Enkele vragen omtrent Duitse documenten

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik kan helaas niks bijzonders vinden over die geallieerde stempel. Ik denk wel dat het hier om de 66th Field Security Section gaat. Denk ook wel dat het gaat om de gevangenschap van deze Duitse soldaat. De Field Security Section was tenslotte wel de militaire politie. Mocht ik toch nog wat te weten komen dan hoor je dat natuurlijk gelijk.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Bedankt Nico, mogelijk dat het hier om een Amerikaanse eenheid/section gaat?.
Daar volgens mij deze gefreiter in het gebied Aachen-Bonn gevangen genomen is.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik denk zelf een Britse of Canadese. De Britse en Canadese werden in ieder geval wel aangeven, 66th Field Security Section. Maar weet niet hoe de Amerikaanse militaire politie werd aangegeven.

Wanneer heeft de 361e Volkgrenadiersdivisie in het gebied Aachen-Bonn gezeten?
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Ik denk zelf een Britse of Canadese. De Britse en Canadese werden in ieder geval wel aangeven, 66th Field Security Section. Maar weet niet hoe de Amerikaanse militaire politie werd aangegeven.

Wanneer heeft de 361e Volkgrenadiersdivisie in het gebied Aachen-Bonn gezeten?
Misschien dat Johan iets kan vertellen over de Amerikaanse militaire politie?.

Waarschijnlijk heeft deze man later nog bij een andere, kleinere eenheid, ingedeeld gezeten of misschien na dat de 361ste "uitelkaar" was geslagen op de Veluwe?.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Weet je misschien iets over het Regiment waar deze Duitser bij heeft gezeten? Dat zou misschien wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Als hij bij regiment 952 zat dan was hij vanaf eind maart in de Betuwe aan het front bij Huissen. Deze zaten hier tot 2 a 3 april. Toen werd namelijk de Betuwe bevrijd. Maar ook hier wisten Duitsers van Regiment 952 te ontsnappen.

De rest van 361 lag toen op de Veluwe. Daar is mij eweinig bekend over de posities. Maar tussen 21 en 24 april kwam 361 in het westelijk deel van de Betuwe en is daar gebleven tot de bevrijding.

Maar jou Duitser is waarschijnlijk op 18 april of iets eerder gevangen genomen.

Is die divisie toen in die periode nog naar het gebied Aachen-Bonn geweest? Lijkt me persoonlijk onwaarschijnlijk.
Want op 12 april 1945 begon operatie cannonshot. Toen trokken de Canadezen bij Gorssel de IJssel over. Deze plaats ligt boven Zutphen. Lijkt me daarom niet logisch dat de 361 dan ook actief was in het gebied Aachen-Bonn.

Ik denk persoonlijk dat hij eerder dat hij gevangen is genomen op de Veluwe.

Ik heb net toevallig een boek geleend van een kennis van mij over de gevechten op de Veluwe. Ik zal het eens doornemen of ik daar wat in kan vinden.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Mooyman schreef:Het 340ste regiment infanterie viel onder 196ste Infanterie divisie die tot aan juli 1944 voornamelijk in Noorwegen en Danzig gelegerd zat.
In juli is de divisie overgeplaatst naar het oostfront en wel in het centrum daarvan.
Eerst als onderdeel van het derde Panzer Armee en later als onderdeel van het vierde Armee.
In september 1944 is deze divisie opgeheven/vernietigt en zijn de vechtende delen opgegaan in de 131ste divisie en de rest bij de 361ste divisie, de divisie die van september 1944 tot mei 1945 nog strijd leverde in Nederland(onderandere Market Garden :wink: ).
Al met al interessant en dank zij jullie links te weten gekomen, hiervoor nogmaals mijn dank :).
Dit heb ik even gequote uit een andere thread, mogelijk dat je nu meer te weten kunt komen.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Heb de volgende informatie gevonden in het boek “De slag om de Veluwe”:

Pagina 25:
In Hamersveld had het Artillerie Regiment 361 zijn intrek genomen, op diverse punten zag men borden met aanduidingen “Hartwich” en “Arnsmeier”.

Beekbergen, 12-4-1945: Hoofdkwartier Gen.-Maj. Philippi (361.Volksgrenadier-Division) in hotel “De Smittenberg”.
Apeldoorn: Garnizoen telt +/- 2500 man. Elemeten van 951. en 952. Volkgren. Reg. En 361. Inf. Div. rond de Imbosch.

Pagina 61 met vervolg op 62:
De Canadezen, die in het kader van de operaties “Canonshot” en “Quick Anger” medio april 1945 tegen Apeldoorn en Arnhem oprukten, kregen echter in eerste instantie te maken met het 30e Korps, dat onder bevel stond van Generaal Philipp Kleffel, een ervaren officier van uitstekend gehalte. Terwijl de, hiertoe behorende, 361. Volksgrenadier Division, een Polizei-Regiment en elementen Fallschirmjager krachtig weerstand bleven bieden aan de toenemende druk van de 1st Can Inf. Div. ten westen van de IJssel, verdedigde de 346. Infanterie Division, versterkt met het 858. Grenadiers Regiment en de resten van diverse uiteengeslagen eenheden de “sector Arnhem”, aanvankelijk met een vastberadenheid die aan zelfopoffering grensde.

Pagina 161 (speelt zich af rond 16 april):
De Duitse troepen, vnl. elementen van de 361. Inf. Division aangevuld met Fallschirmjager en Nederlanders van de Waffen SS waren op de sector Veenendaal teruggevallen.

Pagina 172 (Dit is op 16 april):
Het aldaar achtergebleven Hoofdkwartier van de 5e Canadese Pantserdivisie + verspreide elementen van diverse eenheden, waaronder enkele afdelingen van de :Royal Canadian Artillery” zagen plotseling geplaatst tegenover een vrij sterke groep Duitsers (een aantal van 600 a 900 man, onder bevel van officieren van de 952e Volksgrenadier Regiment) die uit de richting Apeldoorn naar het westen trachtte uit te breken.


Hopelijk heb je er wat aan, want anders was al dat typ en zoek werk voor niets. :P
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Interessante informatie Nico, ik zal de kleinere eenheden waartoe deze gefreiter allemaal behoord heeft eens voor je noteren uit het soldbuch en ze hier plaatsen.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mooyman schreef:Interessante informatie Nico, ik zal de kleinere eenheden waartoe deze gefreiter allemaal behoord heeft eens voor je noteren uit het soldbuch en ze hier plaatsen.
Dat zou fijn zijn! Dan heb ik weer wat om uit te zoeken! :P
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik ben wat tegen gekomen wat me een beetje in verwarring heeft gebracht. Dit kwam ik tegen toen ik naar andere informatie aan het zoeken was:

The Brigade remained in this area until the 7th when it moved to Culemborg to administer the surrender of 361 V.G. Div.

Dat speelt zich af op 7 mei.

Nu vraag ik me dus af wanneer de divisie naar de omgeving Culemborg is gegaan. Of was de divisie al in 2en gedeeld? Want op tussen 21 en 24 april zijn ze in het westen van de Betuwe gekomen. Misschien dat eind april of begin mei de divisie nog naar Culemborg is kunnen vluchten.

Ook vond ik de volgende informatie wat zich wat eerder afspeelde. Deze informatie zou wel eens kunnen aangeven waar jou soldaat is gevangen genomen. Dit speelt zich namelijk af rond 15 tot 18 april.

This operation, launched on 15 Apr, soon rendered the enemy's positions at Apeldoorn and to the north untenable. Two days later, the 1st Canadian Infantry Division occupied the town itself and by 18 Apr the 1st Canadian Corps was firm on a line between the Ijssel Meer and the Neder Rijn through Harderwijk, Barneveld, Ede and Renkum. It remained to round up the enemy who had thus been caught in the triangle between Deventer, Harderwijk and Kampen, and with the 1st Canadian and 49th (West Riding)
Infantry Divisions to close up to the defences running northwest and southeast through Armersfoort on which the enemy had now withdrawn. Taken at a sudden disadvantage by the speed of our armoured thrust to the north, the Germans had lost over 7,000 prisoners, including a large part of the 346th and 361st Infantry Divisions. In the course of this
operation an attempt by the enemy on the night of 16/17 Apr to break through the exposed right flank of the 5th Canadian Armoured Division from the direction of Apeldoorn threatened to overrun Maj-Gen Hoffmeister's Headquarters at Otterloo and the nearby gun positions of the 17th Field Regiment. In the spirited action which ensued the enemy were beaten off with severe casualties, many prisoners and important effect on the situation as a whole.

1 Cdn Corps Intelligence Summary of 17 Apr gave this interesting report:
PW taken today from APELDOORN, which is in our hands said that last night the garrison staff appreciated we threatened to isolate the town and to cut all the routes back to AMERSFOORT. The main route had already been cut. So the original plan of remaining in town was abandoned and the garrison started Westward, and NORTH Westward towards PUTTEN (V5409) and NIJKERK (V4605). Those formations that were considered capable of doing so moved towards OTTERLOO with the hope of fighting their way through our spearhead.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Wederom interessante informatie, heb door ziekte nog niet de kleinere eenheden genoteerd waar deze gefreiter later toe behoorde maar zal dat z.s.m doen.
De data komen wel overeen met de data op dat ene document met die Engelse stempels.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja denk wel dat hij in die periode is gevangen genomen. Er is toen een grote hoeveelheid soldaten gevangen genomen, dus de kans is groot dat hij daar ook bij zat. Ook vanwege die stempel op dat document. Maar we kunnen misschien aan de hand van die eenheid gegevens die je nog gaat plaatsen precies achterhalen waar deze eenheid gezeten heeft.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Misschien dat je gelijk hebt met die theorie maar dan nog vind ik het vreemd dat er achter die kleinere eenheden waar hij eerder of later bij diende de namen Bonn en Aachen staat.
Dat hij rond de 18de van april gevangen genomen is is wel zeker daar die data ook op dat document staat.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mooyman schreef:Misschien dat je gelijk hebt met die theorie maar dan nog vind ik het vreemd dat er achter die kleinere eenheden waar hij eerder of later bij diende de namen Bonn en Aachen staat.
Dat hij rond de 18de van april gevangen genomen is is wel zeker daar die data ook op dat document staat.
Ja dat is ook wel appart. Kun je misschien niet een scan maken van het document? Zou misschien wel makkelijk kunnen zijn. Heb nu ook totaal geen idee hoe dat document er uit zou moeten zien. :P
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:
Mooyman schreef:Misschien dat je gelijk hebt met die theorie maar dan nog vind ik het vreemd dat er achter die kleinere eenheden waar hij eerder of later bij diende de namen Bonn en Aachen staat.
Dat hij rond de 18de van april gevangen genomen is is wel zeker daar die data ook op dat document staat.
Ja dat is ook wel appart. Kun je misschien niet een scan maken van het document? Zou misschien wel makkelijk kunnen zijn. Heb nu ook totaal geen idee hoe dat document er uit zou moeten zien. :P
Hallo Nico,

Welk document?, dat waar die kleinere eenheden op staan daar die vermeld staan in zijn soldbuch, of het document waar die Engelse stempels op staan?.
Collector of uniforms of the enemy
Plaats reactie