Helm restaureren of niet

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Helm restaureren of niet

Bericht door paulstolk »

Heb recentelijk een helm van de duitse Flugschutz in mijn bezit gekregen. Deze is redelijk beschadigd, flink wat deuken enzovoort. Verder is de verf die er op zit niet echt mooi meer. Het lijkt alsof er wat viezigheid op heeft gezeten.

Is het mogelijk om dit te "restaureren"? Of moet ik 'm gewoon in deze staat laten.

Heb helaas op dit moment geen foto. De helm ligt namelijk op school :?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Het is zeker mogelijk om het te laten restaureren maar dat raad ik ten zeerste af.
Als de verf origineel is dan moet je er niet mee gaan knoeien,ook voor de deuken want dat doet echt afbreuk aan zowel historische als financieële waarde.
Ik zou het niet doen...

Adrian.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ik heb namelijk het idee dat het al een keertje geprobeerd is. Er zit een grote vlek op die duidelijk een andere kleur heeft dan de rest. Is er trouwens een mogelijkheid om roest tegen te gaan?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Er zijn produkten die het roestproces stoppen.
Sommigen gebruiken acidvrije vaseline of wd40 olie,maar als je je helm gewoon bewaard in een droge ruimte op huistemperatuur dan mag dat geen probleem geven.

Adrian.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Roest is makkelijk te verwijderen door citroensap.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

antwerpx schreef:Roest is makkelijk te verwijderen door citroensap.
en vergeet niet dat je het na een behandeling met een zuur moet de- activeren, gewoon met water ofzo, en daarna goed droogdeppen
WOLF
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 nov 2003, 22:10

conserveren of niet

Bericht door WOLF »

WD40 lost roest wel enigzins op maar stopt het proces niet .Beter is het om Ballistol-Klever te gebruiken dit lost roest op en vormt tevens een beschermlaagje zodat het voorwerp niet verder oxideerd.Ballistol is te verkrijgen bij wapenwinkels en schietverenigingen.
Plaats reactie