Bevrijding foto's Polar Bears

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

dus dan zou ik maar meer gaan zoeken in de steden Utrecht, Hilversum, Amsterdam, Baarn, Amersfoort.Otterloo
op een van de foto's staat het een en ander geschreven en de datum 7 mei
dan ga ik maar is zoeken omgeving Otterloo

:D een ieder nogmaals bedankt voor de genome moeite en tijd
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jah in die hoek moet je toch wel zoeken. Maar het het getal 87 geeft aan dat het om de 146th Brigade gaat. Daar heb ik het volgende over kunnen vinden:

De 146th Infantry Brigade bestaat uit de volgende Regimenten:
- Lincolnshire
- K.O.Y.L.I.
- Hallamshire

In het boek “The Polar Bears” staat het volgende geschreven over de 146th Infantry Brigade op pagina 219:
At noon on the 7th the 4th Licolns set off fot Utrecht.

The 1/4th KOYLI left Ede at 1300 hours on the 7th. Rex Flower recorded: The whole Bn in troop carriers along the road to Utrecht, as we came to the outskirts, everyone was out.

The Hallams also ‘fought’ there way into Utrecht.

The 1st Leicesters moved to Hilversum, where they also started to disarm the Wehrmacht.
De Leicesters zaten ook niet in de 146th Brigade. Dus waarschijnlijk kunnen we Hilversum ook weg strepen.

The 2nd Glosters were given the pleasant duty of disarming the 345th Infantry Division at Amersfort, 12 miles from Utrecht.
Mogelijk dat we Amersfoort ook weg kunnen strepen.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

misschien heel raar maar "Zeist " heb ik al een hele tijd aan zitten denken :!: (familie) maar het rare is niet naar gezocht :?:
heb meer naar grote plaatsen gezocht

kan het ze ook niet meer vragen :cry:
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

arie schreef:misschien heel raar maar "Zeist " heb ik al een hele tijd aan zitten denken :!: (familie) maar het rare is niet naar gezocht :?:
heb meer naar grote plaatsen gezocht

kan het ze ook niet meer vragen :cry:
Ja Zeist zou misschien ook heel goed kunnen. Het zou ook misschien best een dorp kunnen zijn.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

:D Bedankt Nico!
ik ga weer verder speuren :lol: :shock: :evil: :)
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

arie schreef::D Bedankt Nico!
ik ga weer verder speuren :lol: :shock: :evil: :)
Oke is prima mocht ik nog wat tegen komen wat handig kan zijn laat ik het je gelijk weten. :P
Mathilde
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2011, 16:51

Re: Bevrijding Arnhem

Bericht door Mathilde »

Nico Roelofs schreef:
779 schreef:Even snel die tekst gelezen op de achterkant van die foto.. iets over 7 mei ofzoiets... volgens mij is Nijverdal op 7 mei bevrijd door de Canadezen.. kan iemand dit bevestigen?
Ik geloof niet dat in Nijverdal de Polar Bears geweest zijn. Deze trokken op 12 mei 1945 de IJssel over om Arnhem te bevrijden. Ze trokken toen op richting Ede en Wageningen. Ze zijn toen richting Otterloo, Utrecht, Hilversum, Amsterdam, Baarn en Amersfoort.

Ik citeer letterlijk uit het boek The Polar Bears:
On 7 May the Recce Regiment in Otterloo led the advance into western Holland. "A" Squadron was directed on Utrecht, "B" Squadron on Hilversum and Amsterdam and "C" Squadron on Baarn en Amersfoort.

Ik denk dat we toch in deze hoek moeten zoeken.
Mijn vader was sergeant in het C-Squadron, een recce-eenheid van de 49th (West Riding) Infrantry division. Zij trokken op 12 april bij Westervoort de IJssel over om Arnhem te bevrijden. Ze trokken verder naar o.m. Baarn, Amersfoort, Utrecht en Amsterdam.
Plaats reactie