Situatie Nederland tijden de WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Situatie Nederland tijden de WO2

Bericht door Gast »

Voor een verslag van school moet ik omschrijven hoe de mensen tijdens de WO2 leefden en hoe de situatie was. Kan ik hier enige informatie over krijgen? Bij voorbaat Dank!
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Pfoe, vrij breed.... In de hongerswinter was het heel erg, ze hadden weinig tot geen eten en weinig geld. De kinderen werden toen meestal bij mensen in het noorden ondergebracht, omdat men daar wel veel eten hadden.
Daarvoor in de oorlog moesten de mensen (als ik mij niert vergis) voor 8 en in huis zijn en alle ramen verduisteren, zodat de RAF (Britse luchtmacht) o.i.d. niet konden zien waar ze waren/wat ze moesten bombaderen. Een enkeling had een radio in het geheim die naar de BBC luisterden. Als de Duitsers dit wisten, kon je verwachten dat je opgesloten/ge-executeerd werd/werkamp terecht kwam.

Situatie in een paar woorden:
Weinig eten, kochten eten/drinken op bonnen, 8 uur binnen, ramen verduisteren, Duitsers niet tegenspreken, armoede.

Als iemand anders mij wil corrigeren/wat wil toevoegen, gaat uw gang!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

De economie van Nederland steeg gestaag door de eerste jaren van de oorlog. Na 1943 daalde de economie. Tijdens de hongerwinter van '44 '45 was er bijna niets te krijgen; in januari '45 was het gemiddelde rantsoen 500 kcalloriën per volwassene per dag. Zelfs strenge diëters komen daar ruim boven.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie