forum.axishistory.com
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Is de pasfoto van een soldaat in uniform? Als dat het geval is zou je eventueel een scan kunnen posten, dan kunnen we je hier vast wel iets meer vertellen over wat voor een soldaat het betreft..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
robbie k

feldpost

Bericht door robbie k »

ik spaar zelf ook postzegels en ik heb er van allerlei landen met daar een overdrukking met feldpost op ,ik denk dat alle militare die aan het front zaten en post verstuurden een hele eigen postcentrale hadden!! over de hele wereld groetjes robbie
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Het nummer 13883 is inderdaad het feldpostnummer van zijn eenheid (niet van de militair zelf). Als je ook weet wanneer die stempel er op is gezet, kan je achterhalen in welke eenheid hij zat. (Feldpostnummers veranderden in de loop der jaren wel eens van eenheid, daarom dat een datum geen overbodige luxe is).
Plaats reactie