onklaargemaakte wapens

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
robbie k

onklaargemaakte wapens

Bericht door robbie k »

wat mag ik hebben zonder vergunning?????
robbie k

Bericht door robbie k »

mag ik een duits machine geweer uit 1943 die onklaargemaakt is thuis hebben zonder vergunning??? het gaat on de heckler and koch g3 7.62 rifle ????
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik geloof dat het zo zit in Nederland:

Automatische, semi-automatische en handpistolen zijn verboden zonder vergunning. Het mag weer wel als deze onklaar zijn gemaakt en over de lengte zijn doorgezaagd.

Geweren die je na iedere kogel weer moet herladen mag je hebben zonder vergunning. Maar deze moeten wel volgens de Nederlandse wetgeving onklaar gemaakt zijn. Een wapens als een Lee Enfield en een k98 mag je hebben.

Ik geloof dat je seinpistolen van voor 1945 ook legaal mag bezitten zonder een vergunning. Misschien dat iemand anders daar meer duidelijkheid over kan geven.

Hoe dat zit met dat wapen waar jij het over hebt weet ik niet. Ken het type namelijk niet.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

HK G3 is een full-automatisch wapen. Ik ben bang dat je daarvoor een vergunning nodig hebt (en een kluis, wat eigenlijk het hele verzamelen ervan verpest omdat je ze niet kan uitstallen :( )

Zonder vergunning:
Seinpistolen (ik dacht zelfs werkend)
repeteerwapens (bolt-action) onklaar gemaakt
Zwartkruit-wapens
Antieke wapens (zoals Lever-action Winchesters)

Met vergunning:
werkende repeteerwapens
Semi-automatische wapens (klaar of onklaar)
Vol-automatische wapens (klaar of onklaar, al zie ik zo maar weinig mensen met werkende vol-automatische wapens in huis ;) )
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
harleybuscha
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:48
Locatie: oost vlaanderen

Bericht door harleybuscha »

leve belgie :cheer:
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Je moet toch ook minimaal 18 zijn!? Ik weet niet hoe oud jij bent Robbie?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Onklaar gemaakte rifles mag je in huis hebben. (Rifles, dus geen semit auto o.i.d.)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Een H&K G3 is een ver na-oorlogs ontwerp en die mag je alleen hebben zonder vergunning als hij in de lengte doormidden is gezaagd en op een plank o.i.d. is bevestigd. "Gewoon" onklaargemaakt door dichtlassen is niet voldoende! Dit geldt ook voor alle (semi) automatische wapens en handvuurwapens, ongeacht leeftijd. Grendelwapens hoeven alleen maar "gewoon" onklaargemaakt te zijn, en niet doormidden gezaagd. De enige schietklare wapens die je zonder vergunning mag hebben zijn de antieke wapens, zoals bijv. revolvers uit de Amerikaanse burgeroorlog (1860-1865). Moderne replica's van deze wapens zijn weer niet toegestaan. Moderne schietklare handvuurwapens en semi-automatische geweren zijn alleen toegestaan met vergunning, vol-automatische wapens zijn ten alle tijden verboden. Het is wel mogelijk een speciale vergunning aan te vragen waarmee toestemming wordt gekregen om semi- en vol-automatische wapens te verzamelen die "gewoon" onklaar zijn gemaakt, en dan dus niet doormidden hoeven te worden gezaagd. Deze categorie is in Belgie vrij verkrijgbaar. Voor alles geldt dat je 18 jaar of ouder moet zijn. :wink:

Grtn

David
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Nederland weer he :roll: :x
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

en terecht, met wapens kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Nederland
Zonder vergunning alleen Zwartkruit wapens en seinpistolen
Zonder vergunning onklaar gemaakt alleen zuivere grendelgeweren, dus geen grendelgeweren die kunnen repeteren (bijv de Amerikaanse Garand is nog steeds een twijfelgeval. De eerste proefrechtzaak is nog niet afgelopen)
Zonder vergunning indien overlangs doorgezaagd of afgefreesd alleen pistolen en revolvers.
Aldus de Wapen en Munitiewet in de laatst gereviseerde versie.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Persoonlijk vind ik dat iemand pas een wapen mag hebben als hij/zij een schietvergunning heeft... wat moet je anders met een wapen? Tentoonstellen aan je muur? Wat moet iemand onder de 18 met een wapen? Je mag niet over straat met een wapen, het mag niet via TPG post verzonden worden en het mag niet vervoerd worden zonder vergunning... kortom iedereen die een wapen thuis heeft (welk wapen dan ook) is er illegaal aan gekomen :P:P
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Weet iemand precies hoe het precies zit met de seinpistolen? Mag je deze nou wel werkend hebben? Of moet je deze ook weer op een bepaalde manier onklaar hebben?
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

779 schreef:Persoonlijk vind ik dat iemand pas een wapen mag hebben als hij/zij een schietvergunning heeft... wat moet je anders met een wapen? Tentoonstellen aan je muur? Wat moet iemand onder de 18 met een wapen? Je mag niet over straat met een wapen, het mag niet via TPG post verzonden worden en het mag niet vervoerd worden zonder vergunning... kortom iedereen die een wapen thuis heeft (welk wapen dan ook) is er illegaal aan gekomen :P:P
je mag wel over straat met een wapen wanneer deze in een gesloten omgeving zit... anders zou je wanneer je een vergunning hebt niet met je wapen naar de schietclub mogen.

Een wapen moet getransporteerd worden in een gesloten omhulsel dus het mag gewoon met de wagen mee...

dus ik snap niet waar je de veronderstelling haalt dat elk legaal wapen illegaal bij je thuis is gekomen
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Marc 82 Recon schreef:
je mag wel over straat met een wapen wanneer deze in een gesloten omgeving zit... anders zou je wanneer je een vergunning hebt niet met je wapen naar de schietclub mogen.

Een wapen moet getransporteerd worden in een gesloten omhulsel dus het mag gewoon met de wagen mee...

dus ik snap niet waar je de veronderstelling haalt dat elk legaal wapen illegaal bij je thuis is gekomen
Mijn oom zit bij een schietclub en die moet het wapen (rifle) daar laten en het pistool mag hij inderdaad in een gesloten omhulsel mee nemen. Als ze zijn wapens komen controleren en hij is op dat moment dronken is hij alles kwijt :| .
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie