Snelweg Nijmegen-Arnhem zondag dicht door vliegtuigbom

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Snelweg Nijmegen-Arnhem zondag dicht door vliegtuigbom

Bericht door Marcfire »

Onderstaande vond ik net op Nu.nl. Hoeveel bommen zouden er nog in de grond zitten in Nederland?

Snelweg dicht voor opruimen vliegtuigbom

Uitgegeven: 14 januari 2005 09:35
Laatst gewijzigd: 14 januari 2005 10:24

NIJMEGEN - De snelweg tussen Nijmegen en Arnhem gaat zondagmorgen dicht om de Explosieven Opruimings Dienst (EOD) de gelegenheid te geven een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog onschadelijk te maken. Ook het treinverkeer tussen beide steden wordt stilgelegd, heeft de gemeente Nijmegen vrijdag bekendgemaakt.

Nijmegen bouwt aan de noordkant van de Waal een nieuwe stadswijk. Omdat in dit gebied in 1944 zwaar is gevochten, worden nieuwe bouwlocaties telkens afgespeurd op achtergebleven explosieven. Die komen in grote hoeveelheden aan de oppervlakte en worden in zogenoemde plofkuilen tot ontploffing gebracht. De nu gevonden Amerikaanse vliegtuigbom is te zwaar voor een plofkuil, zodat aparte maatregelen zijn genomen.

Volgens de gemeente is het aangetroffen explosief een 260-ponder. De bom ligt tussen de spoorlijn Nijmegen-Arnhem en het knooppunt Ressen in de snelweg A325. Omdat in dit gebied nog geen woningen staan, is een evacuatie niet nodig. Twee jaar geleden moesten voor een vergelijkbare operatie honderden mensen tijdelijk hun huizen in het gebied verlaten.

Omleiding

Verkeer vanuit het noorden wordt zondagmorgen omgeleid via de snelwegen A15 (Ressen-Rotterdam) en A50 (Valburg - Den Bosch). Verkeer uit zuidelijke richting kan vanaf Nijmegen via provinciale wegen naar Arnhem rijden.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ja er zal nog best wat onder de grond liggen!
Goede maatregel om het zo te doen, ze kunnen ook niet anders denk ik
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Van alle afgeworpen bommen gaat gemiddeld 10% niet af.

Ik weet ongeveer wel waar ze die 260 ponder laten springen is niet zo heel gek ver bij mij vandaan.
Ga zo ook even meer informatie vragen aan een collega van mij. Hij houdt zich veel bezig met niet gesprongen explosieven in Arnhem. Misschien dat hij er meer van weet.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

misschien kan je weer gaan kijken
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

ironmarc schreef:misschien kan je weer gaan kijken
Nee dat gaat helaas niet lukken. Deze bom is bij dicht tegen Nijmegen aan gevonden. Me collega wist er zelf ook niks van af, hij was alleen op de hoogte dat ze er 1 hadden gevonden. Als het onder zijn gebied was gevallen dan had ik ook zeker wel geprobeerd om aanwezig te mogen zijn.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ongeveer jaar geleden bij ons achter in een aspergeveld lag een Duitse granaat van een 88mm kanon. Wij moesten voor het geval dat.. overal de ramen openzetten :roll: .
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

mja de luchtdruk van die explosie kan de ruiten doen springen wat gevaarlijk is voor de bewoners....
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie