Shoah en Holocaust

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Dav!d

Shoah en Holocaust

Bericht door Dav!d »

Voor school moet ik één of andere opdracht maken, waar ik een aantal vragen moet beantwoorden.
Hier komt o.a. de vraag terug wat het verschil is tussen de Shoah en de Holocaust.
Enige verschil dat ik weet is dat de ene de Joodse benaming is van de Jodenvervolgingen, maar welke er nog meer zijn weet ik niet.
Iemand die dit wel weet?
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

weet het niet zeker maar is Shoah niet een organisatie die na de oorlog is opgericht en die alles onderzoekt over de holocaust. Intervieuws heeft afgenomen enz. De film Schindlers List is toch met info van hun gemaakt?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

De betekenis van holocaust en sjoah/shoah is hetzelfde. De verschillen zijn vooral taalkundig.
holocaust (v. Gr.: holokauston = een geheel verbrande offergave), oneigenlijke benaming van de vernietiging van het Europese jodendom door de nazi's. Holocaust is in feite de Engels-Amerikaanse en Franse (holocauste) weergave van het bijbelse begrip ‘brandoffer’, resp. ‘totale zelfopoffering’, beide uitgaande van de vrije wil van de betrokkene. Sinds de verschijning van het boek Holocaust van Gerald Green (1978) en vooral sinds de vertoning van de naar het boek gemaakte gelijknamige Amerikaanse televisieserie (1979), die in Amerika en Europa, m.n. in Duitsland, diepe indruk maakte, is het woord holocaust ingeburgerd geraakt voor het begrip ‘vernietiging van het Europese jodendom’ en sedert enige tijd zelfs als benaming voor ‘algemene slachting’. In joodse kringen gebruikt men de Hebreeuwse termen sjoah of shoah (catastrofe) en choerban (verwoesting).

© 1993-2003 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
Tex bedoelt de SHOAH Foundation.
Plaats reactie