Dogtags wo2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Dogtags wo2

Bericht door wittmann »

mij vraag is kun je met een dogtag uit wo2
de vroegere eigenaar opsporen?
bijvoorbeeld als je er een met de detector vind
of als je er een koopt op een markt...

het lijkt mij namelijk best interessant
om uit te vinden wat er met deze persoon
is gebeurt of hij nog leeft of hij gesneuvelt is
zo ja waar hij ligt....

is dat mogelijk?
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Dat is natuurlijk mogelijk, hoewel dat de kans dan klein is.
Natuurlijk is het ook mogelijk dat de dogtag is gevonden zonder dat aan te geven (dus zal die soldaat in kwestie waarschijnlijk als vermist opgegeven zijn)

een 'anekdote' in de gevechten om de ardennen was er een joods (!) soldaat die z'n dogtags had verwisseld met die van een gesneuvelde kameraad. Hij was dan wel veilig voor 'in de Stalags' maar z'n familie werd wel verkeerd ingelicht.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

je zou via de ASN en de naam eventueel de gegevens kunnen opvragen via de amerikaanse ambasade of eventuele instanties die betrekking hebben tot het amerikaanse leger en zijn personeel..

het beheer van Amerikaanse graven in buitenland kun je ook opvragen aan de hand van een eenheid of divisie zo krijg je de gegevens van alle personen van die divisie die overzee's begraven liggen ook meestal met het graf erbij en de plaats
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Narcolepticus schreef:Dat is natuurlijk mogelijk, hoewel dat de kans dan klein is.
Natuurlijk is het ook mogelijk dat de dogtag is gevonden zonder dat aan te geven (dus zal die soldaat in kwestie waarschijnlijk als vermist opgegeven zijn)

een 'anekdote' in de gevechten om de ardennen was er een joods (!) soldaat die z'n dogtags had verwisseld met die van een gesneuvelde kameraad. Hij was dan wel veilig voor 'in de Stalags' maar z'n familie werd wel verkeerd ingelicht.
dat verhaal komt mij bekend voor.
weet niet of het dezelfde persoon is maar een vriend van mij met een priveverzameling en klein museumpje heeft ongeveer hetzelfde verhaal van die gebeurtenis bij een originele 48 sterren vlag die hij van deze persoon heeft gekregen voor zijn museum. deze persoon ook van joodse afkomst had ook zichzelf verwisseld om aan de nazi beulen te ontsnappen in de kampen zijn familie kreeg op een gegeven moment dus het bericht dat hun zoon overleden was en kregen ook de folded American flag.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Dat zou goed kunnen, ik 'citeer' het verhaal uit een stukje van het boek Citizen Soldiers van Stephen E. Ambrose uit het stukje POW's.

(Hij was inderdaad bang van de beulen, omdat in de kampen regelmatig de amerikaanse en andere soldaten werden ondervraagd over hun religie etc. het hoogtepunt hierover is dat wanneer er een groepje binnenkwam en ze vroegen wie er hier jood was er spontaan een paar mannen naar voor stapten en deze de rest van hun oorlog/leven in werkkampen mochten doorbrengen)
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Re: Dogtags wo2

Bericht door seabee »

wittmann schreef:mij vraag is kun je met een dogtag uit wo2
de vroegere eigenaar opsporen?
bijvoorbeeld als je er een met de detector vind
of als je er een koopt op een markt...

het lijkt mij namelijk best interessant
om uit te vinden wat er met deze persoon
is gebeurt of hij nog leeft of hij gesneuvelt is
zo ja waar hij ligt....

is dat mogelijk?
Kijk hier maar eens http://www.abmc.gov/abmc4.htm hier vindt je iedere Doughboy en G.I. die is gesneuveld en op een militaire begraafplaats ligt.
Dus gesneuvelde G.I.s die later zijn herbegraven op civiele begraafplaatsen vindt je niet.

Op deze site http://www.ancestry.com/ kan je iedere overleden Amerikaan vinden, en militaire records raadplegen, helaas is het niet gratis.
CAN DO
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

en duitsers dan?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

wittmann schreef:en duitsers dan?
http://www.dd-wast.de
http://www.volksbund.de
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

wittmann schreef:en duitsers dan?
Een Dogtag is bij mij Amerikaans! Misschien moet je de vragen wat duidelijker stellen! :wink:
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ja maar ik wilde het van allebij weten
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Narcolepticus schreef:omdat in de kampen regelmatig de amerikaanse en andere soldaten werden ondervraagd over hun religie etc.
Een test van de duitsers was om iedereen te ontkleden, aangezien joden besneden zijn, daardoor konden ze al zien wie zeker geen jood was
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Plaats reactie