Overduidelijk namaak

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

trouwens, het dertiende was toch de handschar? alleen de derde had de totenkopf
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Zo kan ik 't ook. Ik maak een foto van een grasveld en zeg er bij dat hier de meest verschrikkelijke veldslag heeft plaats gevonden. Ik zoek wat verroeste olievaten en vertel er een verhaal bij.

Maar ach.. die ruimte op internet moet toch op de een of andere manier gevuld worden?
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Mannen, mannen, mannen toch! (en vergeet de vrouwen niet!)

Nu verzamel ik toch al langer dan dat de meest hier aanwezigen op deze aardbol uberhaupt rondlopen en toch verklaar ik naar volle eer en geweten; dat je vanaf de getoonde foto NOOIT met zekerheid kan zeggen of dit koppelslot echt of repro is. Er bestaan originele items die in geen enkel serieus boek staan, puur omdat het prive-aanmaken zijn.
Er is toch geen enkele serieuze verzamelaar die oprecht kan beweren dat hij er alles vanaf weet! Kom toch!

Het probleem schuilt er volgens mij, in het algemeen, gewoon in dat iedere wanna-be expert, die net twee weken verzamelt al 100% zeker weet, wanneer iets origineel is of niet. Dat is onzin. Ook om hier stellig te zeggen dat iets 100% kopie of 100% origineel is (vanaf een foto) is onzin!

Laten we nu eens serieus dat koppelslot ontleden:

+ het slot ziet er verweerd uit; tand des tijds is te zien aan het metaal.
+ we kennen nog lang niet alles wat er in de oorlog gemaakt is.
- de spreuk is van de Wehrmacht, het doodshoofd is SS-model.
- wijkt sterk af van alle bekende modellen
- bron van herkomst is dubieus
- mij zijn geen foto's bekend uit de oorlog van dit slot.
- lederen tong is weg; en daaraan zie je prima of iets origineel is
- geen foto van de achterkant; en die geeft ook een indicatie.

Samenvattend zou ik persoonlijk dit slot, onder deze omstandigheden niet kopen, omdat het de schijn voor mij tegen heeft. Daarmee wil ik niet zo ongenuanceerd zijn om nu maar te roepen dat het 100% fake is.

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Mattie.
je zegt: het slot ziet er verweerd uit; tand des tijds is te zien aan het metaal.

Klinkt mooi,maar het slot zelf (dan bedoel ik niet het doodshoofd) is een repro.
Dus de conclusie dat het 100% fake is is gerechtvaardigd.
Hoe kan nu een HEER repro slot met een doodshoofd en alle andere aangehaalde punten nog pre-1945 gemaakt zijn.
Is maar mijn mening en meer wil ik daarover niet kwijt.


Adrian
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Of dit koppelslot fake of fantasy is weet ik niet, ik weet wel dat het geen SS kan zijn daar de SS zich niet heeft verbonden aan enigerlei religie. SS in combinatie met de spreuk "Gott mit uns" lijkt mij onwaarschijnlijk. Echter de Duitse Huzaren droegen ook de doodshoofd als insigne, misschien is het een privé vervaardigde Panzer gesp :? . Maar SS is in elk geval uitgesloten!
Hoe dan ook: ik ben het eens met de stelling dat het moeilijk is te bepalen vanaf een foto of iets nep is of niet, en bovendien weten we ook niet alles! :)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Peter schreef: misschien is het een privé vervaardigde Panzer gesp :? . niet alles! :)
ik geloof dat de panzer doodskop geen onderkaak had?
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Roel R. schreef:
Peter schreef: misschien is het een privé vervaardigde Panzer gesp :? . niet alles! :)
ik geloof dat de panzer doodskop geen onderkaak had?
De Panzer doodskop had inderdaad een andere vorm!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Peter schreef:en bovendien weten we ook niet alles! :)
jammer genoeg niet ;( maar we blijven leren :)
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

is het niet mogelijk dat een beetje kunstenaar duit heeft gemaakt stuk of 4 ofzo en daar een verhaal om heen gemaakt dat die en die het droegen terwijl iedereen dan zo gek is om het te geloven en zo versprijd het zich? :?: :?:
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Guido schreef:is het niet mogelijk dat een beetje kunstenaar duit heeft gemaakt stuk of 4 ofzo en daar een verhaal om heen gemaakt dat die en die het droegen terwijl iedereen dan zo gek is om het te geloven en zo versprijd het zich? :?: :?:
je moet wel het gene dat je schrijft ff nalezen he! :)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Zoals ik al eerder postte; het geheel is een afweging van kenmerken (Plus en min), waarbij ik dit slot niet zou kopen omdat er te veel "minnen" zijn. Om dit echter vanaf een foto gelijk als 100% nep te beoordelen, vindt ik meer waarzeggerij dan feiten afweging.

Zeg nooit nooit; persoonlijk heb ik een koppelslot in mijn verzameling dat bestaat uit een effen slot (Aangeduidt als Condorlegioen-model) met daarop gesoldeerd een Panzerdoodshoofd. Op het eerste oog zegt men dan; dat kan niet; maar ik heb hem gekregen van de Pnazerman die er vanaf 1943 zelf mee rondgelopen heeft en het prive heeft laten vervaardigen; zeg dus niet te snel dat iets kopie is omdat het niet standaard is.

Mat. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

toch lijkt het me best leuk om zo'n "namaak" stuk te hebben, mits het niet te duur is!
WOLF
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 nov 2003, 22:10

OVERDUIDELIJK NAMAAK

Bericht door WOLF »

hoezo overduidelijk namaak? deze gesp is gemaakt voor een onderdeel van de ss-divisie “totenkopf”.dit om de onderlingen kameraadschap te bevestigen en versterken.dit gebeurde heel vaak niet alleen bij de ss maar ook bij wehrmacht onderdelen zoals panzerdivisies enz.er werden niet alleen gespen gemaakt maar ook ringen ,emblemen enz, en dit alles buiten de officiele wegen om (onderdeel gaf zelf de opdracht aan derde!) in mijn foto archief heb ik ook nog een plaatje van deze gesp.
:!:

---
Edit: Proos (CAPS)
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Goed zo.
Maar daarvoor hoef je niet te roepen.
Zet dus in't vervolg je caps af ok !!!

Adrian
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

hoi wolf,

welkom hier,

post eens een foto van die gesp in "wear" ik denk dat veel verzamelaars hier, en op thirdreich en wehrmachtawards zeer, en echt zeer benieuwd zullen zijn naar die foto's!

overigens, een foto met daarop zo'n gesp in "wear" wilt niet direct zeggen dat dit specifiek exemplaar echt is!
Gesloten