'Geen opzettelijk bombardement Nijmegen in 1944'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

'Geen opzettelijk bombardement Nijmegen in 1944'

Bericht door Marcfire »

Dit staat nu op Nu.nl

NIJMEGEN - Het Amerikaanse luchtbombardement op Nijmegen op 22 februari 1944 was een vergissing. Dat is de belangrijkste conclusie uit nieuw onderzoek dat het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) uitvoerde.

De resultaten zijn vrijdag bekendgemaakt tijdens een presentatie in het Nijmeegse stadhuis. Ruim zestig jaar na dato heersen er onder de Nijmeegse bevolking twijfels of de geallieerden per ongeluk de binnenstad van Nijmegen verwoestten. Daarbij kwamen circa 750 mensen om het leven.

Onderzoekster A. Mooij van het NIOD: "Het was een vergissingsbombardement, omdat de Amerikaanse piloten dachten dat ze boven Duitsland vlogen en omdat er chaos heerste in de lucht door onduidelijke communicatie."

Er is volgens Mooij bovendien geen tweede bombardement geweest. "Ooggetuigen die na jaren rapporteerden dat ze de piloten en de bommenluiken konden zien, hebben zich waarschijnlijk vergist in de geallieerde transporttoestellen en bommenwerpers die later in het jaar laag overvlogen. Al kan ik niet helemaal uitsluiten dat zich Duitse jachtvliegtuigen op lage hoogte verplaatsten over Nijmegen."

In 1984 verscheen het belangrijkste onderzoek naar het bombardement tot nu toe onder de boektitel 'De fatale aanval' van A. Brinkhuis. De conclusies in dat boek staan nog altijd overeind, stelt het NIOD.

Burgemeester G. ter Horst van Nijmegen wil graag een vervolgonderzoek naar hoe de Nijmegenaren het bombardement en de nasleep beleefden, maar zegt daar niet de benodigde 100 tot 200 duizend euro voor te hebben.

"Ik wil graag de Amerikanen daarop aanspreken. Niet voor het maken van excuses, maar voor een financiële bijdrage. Het zou een mooi gebaar zijn voor de vergissing die zij begingen."
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Toch leuk om te weten dat je voor niks die bommen op je hoofd hebt gekregen, al was het reeds een tijdje bekend.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Helaas dat dit soort grote fouten in de oorlog toch wel eens voorkwamen. Hierbij kwamen zijn helaas ook een zeer groot aantal onschuldige burgers omgekomen. Vraag me af of er tijdens dit bombardement nog een strategisch doel is geraakt. Dat zou een hele kleine plus punt kunnen zijn uit deze tragedie.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Ik wilde het net plaatsen maar je was me voor Marcfire :)

Maar het was toch al lang duidelijk dat het hier om een vergissing ging!?

Of ben ik nu ...??
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Een bombardement "per ongeluk" op Nijmegen is natuurlijk apekool.
Vliegers wordt van tevoren verteld welke doelen..
Zelfs een blinde aap ziet nog wel de rivieren.
En vooral omdat de Amerikanen overdag vlogen.

Eindhoven is ook gebombardeerd, maar dat gebeurde dan op zondag..
Want dan zou er niemand in de Philips fabrieken zijn..

Zo gaat dat in een oorlog, als je mazzel hebt.

Maar ja, achteraf moet er natuurlijk het een en ander vakkundig in de doofpot gestopt worden.
De Amerikanen zijn immers lief en heel aardig.
En we kregen er chocola van, en kauwgom, en ze naaiden onze meiden.. ;)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ioannis schreef:Een bombardement "per ongeluk" op Nijmegen is natuurlijk apekool.
Vliegers wordt van tevoren verteld welke doelen..
Zelfs een blinde aap ziet nog wel de rivieren.
En vooral omdat de Amerikanen overdag vlogen.
Weet jij dan wat het "oorspronkelijke" doel was van de Amerikanen? In Duitsland zijn ook rivieren hoor, ook fabrieken. Dus als het doel een fabriek was aan een rivier in Duitsland, dan kan het toch zijn dat ze zich vergist hebben?

'apekool' vind ik het niet...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ioannis schreef:Een bombardement "per ongeluk" op Nijmegen is natuurlijk apekool.
Vliegers wordt van tevoren verteld welke doelen..
Zelfs een blinde aap ziet nog wel de rivieren.
En vooral omdat de Amerikanen overdag vlogen.
Zo gemakkelijk is dat nou ook weer niet hoor,met de apperatuur van toen.Aantal maanden geleden was er op Discovery een serie van de "Dambusters",nou,dan moet je daar eens kijken hoe moeilijk het vliegen was,en het navigeren.Is echt niet zo makkelijk hoor........
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

robin.h schreef:
Ioannis schreef:Een bombardement "per ongeluk" op Nijmegen is natuurlijk apekool.
Vliegers wordt van tevoren verteld welke doelen..
Zelfs een blinde aap ziet nog wel de rivieren.
En vooral omdat de Amerikanen overdag vlogen.
Zo gemakkelijk is dat nou ook weer niet hoor,met de apperatuur van toen.Aantal maanden geleden was er op Discovery een serie van de "Dambusters",nou,dan moet je daar eens kijken hoe moeilijk het vliegen was,en het navigeren.Is echt niet zo makkelijk hoor........
Tja, de dambusters vielen 's nachts aan.
Moesten zelfs speciale richtmiddelen gebruiken.
Verder is er gewoon een wereld van verschil tussen vliegen overdag en 's nachts. In die tijd tenminste.


Citaat:

"Op 22 februari 1944 wordt om 13.30 uur de binnenstad door Bomgroep 446, 2e bomdivisie van de 20st Combat Wing van de Achtste Amerikaanse luchtmacht gebombardeerd. Hierbij worden circa 880 mensen gedood "

Het was dus op klaarlichte dag!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ja,maar daarvoor heeft die groep(Die het na-speelde)ook nog overdag missie's gedaan,en toen waren ze ook bijna iedere keer de weg kwijt. Nu is in een simulator en in het echt wel een beetje anders.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

robin.h schreef:Ja,maar daarvoor heeft die groep(Die het na-speelde)ook nog overdag missie's gedaan,en toen waren ze ook bijna iedere keer de weg kwijt. Nu is in een simulator en in het echt wel een beetje anders.
Hmmm...

Tja, je kan navigeren ook beter aan zeelui overlaten. ;)

Ik bestrijd gewoon, dat een bombardement "per ongeluk" gebeurde.
Ik kan het me voorstellen, dat er een paar op het idee zijn gekomen om de bommen maar te lozen en om te draaien.
Wegwezen uit die hel boven Duitsland.

Wat maakt het uit? Oorlog is oorlog.
Maar kom niet aanzetten met het verhaal dat het "per ongeluk" was.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ioannis schreef: Wat maakt het uit? Oorlog is oorlog.
Het lijkt mij toch historisch gezien wel belangrijk om te weten wat de reden van dit bombardement was. Er zijn veel mensen bij gesneuveld en dan zijn we naar mijn mening verplicht om uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Verplicht naar de omgekomen mensen en hun nabestaanden.
Ioannis schreef:Maar kom niet aanzetten met het verhaal dat het "per ongeluk" was.
Dit is ook de conclusie van het NIOD. Waarop basseer je je als je zegt dat dit niet per ongeluk geweest kan zijn?
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

KevinP schreef:
Ioannis schreef:Maar kom niet aanzetten met het verhaal dat het "per ongeluk" was.
Dit is ook de conclusie van het NIOD. Waarop basseer je je als je zegt dat dit niet per ongeluk geweest kan zijn?
Je had mijn andere stukken ook eens kunnen lezen, daar staat al aangegeven dat dag of nacht een verschil van dag en nacht is..
(Sorry, maar ik wordt er melig van)

Ik heb een lange periode ook 's nachts op zee gezeten, en dan weet je dat je geen afstanden kan schatten.

Overdags is dat heel goed mogelijk. Amerikaanse vliegtuigen hadden een piloot, een co piloot, en waarnemers en navigatoren.
Je maakt mij niet wijs dat die allemaal tegelijk dezelfde lompe fout zouden maken.
Vanuit het westen duurt het een bepaalde tijd om over Duitsland te geraken, als je over Nederland vliegt.

Als je op de kaart kijkt, dan zie je, dat ten oosten van Nijmegen en Arnhem in Duitsland nauwelijks een grote stad ligt.
Tenminste niet in de buurt.

Het doelwit was meestal het Ruhrgebied, maar dat ligt veel zuidelijker.

En dan nog.

Nijmegen en Arnhem zijn in verhouding maar klein ten opzichte van de steden in het Ruhrgebied.

Kortom..
Er deugt niet veel van het verhaal, dat het geen opzet geweest zou zijn..

Apekool dus.

Amerikanen hebben er altijd al een grote sport van gemaakt om eigen bondgenoten onder vuur te nemen. Zo gung ho zijn ze nu eenmaal.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ioannis, ik heb je bijdragen aan deze discussie gelezen, maar ik zie niet in waarom het NIOD over deze argumenten heen gekeken zou hebben. Deze argumenten moeten zijn onderzocht door het NIOD.

Ik heb ook een beetje mijn twijfels over de vraag of dit een vergissingsbombardement was, maar wanneer het NIOD dit uitvoerig onderzocht heeft vind ik dat een zeer betrouwbare bron.

Afijn, we kunnen hierover verder discussiëren, maar ik ken de inhoud van het NIOD onderzoek niet. Ik ga er echter vanuit dat het NIOD geen 'apekool' in haar onderzoeken verwerkt. ;)
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Het volgende artikel vond ik in het archief van de Gelderlander. Worden meerdere geloofwaardige argumenten gegeven waarom het bombardement geen opzet geweest zou zijn, maar een grote fout.
Bombardement op Nijmegen dramatisch toeval

Door Alfons Brinkhuis

Het bombardement van de Amerikanen op Nijmegen in 1944 was een vergissing. Er zijn talloze fouten gemaakt. Opzet was het zeker niet, stelt Alfons Brinkhuis.

Ieder jaar weer, rondom 22 februari, komen er verhalen los over het bombardement op Nijmegen in 1944. Dan is het ook weer de tijd waarop men het nodig vindt zijn mening te ventileren of het een vergissing was of dat de Amerikanen met opzet deze aanvallen op Nijmegen , Arnhem, Enschede en Deventer hadden uitgevoerd. Steeds weer zijn er mensen die het zeker weten: het was opzet. Wat dan het doel van deze 'terreuraanvallen' was, wordt er nooit bijgezegd. Meestal zijn het opzettelijke acties van Anglo-Amerikaanse vliegtuigen die, om welke reden dan ook, aanvallen ondernamen op burgerdoelen in, onder andere, bezet Nederland. Het werd vooral gevoed door de nazi-pers, die alle mogelijkheden aangreep om de geallieerden in discrediet te brengen. Zelfs nu - na bijna zestig jaar - zijn er nog steeds mensen die niet willen aannemen dat het een dramatische samenloop van omstandigheden was, die bijna onvermijdelijk werd.

In mijn boek, De Fatale Aanval (1984), waarin helder is uitgelegd hoe een en ander heeft kunnen plaatsvinden en hoe het kon gebeuren dat op bijna hetzelfde moment nog drie steden werden gebombardeerd, blijven maar weinig vragen over. Tijdens het vele jaren durend onderzoek in Engeland, Amerika en Duitsland is mij nooit gebleken dat er iets te verbergen viel. Vooral de Amerikanen bleken gul met het verstrekken van informatie, niet alleen vanuit archieven als bijvoorbeeld National Archives in Washington D.C., waar ik bij een negendaags onderzoek alle medewerking kreeg. Ook, en vooral, de medewerking van oudleden van de Achtste Amerikaanse Luchtmacht was open en mededeelzaam. Dat gaat ook op voor het Londense Public Record Office en het Bundesarchiv in Freiburg, Duitsland. Als ik al iets heb gemerkt van een gebrek aan hulp dan werd dat veroorzaakt door vreemde onwilligheid van Nederlandse archieven en andere instanties waar de contacten meestal, op zijn zachtst gezegd, nogal stroef verliepen. Hiervan zijn voorbeelden te over, maar het zou te ver voeren hier uitvoerig op in te gaan. Bovendien is het nog steeds onduidelijk waarom er in ons land geen enkele aandacht is geschonken aan de dag waarop er in Nederland circa. 1000 doden vielen en het daarmee de zwartste dag in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog werd.

De enige belangrijke vragen die, om bij Nijmegen te blijven, nog een rol spelen zijn: was het opzet of was het een vergissing en hoe zat het met de laagvliegende vliegtuigen, die het grootste deel van de ooggetuigen zegt gezien te hebben. Het antwoord op de eerste vraag is simpel, en voor de zoveelste keer, er was geen opzet in het spel. Als dat zo was geweest dan zou de Amerikaanse propaganda alle op deze aanval betrekking hebbende foto's en documenten hebben vervalst. Ook als dat gebeurd zou zijn, wat zeker niet waar is, dan zouden ook duizenden bemanningsleden al die jaren hun mond moeten hebben dichtgehouden. Daarvoor hebben zij mij steeds veel te onbevangen van gegevens voorzien.

Dat er door navigators, piloten en bommenrichters ernstige fouten zijn gemaakt, staat buiten kijf. Wel is duidelijk, dat de geografische ligging van onder andere Nijmegen bij de navigators niet bekend was. Dat was ook niet nodig omdat zij normaliter, grof gezegd, van hun bases in Engeland in formaties van honderden B-24 of B-17 bommenwerpers, zo veel mogelijk in rechte lijn - naar een doel in Duitsland vlogen en daarvoor onderweg hun koers uitzetten. Ook de bommenrichters stelden hun apparatuur al in op het opgegeven doel. Dat zij daarbij Nederland zo goed kenden dat zij zich daardoor konden laten leiden naar hun afwerppunt is helaas een illusie. Bovendien, zoals een bemanningslid in 1994, tijdens een interview met de AVRO, uiteenzette: 'Wij waren geen geoefende moordenaars, wij werden, na een veel te korte opleiding de oorlog ingestuurd om een mannenstrijd uit te vechten'. De vliegtuigen van de 446e bomgroep, die de aanval op Nijmegen uitvoerde, was bovendien een van de onderdelen met de minste ervaring. Zij waren pas in september 1943 operationeel geworden. Tot slot: er waren in Nijmegen , Arnhem of Enschede geen stratégische doelen te vinden.

De Achtste Amerikaanse Luchtmacht was een strategische luchtmacht die was opgericht om, vanaf grote hoogte (ca. 7-8 kilometer) en bij daglicht, objecten aan te vallen die de oorlog konden bekorten, zoals vliegtuigfabrieken en soortgelijke complexen. Het kapotgooien van de Waalbrug en het spoorwegemplacement had geen strategische waarde. Bovendien hadden de geallieerden de bruggen over de Waal en de Rijn, zoals later bleek, nog veel te hard nodig.

De laagvliegers waar oudere Nijmegenaren heb wel eens over hebben, zijn nergens te vinden. Het enige (nog) niet onderzochte instituut is het Albert F. Simpson Historical & Research Center op Maxwell Air Force Base in Montgomery Alabama in de VS. In dit archief zou nog wel eens het antwoord kunnen liggen op de 'laagvliegvraag'. Dit instituut bewaart documenten van missies die zijn gevlogen door twee-motorige bommenwerpers die snelle en laagvliegende operaties uitvoerden op het Europese vasteland, missies die niet (altijd) van tevoren op papier werden opgedragen en daardoor ook vaak niet werden vastgelegd na terugkeer op hun respectievelijke thuisbases. Er is een (groot) aantal ooggetuigen in en om Nijmegen die verklaren 2-motorige laagvliegende bommenwerpers te hebben gezien tijdens de aanval. Het is allemaal wat onwaarschijnlijk, vooral omdat de bemanningen van de op 17.000 tot 18.000 voet vliegende aanvalsgolf zeggen niets van die laagvliegers te hebben gezien.

Alfons Brinkhuis is amateur-historicus in Nijmegen. In 1984 schreef hij na onderzoek onder meer in Amerika en gesprekken met vliegeniers uit de oorlogsjaren het boek De Fatale Aanval, de waarheid over het bombardement op Nijmegen , Arnhem en Enschede.

Bron: http://www.degelderlander.nl
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Tja, ik bestrijd dat het "per ongeluk" was.
Het is dan ook maar net hoe je het een en ander opvat.
Natuurlijk was het na de oorlog zaak, de fouten of verkeerde beslissingen van de geallieerden met de mantel der liefde te bedekken.

En vertel mij niet dat alles waar het NIOD mee komt de enige en absolute waarheid is.
Er is in het verleden ook heel wat van Amerikaanse kant gebeurd om zaken in de doofpot te stoppen, of een zodanige draai te geven, dat niemand meer op het idee kwam om het een en ander kritisch te bekijken. (Maar voorbeelden daarvan zijn hier niet on topic)

Vooral een houding van.. "Het komt van het NIOD, dus.."
is nu juist niet een manier om zaken boven water te laten komen.
Plaats reactie