De ramp in Azië

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

ronhui schreef:T probleem is dat het nu een hype is, net zo als het geven van geld. Het ene land wil het andere overtreffen. Niet dat het verkeerd is, maar als je dus over een jaar geld gaat vragen, is de hype er af en geven een stuk minder mensen geld.

Maar dat is bij elke ramp zo, gaven we ook niet eerst geld voor Iran? nu slapen daar nog steeds mensen op straat, zelfde geld.

Nieuws is nieuws zolang het nieuw is, daarna is het geen nieuws meer maar iets uit het archief. Als in Azie de doden geborgen zijn en het puin redelijk weg is, dan zijn er geen schokkende plaatjes meer te schieten en dan gaan de mensen het verdringen. Ze vergeten het niet, want als je er naar vraagt in zo een retro televisie programma, zal iedereen zeggen, ohw wat erg, maar niemand weet hoe het daar nu gaat.

Mensen zijn a-sociaal!
Daarom is het dan toch alleen maar mooi dat er nu zo verschrikkelijk veel gedoneerd wordt of zie ik dat dan verkeerd?? Dan hebben de SHO tenminste een bedrag waar ze voorlopig mee vooruit kunnen. Ik zie daar niks asociaals in, vergeten is menselijk, iedereen doet er aan mee.

Wanneer een naaste van je overlijdt, dan zul je in het begin vaak naar het graf gaan, maar dat wordt met de jaren ook steeds minder. Na een paar jaar mag je trots op jezelf zijn als je nog één keertje met kerst gaat om een vers bloemetje neer te zetten, want dat doe je dan niet meer iedere week. Is dat dan soms ook asociaal?

Ik ben het ook niet eens met de vergelijking met Darfur, hier spelen heel andere dingen mee, de massaliteit van een ramp in meerdere landen, het feit dat het zo plotseling kwam, het kerstgevoel van mensen en de 'betrokkenheid' omdat het in een vakantiegebied heeft plaats gevonden. Dit alles heeft Darfur niet, dat is geen vernietigd vakantieparadijs, iedereen heeft die hongersnood een beetje aan zien komen, er werd tijdens kerst weinig aandacht aan besteed en de eerste die ooit op vakantie in Darfur is geweest moet ik nog tegen komen.

Dat zijn allemaal factoren die meespelen bij donatie, niet dat Darfur daarom minder erg is, maar het is begrijpelijk waarom mensen zich meer getroffen voelen door een plotselinge ramp dan een slepend conflict met een hongersnood. Bovendien is het imo ook flink hypocriet om dan alleen geld te geven aan Darfur. Er zijn dan natuurlijk nog tal van plaatsen waar ze ook best het een en ander kunnen gebruiken; Afrika, India, China, Oost-Europa, Brazilië, enz. enz.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Thohui schreef:
779 schreef:Het ligt ook precies aan het land waar de ramp zich afspeelt... als er vandaag een ramp in Irak ofzo zou gebeuren haal je flikker op qua geld... en Thailand en Sri Lanka zijn gewilde vakantiebestemmingen, mensen kennen die landen daarom wordt er zoveel geld gegeven.
Ik denk dat het niet zo belangrijk is welk land het nou is. De beelden en verhalen van overlevenden maken op iedereen indruk en niet de schoonheid van het land :!:
Inderdaad Thohui,

De schoonheid van het land komt met de tijd wel weer terug maar het leed van de mensen zal nog vele tientallen jaren voelbaar zijn :!: .
Collector of uniforms of the enemy
Thohui
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 18:36
Locatie: Almere

Bericht door Thohui »

Mooyman schreef: Inderdaad Thohui,

De schoonheid van het land komt met de tijd wel weer terug maar het leed van de mensen zal nog vele tientallen jaren voelbaar zijn :!: .
DAT IS NOU PRECIES WAT IK BEDOEL :!: :!: :!:
"Those who lived through those beach landings weren't better soldiers than those who didn't. They were just more lucky."
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

dat is idd waar het precies om gaat. Dat de schoonheid van een land, tijdelijk, verdwijnd boeit niet zoveel, maar het leed van de mensen is wara het om gaat
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Tja, als je met de dood geconfronteerd wordt, is die niet erg voor wie er dood is. De pest is, dat mensen hysterisch gaan staan snotteren, omdat ze beseffen dat ze zelf ook eens aan hun eind komen.

Het gedoe met de massahysterie via de media begon bij het dodelijk ongeval waarbij Princes Diana omkwam. Sindsdien is de smakeloosheid alleen maar erger geworden. Hoppa, André Hazes op de middenstip.
Wat gaan we met Frans Bauer doen, als die zou verongelukken? Een mausoleum?

Hoeveel mensen zijn er dood?

120.000?

In New York sneuvelden op 11 september 3000 mensen, en sindsdien is als gevolg daarvan een veelvoud daarvan de dood ingejaagd in Irak.

Dus waar zijn de verhoudingen?

Nederland maakt zich druk over Remkes.
Die had daar ook op een of ander strand ach en wee moeten gaan roepen zeker!?

Kijk, als Nederland een helicoptercarrier had gehad, zouden we die er naar toe kunnen zturen.
Misschien de L800.. De Rotterdam

Maar door die belachelijke uitzending van Nederlandse militairen naar Irak is natuurlijk het geld op!

En Balkenende en Kok zitten gebroederlijk naast elkaar in de nationale poppenkast aan de telefoon voor 555.

Die klootzak hoort te regeren nondeju!
Niet in een TV programma om geld op te halen!

Wat dacht je daar naar toe te sturen?
Hoe krijg je het daar?

Wat te denken van voedsel, water, medicijnen, muskietennetten, dekens, tenten, maandverband, toiletpapier enz... ??
Het is de komende maanden een druppel op de gloeiende plaat.
Landen als Indonesië en India zijn zelf heel goed in staat om de zaak weer op te bouwen. Ze hebben ook geld zat voor een ontzettend uitgebreid militair apparaat!
De hulp vanuit het westen, zorgt ervoor dat zijn op hun luie reet kunnen gaan zitten, en ook nog geld vangen ook.
Corruptie heet dat.
Ontwikkelingshulp is al jaren niets anders dan het in stand houden van de plaatselijke militaire elite.

Het grappige is, dat de oorspronkelijke bevolking nauwelijks schade heeft ondervonden. Die zijn wel wijzer.
Die leven op een manier die wel op de natuur is afgestemd.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Ioannis schreef: Het grappige is, dat de oorspronkelijke bevolking nauwelijks schade heeft ondervonden. Die zijn wel wijzer.
Die leven op een manier die wel op de natuur is afgestemd.
Nou dan weet ik niet of je goed naar de beelden heb gekeken, maar er zijn toch echt veel meer oorsponkelijke bewoners overleden en dakloos geworden dan toeristen en mensen die zijn geimigreerd. Meer dan 1 miljoen mensen zijn dakloos en hebben nix meer..
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

ironmarc schreef:Nou dan weet ik niet of je goed naar de beelden heb gekeken, maar er zijn toch echt veel meer oorsponkelijke bewoners overleden en dakloos geworden dan toeristen en mensen die zijn geimigreerd. Meer dan 1 miljoen mensen zijn dakloos en hebben nix meer..
IK geloof dat Ioannis doelt op de indianenstammen op de Nicobar eilanden, die met speer, pijl en boog een hulpverlenende duivelse helicopter probeerden te verjagen. Deze mensen leven idd nog grotendeels, terwijl die eilandjes vol getroffen zijn. Misschien is dat dan toch dat 6e zintuig wat dieren ook schijnen te hebben. In een dierpark op Sri Lanka is geloof ik nog geen dood konijntje gevonden, al die dieren zaten hogerop. Vreemd, wel interessant. :)
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Nederland maakt zich druk over Remkes.
Die had daar ook op een of ander strand ach en wee moeten gaan roepen zeker!?
Ik maak me ook druk om Remkes. Ik ben het helemaal met hem eens dat hij weinig tot niets had kunnen bijdragen als hij zich op de rampplek(ken) had laten zien, maar er zit nog een groot verschil tussen je op de rampplek begeven en in hetzelfde land vakantie vieren, terwijl niemand daarvan op de hoogte is. Wat hij had moeten doen is de eerste dag dat hij daar was een berichtje naar de Nederlandse ambasade sturen dat hij in Thailand was gearriveerd, dat hij geen schade heeft ondervonden van de overstroming en dat hij bereikbaar is voor de Nederlandse overheid op het telefoonnummer van zijn hotel.
En Balkenende en Kok zitten gebroederlijk naast elkaar in de nationale poppenkast aan de telefoon voor 555.

Die klootzak hoort te regeren nondeju!
Niet in een TV programma om geld op te halen!
Helemaal mee eens. Als je als regeringsleider vind dat geld van het volk besteed moet worden aan noodhulp, dan ga je gewoon een significant bedrag aan belastinggeld aan noodhulp besteden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Zhukov schreef:
ironmarc schreef:Nou dan weet ik niet of je goed naar de beelden heb gekeken, maar er zijn toch echt veel meer oorsponkelijke bewoners overleden en dakloos geworden dan toeristen en mensen die zijn geimigreerd. Meer dan 1 miljoen mensen zijn dakloos en hebben nix meer..
IK geloof dat Ioannis doelt op de indianenstammen op de Nicobar eilanden, die met speer, pijl en boog een hulpverlenende duivelse helicopter probeerden te verjagen. Deze mensen leven idd nog grotendeels, terwijl die eilandjes vol getroffen zijn. Misschien is dat dan toch dat 6e zintuig wat dieren ook schijnen te hebben. In een dierpark op Sri Lanka is geloof ik nog geen dood konijntje gevonden, al die dieren zaten hogerop. Vreemd, wel interessant. :)
Tja, dat was wel een erg grappig voorbeeld ;)

Ik bedoel gewoon , dat de "primitieve" bevolking over het algemeen beter met zijn omgeving weet om te gaan, dan "ontaarde" mensen.

Taalkundig even nog duidelijk maken wat "primitief" eigenlijk betekent.
Dat wil niets anders zeggen, dan dat mensen zijn, die er het eerste leefden of woonden. In het Nederland heeft dat volkomen ten onrechte de bijbetekenis "achterlijk" gekregen.
"Ontaard" wil eigenlijk precies het tegenovergestelde zeggen. Mensen die de verhouding met hun omgeving kwijt zijn.
Nederlanders gaan vrolijk op gympies de bergen in bij voorbeeld. ;)

In mijn jeugd ben ik eens in Limburg bij familie geweest, die langs de Maas woonde. Beneden was er een tegelvloer, en simpele meubels.
De huiskamer "goei kamer" was op de eerste verdieping.
Dat was vanwege het water dat elk jaar wel eens op kwam zetten.
Geen enkel punt, men haalde een paar vlonders van de muur, hees tafel en stoelen in de keuken omhoog, en het leven ging zijn gewone gangetje.
Een paar jaar terug, zag je dat mensen in diezelfde buurt een duur parket hadden gelegd, wat dan ook meteen naar de Filistijnen was..
Wie is er dan blond?
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

okke schreef:
Nederland maakt zich druk over Remkes.
Die had daar ook op een of ander strand ach en wee moeten gaan roepen zeker!?
Ik maak me ook druk om Remkes. Ik ben het helemaal met hem eens dat hij weinig tot niets had kunnen bijdragen als hij zich op de rampplek(ken) had laten zien, maar er zit nog een groot verschil tussen je op de rampplek begeven en in hetzelfde land vakantie vieren, terwijl niemand daarvan op de hoogte is. Wat hij had moeten doen is de eerste dag dat hij daar was een berichtje naar de Nederlandse ambasade sturen dat hij in Thailand was gearriveerd, dat hij geen schade heeft ondervonden van de overstroming en dat hij bereikbaar is voor de Nederlandse overheid op het telefoonnummer van zijn hotel.
Dacht je nu heus dat ze daar in Den Haag niet zouden weten waar Remkes uithing?

Ik denk dat Remkes onderhand nog de enige nuchtere is van dat zootje daar in Den Haag.
Onderhand moet Balkenende ook nog zijn leedwezen komen betuigen bij Boer Harmsen in Tietjerkseradeel als een van zijn kippen kapot wordt gereden door de plaatselijke brandweer.. :roll:
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

ironmarc schreef:
Ioannis schreef: Het grappige is, dat de oorspronkelijke bevolking nauwelijks schade heeft ondervonden. Die zijn wel wijzer.
Die leven op een manier die wel op de natuur is afgestemd.
Nou dan weet ik niet of je goed naar de beelden heb gekeken, maar er zijn toch echt veel meer oorsponkelijke bewoners overleden en dakloos geworden dan toeristen en mensen die zijn geimigreerd. Meer dan 1 miljoen mensen zijn dakloos en hebben nix meer..
Ja, en?

Zie jij mensen bezig om de rommel op te ruimen?
Nee... Want straks komen ze toch met zwaar materieel.

Ooit films gezien van vrouwen die puin aan het ruimen waren nadat de tweede wereldoorlog voorbij was?

Maar de politieke correctheid vereist het dat alles wat een bruin tintje heeft niet hoeft te werken om hun eigen land weer op te bouwen.
Dat doet het rijke westen wel. En dan kunnen wij onszelf ook weer op de borst kloppen hoe goed wij wel niet zijn. :roll:
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Als er helemaal niets meer overeind staat, je hele familie dood is of vermist, dan kan ik me - met een beetje inleving - voorstellen, dat je niet meteen begint met puinruimen, maar heel even een moment nodig hebt om jezelf weer op de rails te krijgen.

Kun jij je dat niet voorstellen Ioannis?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Proos schreef:Als er helemaal niets meer overeind staat, je hele familie dood is of vermist, dan kan ik me - met een beetje inleving - voorstellen, dat je niet meteen begint met puinruimen, maar heel even een moment nodig hebt om jezelf weer op de rails te krijgen.

Kun jij je dat niet voorstellen Ioannis?
Tja, maar het is al een paar dagen geleden dat het gebeurd is.
En op de TV ratelt CNN maar steeds door met telkens hetzelfde.
Een leuke manier om de aandacht af te leiden van de problemen in Irak, toch?
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ioannis schreef:Tja, maar het is al een paar dagen geleden dat het gebeurd is.
En op de TV ratelt CNN maar steeds door met telkens hetzelfde.
Een leuke manier om de aandacht af te leiden van de problemen in Irak, toch?
Omdat nogsteeds miljoenen mensen de gevolgen ondervinden van deze enorme ramp. Omdat er nogsteeds lijken ronddrijven en er zoveel mensen geen onderdak meer hebben dat we spreken over een humanitaire ramp. Natuurlijk komt het goed uit dat de aandacht afgeleidt wordt van Irak, maar ik denk niet dat dit de motivatie is om 't te laten zien, er is namelijk écht een aardbeving van 9 geweest en er zijn écht heel veel mensen getroffen. Er *is* een probleem in dat gebied. Daarom is 't vooral op tv.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Maar het komt Bush wel goed uit...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie