neger soldaten in de US army

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

neger soldaten in de US army

Bericht door Tex »

Ik vraag me af hoe het zat met negers in het amerikaanse leger. Zelf dacht ik ergens gelezen, gezien te hebben dat ze de eerste oorlogsjaren niet mee vochten. Enkel wat werkjes deden die de blanken niet wouden doen. Of is het zo dat ze vanaf het begin meevochten in de oorlog als volwaard soldaat? Wat is nou waar?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ik weet niet of ze in het begin meevochten, maar ze werden wel afgescheden van de blanken, maar later in de oorlog maakte dit niet meer uit.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

precies want heb wel eens documentaires gezien dat de negers apart aten, hadden apart deel van kamp etc. Maar vroeg me af of ze ook direct vanaf het begin meevochten of pas later.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

HIER, enkele foto's van Amerikaanse negers tijdens de 2e Wereldoorlog.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

maar vochten ze direct al mee. Wat ik even snel heb gezien is dat ze wel van alles doen maar niet vechten. Op een foto van 1944 wel wapens schoonmaken dus vanaf dan kan je misschien zeggen dat ze wel deelnamen.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Tex schreef:maar vochten ze direct al mee. Wat ik even snel heb gezien is dat ze wel van alles doen maar niet vechten. Op een foto van 1944 wel wapens schoonmaken dus vanaf dan kan je misschien zeggen dat ze wel deelnamen.
Ze deden voornamelijk het vuile werk, zoals latrines graven en verzorgen, lijken begraven en ook wapens verzorgen (das mss net iets minder vuil).

Hoewel er toch wel een paar waren die daadwerkelijk meevochten, iets met de luchtmacht dacht ik, maar das heel vaag wat k me kan herrineren :?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Er waren ook Negers die ook gewoon in het leger zaten ja.
Want tijdens de bevrijding van Maastricht waren het eerst negers die de stad binnenkwamen(Ook blanke natuurlijk,maar er zaten een hoop negers bij volgens mijn oma)en toen de andere regimenten zegmaar.
Toen mijn oma tijdens de bevrijding voor het eerst negers zag,schrok ze zich rot. Toen zei ze als grap ''Deze zullen toch niet nog erger zijn dan de Duitsers'' :lol:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gast

Bericht door Gast »

Over negers in WOII gesproken, ik quote uit "de laatste landvoogd" van J.C.Bijkerk:*Zoekt* ohw wacht het staat in deze context: het gaat over het inzetten van Afrikaanse of Amerikaanse negersoldaten voor de bevrijding van Nederlands-Indië.Van Mook (omstreden figuur, luitenaant-gg Nederlands-Indie en minister van Kolonieën) had een gesprek daarover met de voorzitter van de PEC:
Voorzitter: U spreekt in uw boek ook over Afrikaanse troepen.
Van Mook: Op een gegeven ogenblik is ons de vraag gesteld welke voorkeur wij hadden voor Britse, Australisch Indische of Afrikaanse troepen. Toen heb ik gezegd: Afrikaners nooit! Oook liever geen Indiers. Maar wij wisten van tevoren dat er dan helemaal geen troepen zouden komen, en daarom hebben wij gezegd: Als het onvermijdelijk is, dan moet het maar.
Voorzitter: Welke reden om te zeggen Afrikaners nooit?
Van Mook: Ik had hen bezig gezien op Ceylon, war zij waren gelegerd. Aan hen had ik bepaald geen behoefte!
Voorzitter: Wegens ongedisciplineerd optreden?
Van Mook: Ik kan er eigenlijk moeilijk over praten als er dames bij zitten!
---
een andere aanwezige Ch.O. van der Plas had er blijkbaar geen moeite mee en zei:
---
Van der plas: Whij hadden de keuze tussen Afrikaanse negers en Ghurka's. Wij hadden de Amerikaanse negers gezien in Meraukem, die zich daar vreselijk hebben misdragen! Zij waren onder Australisch commando ingezet maar dat trok zich zo weinig mogelijk van hen aan. Die kerels hebben daar werkelijk alles verkracht tussen acht en de tachtig. Daar is pas krachtig tegen opgetreden toen ik zwart op wit de brigadier aansprakelijk had gesteld voor wat er was gebeurd tegen onze onderdanen!
Om een lang verhaal kort te maken; ja er dienden negers in het Amerikaanse leger, en er waren ook Afrikanen met de oorlog in de pacific betrokken, en ze gedroegen zich ehm nouja... niet zoals het hoort
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal zo waren! Maar het schetst een beeld...

Dit inspireert me om een thread te openen over Nederlands-Indie, daar hoor je niet zoveel over op dit forum!! En dat is jammer
ps excuus voor de typfouten het typt lastig met een boek onder je neus :P
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Het grootste gedeelte van deze mensen zijn inderdaad ingezet voor het zware lichamelijk werk zoals laden en lossen van schepen, het koken van maaltijden, onderhoud en andere secundaire activiteiten in het leger. Al vrij snel werden er 'zwarte' gevechtseenheden opgezet na Pearl Harbor.

De Tuskegee Airmen onderandere

En zeker in Europa hebben enkele African American eenheden meegevochten. kan me zo snel de namen niet herinneren.

En dan waren er nog de Nisei, Amerikanen van Japanse afkomst, De 442nd ID bestond veelal uit deze mensen. (Wel onder blanke officieren). Dit is wel de meest gedecoreerde Amerikaanse Eenheid uit het MTO en ETO.
In Tabulas Argenteas Refero
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ook de "Red Ball Express" die zorgde voor transport was vooral met Afro-Americans uitgerust
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

ja ok maar wat ik dacht is dat ze in ieder geval in het begin niet meevochten maar gewoon werk verichten op de basis etc. En dat ze pas later mee gingen vechten.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ze vochten vrijwel niet maar sneuvelden wel (moorden in Wéreth door de SS).

Maar vergeet vooral de zwarte Amerikaanse jagerpiloten uit WO II niet. Eén der beste eenheden van de Amerikaanse luchtmacht!
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Prachtige foto's op die link Dodo, bedankt!
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gast

Bericht door Gast »

Binnen de Amerikaanse landstrijdkrachten waren er twee divisies die voornamelijk uit zwarten bestonden, de 92ste en de 93ste. in het begin van de oorlog was men in Amerika van mening dat zwarten niet moedig genoeg waren om in gevechtseenheden te dienen. Deze twee divisies werden opgericht om het tegendeel te bewijzen en ze kweten zich voortreffelijk van hun taak. Daarbuiten dienden zij voornamelijk in zogenoemde support units, zijnde onderhoud van materieel, koks en dergelijke. Bovendien bestonden een aantal artilleriebataljons, meestal rechtstreeks afhangende van korpsen, legers en legergroepen, uit zwarte soldaten. Eén van deze bataljons ondersteunde op voortreffelijke wijze de 101 Airborne tijdens het beleg van Bastogne, ik geloof dat het het 969ste was, maar ik ben niet zeker.
Tijdens de opbouw van de Amerikaanse troepen in Groot-Brittannië van 1942 tot 1944 werden enkele pogingen gedaan om zwarten samen te laten "leven" met blanken. Dit resulteerde meestal echter snel in vechtpartijen waarna besloten werd, eerder uit veiligheidsoverwegingen dan uit racistische, om een politiek van scheiding toe te passen. Bij de Britse bevolking waren ze echter graag geziene gasten. Ze waren beleefd en goed gemanierd en wisten de attenties van de Britten te appreciëren. In veel gevallen waren ze aangenamer gezelschap dan de blanken. Ze dronken minder en schopten dan ook minder keet.
Gebruikersavatar
rafd
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2004, 15:52

Bericht door rafd »

Anonymous schreef:Binnen de Amerikaanse landstrijdkrachten waren er twee divisies die voornamelijk uit zwarten bestonden, de 92ste en de 93ste. in het begin van de oorlog was men in Amerika van mening dat zwarten niet moedig genoeg waren om in gevechtseenheden te dienen. Deze twee divisies werden opgericht om het tegendeel te bewijzen en ze kweten zich voortreffelijk van hun taak. Daarbuiten dienden zij voornamelijk in zogenoemde support units, zijnde onderhoud van materieel, koks en dergelijke. Bovendien bestonden een aantal artilleriebataljons, meestal rechtstreeks afhangende van korpsen, legers en legergroepen, uit zwarte soldaten. Eén van deze bataljons ondersteunde op voortreffelijke wijze de 101 Airborne tijdens het beleg van Bastogne, ik geloof dat het het 969ste was, maar ik ben niet zeker.
Tijdens de opbouw van de Amerikaanse troepen in Groot-Brittannië van 1942 tot 1944 werden enkele pogingen gedaan om zwarten samen te laten "leven" met blanken. Dit resulteerde meestal echter snel in vechtpartijen waarna besloten werd, eerder uit veiligheidsoverwegingen dan uit racistische, om een politiek van scheiding toe te passen. Bij de Britse bevolking waren ze echter graag geziene gasten. Ze waren beleefd en goed gemanierd en wisten de attenties van de Britten te appreciëren. In veel gevallen waren ze aangenamer gezelschap dan de blanken. Ze dronken minder en schopten dan ook minder keet.
Sorry, was even vergeten in te loggen, maar bovenstaande is van mijn hand.
Suivez moi
Plaats reactie