Perimeterroute

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Perimeterroute

Bericht door Zitadelle »

Hey!!

Afgelopen zondag heb ik een gedeelte van de perimeterroute gelopen met een groepje geïnteresseerden (was met mijn 17 jaar veruit de jongste, maar dat maakt nix uit)... onder leiding van twee gidsen (amateur-historici die gigantisch veel weten over de Slag om Arnhem). Het was erg mooi en ook in de bossen waar de Borders hebben gezeten kon je nog veel putten zien. Het was ook wel mooi dat op sommige punten de partijen nog geen 400 meter van elkaar zaten... erg indrukwekkend. Een ander mooi punt was de Westerbouwing - je kon vandaar erg goed de Oosterbeekse Spoorbrug zien en het Drielse Veer. Dat moment vond ik wel erg mooi, want je kijkt toch uit op een rivier waar vele slachtoffers om zijn gevallen.

We zijn nog eens van plan om de gehele route (4 km) te lopen in het voorjaar... kan nu al niet wachten.

Helaas had ik wel mijn fototoestel vergeten zodat mooie kiekjes uitblijven.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

klinkt erg interessant! Was dus wel de moeite waard zo te horen.
Wil het zelf ook nog eens gaan doen, jammer dat je het toestel was vergeten.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb al wel plekken gezien waar je met de route ook langs komt. De bedoeling was dat we in september met de herdenkingen gingen lopen met 2 veteranen. Maar we gingen eerst op andere plekken kijken waar dingen zijn gebeurd. Door tijdgebrek is hier niks van gekomen. Wil hem zelf nog wel een keer gaan lopen.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

wie weet kunnen we met mensen van hier gaan?
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

da's een goed idee
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

moeten we ff kijken of er animo voor is
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb ook wel interesse om mee te gaan.

Het hoeft geen grote groep te worden, mag wel natuurlijk, als het maar gezellig is.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik moest voor school (Journalistiek) een sfeerverslag schrijven over een bepaalde gebeurtenis, hiervoor heb ik de perimeterroute voor gekozen:

In de voetstappen van de 'Airborne's

RENKUM - 17 September was de dag dat de Britten landen nabij Arnhem om de Rijnbrug aldaar te veroveren. Dit plan mislukte echter en uiteindelijk moesten de Britten zich terugtrekken over de Nederrijn. Drie maanden geleden was het 60 jaar geleden, voor sommigen een eeuwigheid – voor anderen de dag van gisteren.
Om de Slag om Arnhem optimaal te beleven is het beste om een battlefield tour te nemen. Een rondleiding op het slagveld. Samen met een groep enthousiastelingen trek je door de omgeving. Deze tour, met twee militairen als gidsen, volgde de grens van de zgn. ‘perimeter’, de defensieve positie die de Britten innamen, toen bleek dat de brug niet te bereiken was. Het startpunt is Hotel Hartenstein, dat toen het hoofdkwartier van de Britten was. Langzaam vervolgd het groepje hun weg door het nabij gelegen park. Terwijl er een lichte regen neervalt op de jassen van de groepsleden, vervolgen zij hun weg langs historische locaties, waar de diverse bekende foto’s genomen zij. Zo zien ze de positie van de mortierbediener Tierney, die voor eeuwig is vastgelegd door een legerfotograaf. Ze schuifelen ook verder langs een anti-tankgeschut, waar ook weer een verhaal bij hoort. Het lijkt wel alsof bij elke meter grond een verhaal past. Zelfs de tennisbanen hebben hun historie, tijdens de slag zaten daar de Duitse krijgsgevangenen gevangen.
De tocht voert verder het bos in, richting de Westerbouwing, die binnen de perimeter een belangrijke strategische waarde bezat. Onderweg komt men langs de posities van de mannen van het Border Regiment, dat bij de Britse 1e Luchtlandingsdivisie zat ingedeeld.
De schuttersputjes zijn nog steeds te zien en een dat brengt de 60-jaar oude geschiedenis een stuk dichterbij. De plekken die beschreven worden in die talloze boeken, komen nu daadwerkelijk tot leven. Je kan het voor je zien hoe die parachutisten bijeen zaten in hun schuttersputjes, de volgende Duitse aanval afwachtend. Maar aan elke oorlog zitten twee kanten. Een paar honderd meter (!!) door het bos vinden we meer schuttersputjes. Ditmaal gegraven door de Duitsers. De strijdende partijen zaten zo dicht bij mekaar, dat ze het wit van hun ogen bijna zagen.
De volgende honderden meters zijn vooral stijgende meters, omdat de Westerbouwing nu ‘beklommen’ wordt. De strategische positie, waarvan je de gehele de perimeter kan overzien. Indrukwekkender is nog als je je omdraait. Voor je uit ligt, half verborgen achter de mist, de Rijn glitteren. Over de Rijn, hangt eerst de Oosterbeekse Spoorbrug (die in 1944 werd opgeblazen) en daarachter, verborgen in de mist, de brug waar het allemaal om draaide. Aan de hand van verschillende historische locaties wordt de strijd verteld tussen de ‘Borders’ en de Duitse troepen. Even vergeet je de druppels en de nattigheid als je ademloos over deze waterige slang uitkijkt. Uiteindelijk werd de heuvel door de Duitser ingenomen en daarmee was het lot van de Britten bepaald. De perimeter werd onhoudbaar en de terugtocht werd bevolen. In de nacht van 25 op 26 september trok elke Britse parachutist die nog kon lopen, een kleine 2.000 man, zich terug over de rivier. Daarmee eindigde de slag om Arnhem.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

wil ook wel (weer) de route lopen hoor :)

mag ik vragen wie je gidsen waren?
"Arnhem bridge. And hold it!"
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Leuk stukje Zitadelle!

check deze link op het forum, gaan we misschien ook een route lopen en kan je je voor aanmelden:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=5053
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Mijn gidsen waren twee collega's van mijn vader (mijn vader zit in het leger)... misschien kan ik iets regelen, maar dan moet ik precies weten waar/wanneer/hoeveel.

Heb van die route nog wel een boekje zodat we ook zonder hen de route kunnen lopen, maar dat is toch wel minder.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ken de route zelf ook wel, is tevens aangegeven met bordjes.
of hebben jullie een eigen route gelopen?

apart van die amateur historici dat ze zulke details als die schuttersputjes weggaven aan 'buitenstaanders', ik kan je namelijk vertellen dat met perimeter wandelingen van het Hartenstein museum dat soort details altijd weggelaten worden door de gidsen, tenzij je met een wandeling van de VVAM meeloopt!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Plaats reactie