'Rusland bereid afstand te doen van Molotov-Ribbentroppact'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

'Rusland bereid afstand te doen van Molotov-Ribbentroppact'

Bericht door Roel R. »

Uitgegeven op 20 januari 2005 om 23:20 uur

De Russische president Vladimir Poetin is bereid het beruchte non-agressiepact dat de Sovjet-Unie in 1939 met nazi-Duitsland sloot, te verwerpen. Dat heeft de Estlandse president Arnold Ruutel, die zijn Russische ambtgenoot deze week in Moskou sprak, donderdag gezegd.

,,Poetin heeft gezegd dat Rusland als wettelijke opvolger van de Sovjet-Unie voorstander is van het opzeggen van het verdrag en het beschouwt als een juiste stap", zei Ruutel in een interview op de Estlandse publieke radiozender. ,,Ik denk dat het erg belangrijk is voor ons en voor de Russische samenleving als Rusland dit doorzet."

Het non-agressiepact, dat werd genoemd naar de ministers van buitenlandse zaken van de Sovjet-Unie en Duitsland, Vjatsjeslav Molotov en Joachim von Ribbentrop, werd in augustus 1939 in het geheim gesloten en voorzag in de verdeling van een deel van Oost-Europa tussen de twee landen. Volgens het pact kwamen de Baltische staten en de oostelijke helft van Polen, het huidige westen van Wit-Rusland, aan de Sovjet-Unie toe.

Op grond van het pact schoot het Rode Leger in september 1939 de nazi's te hulp bij de bezetting van Polen. In juni 1940 bezetten sovjettroepen Estland, Letland en Litouwen, zoals in het pact was afgesproken. In 1941 verdreef het Duitse leger de sovjetsoldaten echter uit de Baltische staten, maar drie jaar later keerde het Rode Leger weer terug en lijfde het de drie landen, nog steeds op grond van het Molotov-Ribbentroppact, in bij de Sovjet-Unie. De landen kregen pas met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1991 hun onafhankelijkheid terug.

Een officiële verklaring over de besprekingen tussen Poetin en Ruutel van het Kremlin repte overigens met geen woord over het verwerpen van het gewraakte pact. Volgens de verklaring hebben de twee presidenten gesproken over de zestigste verjaardag van de overwinning van de Sovjet-Unie op nazi-Duitsland in mei dit jaar. Woordvoerders van het Kremlin weigerden commentaar te geven over de mogelijke verwerping van het pact.


[Copyright 2005, Novum Nieuws / Associated Press]
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Dat zou nog wel eens interessant kunnen worden, zeker in verband met de Oder-Neisse grens van Duitsland, en Polen niet te vergeten die schadeloos is gesteld met Oost-Pruisen, Danzig ( Oeps... Gdansk :wink: ) Silezië... Ik ben dan ook benieuwd naar de Poolse en Duitse reacties hierop.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Bizar hoor; ik dacht eigenlijk dat het monsterverbond en niet aanvals verdrag Molotov-Ribbentroppact heette, maar ik het klaarblijkelijk mis.
Het is de optekening welke natie onder welke grootmacht hoort te vallen volgen duitsland en de sovjetunie zo te lezen.

Weer wat geleerd
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Arjen schreef:Bizar hoor; ik dacht eigenlijk dat het monsterverbond en niet aanvals verdrag Molotov-Ribbentroppact heette, maar ik het klaarblijkelijk mis.
Het is de optekening welke natie onder welke grootmacht hoort te vallen volgen duitsland en de sovjetunie zo te lezen.

Weer wat geleerd
Nee hoor, wat jij zegt klopt ook aardig. Er werd een niet-aanvalsverdrag opgesteld, maar bovendien werd een heel stuk land in de uitverkoop gedaan. De Sovjets wilden namelijk graag een buffer met Nazi-Duitsland hebben en de Duitsers zagen wel wat in een directe Duits-Russische grens, gezien de aanstaande plannen van Hitler om de USSR binnen te vallen.

Overigens was het ook helemaal niet vreemd dat het betreffende stuk land werd verdeeld tussen de Duitsers en de Russen, het werd immers gezien als min of meer herstel van de oude landsgrenzen zoals die er tijdens de Eerste Wereldoorlog lagen.

Wat mij wel opvalt is dat het pact zelf kennelijk nooit nietig is verklaart. Ik dacht dat dat vanzelf gebeurde wanneer een van de partijen zich niet aan de afspraken hield :?
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

psies leek mij ook. vandaar dat ik plots datonderscheid maakte :
Het non-agressiepact, dat werd genoemd naar de ministers van buitenlandse zaken van de Sovjet-Unie en Duitsland, Vjatsjeslav Molotov en Joachim von Ribbentrop, werd in augustus 1939 in het geheim gesloten en voorzag in de verdeling van een deel van Oost-Europa tussen de twee landen. Volgens het pact kwamen de Baltische staten en de oostelijke helft van Polen, het huidige westen van Wit-Rusland, aan de Sovjet-Unie toe.
hier staat feitelijk dat het verdrag ging over het verdelen van het gebied en daardoor was het feitelijk een non-agressie pact.
Maar volgens mij blijkt hieruit dat het feitelijk om de verdelig van het land ging.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie