Europa herdenkt bevrijding Auschwitz

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Europa herdenkt bevrijding Auschwitz

Bericht door Roel R. »

Europa herdenkt bevrijding Auschwitz
Uitgegeven op 25 januari 2005 om 16:55 uur, bijgewerkt om 17:13

De Raad van Europa heeft dinsdag een monument onthuld ter nagedachtenis aan de slachtoffers van Auschwitz. Ook hingen de vlaggen bij het hoofdkantoor van de organisatie halfstok. Ook op tal van andere plaatsen worden herdenkingen voorbereid. Donderdag is het zestig jaar gelden dat het Rode Leger het grootste Duitse vernietigingskamp bevrijdde.


Buiten het hoofdkwartier van de Raad van Europa, de belangrijkste Europese mensenrechtenorganisatie, werd in de aanwezigheid van vertegenwoordigers van de 46 lidstaten een steen onthuld voor de slachtoffers van Auschwitz en andere vernietigingskampen. De onthulling werd bijgewoond door twee overlevenden van Auschwitz, de in Straatsburg wonende Jean Samuel en de voormalige voorzitter van het Israëlische parlement, Szewach Wiess.

De voorzitter van de parlementaire assemblee van de Raad van Europa, de Nederlander René van der Linden, riep de Raad op de strijd tegen het antisemitisme en racisme voort te zetten. ,,Ik zou graag willen zeggen dat Europa daar vrij van is, maar we weten allemaal dat dat niet het geval is", aldus Van der Linden.

De Raad van Europa werd na de tweede Wereldoorlog opgericht om discriminatie in Europa tegen te gaan en de mensenrechten te bevorderen. De organisatie stond aan de wieg van het in 1950 ondertekende Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Ook op andere plaatsen werd Auschwitz dinsdag herdacht. In de Franse hoofdstad Parijs werd door president Jacques Chirac een monument onthuld, een muur met de namen van alle ongeveer 76.000 Franse joden die tijdens de oorlog door de Duitsers zijn vermoord.

Ook de Duitse bondskanselier Gerhard Schröder stond dinsdag stil bij Auschwitz. In een Berlijns theater gaf hij een toespraak die onder meer werd bijgewoond door een groot aantal overlevenden van de holocaust. ,,Ik beken u mij te schamen tegenover de mensen die zijn vermoorden tegenover u, die de verschrikkingen van de oorlog hebben overleefd. Ik sta hier als de vertegenwoordiger van een nieuw, democratisch Duitsland", aldus Schröder. In de Duitse hoofdstad Berlijn wordt later dit jaar een monument onthuld ter ere van de miljoenen joden die door de nazi's zijn vermoord.

Ook de Verenigde Naties hebben in hun hoofdkantoor in New York de zestigste verjaardag van de bevrijding van het vernietigingskamp Auschwitz herdacht. Secretaris-generaal Kofi Annan zei onder meer dat de VN zijn opgericht om een nieuwe holocaust te voorkomen.

Het was de eerste keer in de geschiedenis van de VN dat de Algemene Vergadering van een zitting hield speciaal gewijd aan de holocaust. Eerdere pogingen om dergelijke zittingen of herdenkingen te organiseren werden in het verleden steeds geblokkeerd door Arabische landen.
Plaats reactie