Ode aan de Gulden

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Ode aan de Gulden

Bericht door Proos »

Afbeelding

ODE AAN DE GULDEN

Oh, Gulden, munt des vaderlands!
Symbool van kracht, welvaart en vlijt
Altoos verrijkt met dien mooie glans
Geluk van nikkel, dat ons verblijdt

Gelijk uw Vader, de florijn
Mocht gij niet langer bij ons zijn
Na zevenhonderdvijftig jaren
Waart gij verplicht om te bedaren

De krachtige Leeuw die u tooit
wordt zomaar overboord gegooid
't Land dat menigeen heeft verslagen
Zal zich tot de euro verlagen

In mijn dromen leeft gij voort
waarin gij leeft, gelijk 't behoort
Edoch, het zij ons niet gegund
sedert de komst van die kutmunt


J. Luijten
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Werkelijk prachtig! Je moet weten dat ik hartsgrondig de pest heb aan de pleuro..... Allen die belachelijke kunstmatige naam al, die van weinig creativiteit getuigt. En sinds de introductie van dat geld worden we ( de burger) aan alle kanten bestolen....
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Beste Proos, daar dit gedicht mijn gevoelens over de Pleuro goed weergeeft ben ik zo vrij geweest dit mooie gedicht door te sturen naar al m,n vrienden. :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Waarde Peter,

Ik ben de schrijver van het gedicht (en buurman van Proos) en ik ben zeer vereerd!
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Heb er nog één gevonden.

http://www.delta.tudelft.nl/archief/j34/9949

Geen gedicht alleen.

Ode aan de stuiver
Mudde

Bij het opruimen van mijn kamer vind ik een verstekeling tussen de naden van mijn houten vloer. Een stuiver. Hij staart me angstig aan, probeert zich nog te verbergen onder een laag stof. Ik wip hem met een schroevendraaier uit zijn schuilplaats. Geslagen in 1985, Beatrix wendt haar gezicht gekwetst van me af. Over een paar weken is dit muntje antiek; opgejaagd en afgeschoten door de Europese troepen der efficiency en eenheidsworst. Kinderen die nu geboren worden, zullen het woord stuiver waarschijnlijk zelfs nooit kennen.

Ik herinner me hoe ik vroeger als ik voor mijn moeder boodschappen deed van het wisselgeld, kleiner dan een gulden, snoep mocht kopen. Trots legde ik mijn stuivers, dubbeltjes en kwartjes op de toonbank van de sigarenboer. Tergend langzaam somde ik op: ,,Eén colaflesje, zes banaantjes, twee perziken, een schuimpje. Hoeveel heb ik nu nog over, meneer? O, laat dat schuimpje dan maar zitten.'' % Zucht. -

Het schiet niet op met het opruimen van mijn kamer: ik sta nu al zeker tien minuten weemoedig naar mijn stuiver te staren. Als ik haar oppoets met een doekje, begint Beatrix dankbaar te blinken.

Natuurlijk ben ik te jong voor nostalgie, maar ik kan het niet helpen. ,,Jou zullen ze niet te pakken krijgen hoor'', fluister ik mijn koperen vriendinnetje toe. ,,Nee, jou zullen ze niet omsmelten tot ritssluiting of prikkeldraad.'' Ik pak mijn fotoalbum en plak de stuiver met een paar plakbandjes aan de binnenkant van de kaft. Eronder schrijf ik met gouden krulletters voor mijn nageslacht: ,,Je weet niet wat dit is en dat vindt papa heel erg. Nooit meer vergeten: dit is een stuiver. Hier heeft papa nog snoepjes van gekocht.''
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Mooi en herkenbaar stukje proza.
Hauptmann schreef:Kinderen die nu geboren worden, zullen het woord stuiver waarschijnlijk zelfs nooit kennen.
Hmmm, een gebrek aan humor of een grove inschattingsfout. In mijn optiek had de ateur wel kunnen weten dat deze inschatting beroerd is. Wij kennen de verlopen woorden "daalder", "dukaat" en "florijn" toch ook? Sterker nog, het is waarschijnlijk dat kinderen van nu hun leven lang doodgegooid worden met stuiververhalen.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Lucid schreef:Mooi en herkenbaar stukje proza.
Hauptmann schreef:Kinderen die nu geboren worden, zullen het woord stuiver waarschijnlijk zelfs nooit kennen.
Hmmm, een gebrek aan humor of een grove inschattingsfout. In mijn optiek had de ateur wel kunnen weten dat deze inschatting beroerd is. Wij kennen de verlopen woorden "daalder", "dukaat" en "florijn" toch ook? Sterker nog, het is waarschijnlijk dat kinderen van nu hun leven lang doodgegooid worden met stuiververhalen.
Ja, en daarbij zijn er nog spreekwoorden waar het in terugkomt.

"Stuivertje wisselen", bijvoorbeeld.

Verdwijnt niet zo snel lijkt me, stuk vond ik verder wel vermakelijk en inderdaad herkenbaar.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ach van een dubbeltje kan je toch geen kwartje maken of dat is slecht een daalder waard :)
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Ach, we zouden in de Nederlanden eens een dag niks te kankeren hebben. Dan is de lol er toch echt af.

Grappig is, dat het Amerikaanse woord "dollar" een verbastering is van het Nederlandse "daalder", wat door de Zuid Nederlandse inweners van Nieuw Amsterdam uit gesproken werd als "dolder" of "daolder". Die naam is trouwens ook verwant met "Thaler" en andere Europeese muntsoorten.

De Euro is ongeveer even veel waard dan toch als de dollar.
Het lijkt er sterk op, dat de opzet is geweest die op een bepaald moment aan elkaar te koppelen, wat misschien al gebeurd zou zijn, als Bush niet aan de regering zou zijn gekomen.

Maar het zou natuurlijk wel van de gekke geweest zijn als wij Europeanen onze munteenheid dan ook maar "dollar" waren gaan noemen.

Euro is misschien dan niet erg origineel, maar iedereen kan er vrede mee hebben.
Heel wat mensen roepen, dat met de komst van de euro alles veel duurder is geworden, maar je bent toch zelf degene die de euri's uitgeeft, of niet dan?
Enfant terrible volgens sommigen. ;)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ioannis schreef:Heel wat mensen roepen, dat met de komst van de euro alles veel duurder is geworden, maar je bent toch zelf degene die de euri's uitgeeft, of niet dan?
Prijsstijgingen zijn er altijd al geweest, alleen nu rekenen de mensen deze af op de Euro.. Ik koop een heel aantal dingen in de aanbieding die goedkoper zijn dan toen met de Gulden. Ik hoor ook nog steeds dat mensen alles altijd nog omrekenen.. das toch echt dom vind ik persoonlijk, wat heeft het nog voor zin? Hoelang hebben we de Euro? Drie jaar ofzo? De enige reden in mijn ogen is dat mensen minder minder kunnen uitgeven is het feit dat de overheid de lonen heeft bevroren, terwijl tijdens het paarse kabinet elke jaar loonsverhoging werd uitbetaald. Maarja als er geen geld is kan je het ook niet uitgeven toch? En om maar telkens staatsleningen af te sluiten..... zal je als egoistische nederlander zadel je alleen maar je kinderen daarmee op..
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Tja, als we het daar over gaan hebben...

Minister Zalm was toch ook al van financiën in de Paarse regering?
Of niet dan!

Je kan stellen, dat door de marktwerking in Nederland ook de lonen in verhouding gedaald zijn.

Om het maar eens simpel te zeggen..
Iemand die nu als ingenieur in dienst komt van een bedrijf, verdient geïndexeerd maar de helft van wat een ingenieur die in 1970 in dienst kwam verdiende toen die begon.
Dat is te wijten aan de hogere opleidingsgraad van de Nederlandse jeugd, waardoor er meer concurrentie is.
Toch schreeuwt men ach en wee, maar buitenlandse technici worden vooral aangetrokken, om de arbeidsmarkt in Nederland kunstmatig goedkoop te houden.

Wel treedt tegelijk het effect op, dat door de globalisering en dus concurrentie, producten wezenlijk goedkoper zijn dan vroeger.
Maar goed.. Vraag je trouwens maar eens af, waarom je überhaupt een breedbeeld TV zou willen? De TV heeft tegenwoordig verdomde weinig meer te bieden. :roll: :?
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Ioannis schreef:Maar het zou natuurlijk wel van de gekke geweest zijn als wij Europeanen onze munteenheid dan ook maar "dollar" waren gaan noemen.
In het begin noemden de Amerikanen de euro dan ook "european dollar".
Ioannis schreef:Euro is misschien dan niet erg origineel, maar iedereen kan er vrede mee hebben.
Volgens mij zijn er erg weinig mensen die er vrede mee hebben.
Zoals Peter al aangaf is het een erg kunstmatige en goedkope benaming. In de Verenigde Staten was het niet nodig om een unilinguïstische benaming te verzinnen, omdat iedereen Engels spreekt.
Ioannis schreef:Heel wat mensen roepen, dat met de komst van de euro alles veel duurder is geworden, maar je bent toch zelf degene die de euri's uitgeeft, of niet dan?
Ach, dan maar geen primaire levensbehoeften. Het leven is toch al zo saai. :D
779 schreef:Prijsstijgingen zijn er altijd al geweest, alleen nu rekenen de mensen deze af op de Euro..
Al voor het invoeren van de euro schreven economen over het verschijnsel "euroflatie". Men mag dus best stellen dat de prijsstijgingen te wijten zijn aan de invoering van de euro.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Lucid schreef:
779 schreef:Prijsstijgingen zijn er altijd al geweest, alleen nu rekenen de mensen deze af op de Euro..
Al voor het invoeren van de euro schreven economen over het verschijnsel "euroflatie". Men mag dus best stellen dat de prijsstijgingen te wijten zijn aan de invoering van de euro.
Ik weet ook wel, dat erg veel bedrijven in de aanloop naar de euro stiekem hun prijzen in stappen verhoogd hebben.
Maar dat had in de supermarkten toch weer een prijzenoorlog tot gevolg, die nu nog steeds niet over is.

Als je vindt dat de biefstuk te duur is, dan koop je maar wat vaker gehakt.
Hetzelfde geldt voor vis. Die is duur. Veel te duur.
Geen punt om gewoon te wachten op aanbiedingen..
Anders gooien ze het maar weg.

Consumeren is ook jezelf discipline opleggen.
Wegen zoeken zo dat dingen veel goedkoper kunnen.

Maar neem de woningbouw als voorbeeld..
De meeste mensen staan zelfs in de rij om huizen te kopen die door een projectontwikkelaar verkocht worden. Gemeentes vinden dat wel gezellig, want die beuren zo een aardige grondprijs, zonder al te veel sores aan hun kop. Maar de consument betaalt wel het gelag!

Wil je je eigen huis groter maken om je kinderen extra ruimte te geven?
Een huisje in de tuin om familie te laten logeren?
Kijk kijk, de overheid heeft de leges voor een bouwvergunning behoorlijk opgeschroefd. Het lijkt wel een complot! :roll: :?
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Lucid schreef:Waarde Peter,

Ik ben de schrijver van het gedicht (en buurman van Proos) en ik ben zeer vereerd!
Roem zal u ten deel vallen :wink: Ik vind het een geweldig gedicht! _/-\o_
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Het is algemeen bekend dat er gewoon ontzettend veel dingen veel duurder zijn sinds de euro werd ingevoerd. Net als velen zou ik het niet erg vinden om de gulden morgen nog terug te zien. Ik denk dat alleen heel wat mensen nog erger van de prijzen van tegenwoordig zouden schrikken. Vandaar mijn waardering voor dit gedicht! :yes:
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gesloten