De aap komt uit de mouw.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

De aap komt uit de mouw.

Bericht door Ioannis »

Hilbrand Nawijn wil af van credo ’Eigen volk laatst’
Van onze correspondente PASCALE THEWISSEN

Woensdag 26 januari 2005 - ANTWERPEN – Een ’eminente Nederlander’ en een ’politiek bijzonder moedig man’. De extreem-rechtse Antwerpse politicus Filip Dewinter komt superlatieven te kort als hij het Nederlandse Kamerlid Hilbrand Nawijn, voormalig minister voor Vreemdelingenzaken voor de LPF, voorstelt aan zijn achterban.

Afbeelding

Tweede kamer-lid Hilbrand Nawijn (rechts) was gisteren prominent aanwezig op de nieuwjaarsreceptie van het Vlaams Belang van Filip Dewinter (links).
(Foto ANP)


Nawijn richtte gisteren de Lijst Hilbrand Nawijn op om in 2006 mee te doen aan de raadsverkiezingen in zijn woonplaats Zoetermeer en mogelijk later aan de Tweede Kamerverkiezingen in 2007.

Nawijn is gastspreker op de nieuwjaarsreceptie van het Vlaams Belang - voorheen het Vlaams Blok - in Antwerpen. Hij en Dewinter bejegenen elkaar als oude vrienden. Dat lijkt tegenwoordig te mogen. De omstreden Antwerpenaar wiens partij vorig jaar nog door de hoogste Belgische rechtbank werd veroordeeld voor racisme, werd in december ook al enthousiast onthaald in Rotterdam voor een politiek debat op de Erasmus Universiteit. Ook drie gemeenteraadsleden van Leefbaar Rotterdam hebben er geen probleem mee de nieuwjaarsreceptie bij te wonen. „Aanvankelijk wilden ze een gesprek met Filip Dewinter, maar later besloten ze daar van af te zien en op persoonlijke titel deze receptie bij te wonen. “, zegt een medewerker van het Blok.

Nawijn wordt door Dewinter als een held onthaald. Hij durft hardop te zeggen dat het cordon sanitaire (de politieke isolatie) rond het Vlaams Blok doorbroken moet worden. Alle democratische partijen in België weigeren met de partij samen te werken. „Een aanslag op de Belgische rechtstaat“, volgens Nawijn.

„Trek het u niet aan“, zegt hij, „Pim Fortuyn onderging in Nederland hetzelfde, maar men kon uiteindelijk niet meer om zijn gedachtegoed heen. Zijn tegenstanders van toen citeren hem nu.“

De twee politici zijn het hartgrondig met elkaar eens. Over het multiculturele drama, bijvoorbeeld. Nawijn: „Ik geef de schuld niet aan de ingeburgerde allochtonen in Nederland. De schuld ligt bij de politici die de laatste decennia aan de macht zijn geweest.“

Buitenlanders moeten integreren. „Voor degenen die onze taal weigeren te spreken en te leren, die onze waarden en normen afwijzen, is hier geen toekomst. Integreren of terugkeren.“ Dewinter gaat nog een stapje verder: assimileren of het land uit. Criminele allochtonen wordt als het aan Nawijn ligt, de Nederlandse nationaliteit ontnomen. Terrorisme en fundamentalisme moeten keihard worden aangepakt en hoofddoekjes in overheidsfuncties zijn taboe. Het klinkt de achterban van het Vlaams Belang als muziek in de oren. Dewinter luistert met een brede glimlach toe. Zijn partij wordt in België nog steeds verketterd om dit soort uitspraken.

„In uw land mag je geloof ik niet zeggen: ’Eigen volk eerst’ omdat je dan een racist bent“, zegt Nawijn. „Maar in Nederland“, zegt hij, „lijkt ’Eigen volk laatst’ het credo. Nederland moet voor Nederland kiezen.“

De vrijage tussen Nawijn en het Vlaams Belang is nog lang niet voorbij. Hij heeft Dewinter al uitgenodigd voor een tegenbezoek, waarschijnlijk in Zoetermeer.

Bron: Eindhovens Dagblad
Enfant terrible volgens sommigen. ;)
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Re: De aap komt uit de mouw.

Bericht door de ernstige man »

Ioannis schreef: Buitenlanders moeten integreren. „Voor degenen die onze taal weigeren te spreken en te leren, die onze waarden en normen afwijzen, is hier geen toekomst. Integreren of terugkeren.“ Dewinter gaat nog een stapje verder: assimileren of het land uit. Criminele allochtonen wordt als het aan Nawijn ligt, de Nederlandse nationaliteit ontnomen. Terrorisme en fundamentalisme moeten keihard worden aangepakt en hoofddoekjes in overheidsfuncties zijn taboe. Het klinkt de achterban van het Vlaams Belang als muziek in de oren. Dewinter luistert met een brede glimlach toe. Zijn partij wordt in België nog steeds verketterd om dit soort uitspraken.

„In uw land mag je geloof ik niet zeggen: ’Eigen volk eerst’ omdat je dan een racist bent“, zegt Nawijn. „Maar in Nederland“, zegt hij, „lijkt ’Eigen volk laatst’ het credo. Nederland moet voor Nederland kiezen.“

De vrijage tussen Nawijn en het Vlaams Belang is nog lang niet voorbij. Hij heeft Dewinter al uitgenodigd voor een tegenbezoek, waarschijnlijk in Zoetermeer.

Bron: Eindhovens Dagblad
Ik ben het er wel mee eens, dat de groep die niet integreren wil aangepakt moet worden, maar het land uit schoppen lijkt me erg drastisch. Waar ik het niet mee eens ben is het verbieden van hoofddoekjes in overheidsfuncties(of op het werk enzo). Dit begrijp ik niet, de allochtone vrouw moet werken, maar ze mag geen hoofddoekje dragen. Dan dwing je ze te kiezen tussen hun geloof of werk, hoofddoekje en uitkering of geen hoofdoekje en slechte baan (vanwege de slechte taalkennis en omdat ze vaak laag opgeleid zijn en geen of weinig werkervaring hebben)

Vroeger was het in de politiek al taboe om over het vlaams blok te praten laat staan in dialoog te gaan met ze :D Goede zaak dat dat eens gebeurd!
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Re: De aap komt uit de mouw.

Bericht door verellen »

Vroeger was het in de politiek al taboe om over het vlaams blok te praten laat staan in dialoog te gaan met ze :D Goede zaak dat dat eens gebeurd!
Even muggenziften:
Het Vlaams Blok bestaat niet meer. Dit is het Vlaams Belang geworden. :)
Maar geen erg, zelfs partijleden zeggen nog regelmatig Vlaams Blok tegen hun eigen partij :) [/quote]
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

@ de ernstige man:
En wat vind je van een chador?
btw:
eventjes tussen ons:
Wanneer je een aantal mensen als groep gaat zien begin je met ont-persoonlijking en dara ligt het begin van haat.
Wanneer je die groep al "ze" gaat noemen is het niet alleen ontpersoonlijking maar ook vervreemding.

Ik wilde hieromtrend eventjes herman van veen quoten:
Geef de oorlogskinderen een naam zodat ze dichterbij zijn,
noem ze Nanny, Noesje, Sanny Constantijn.
Geef de goddelozen hun geloof terug,
Wees een ouder voor de wees;
Noem ze Eric, Mart, Suzanne, Thomas, Judith, Kees.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Arjen schreef:@ de ernstige man:
En wat vind je van een chador?
btw:
eventjes tussen ons:
Wanneer je een aantal mensen als groep gaat zien begin je met ont-persoonlijking en dara ligt het begin van haat.
Wanneer je die groep al "ze" gaat noemen is het niet alleen ontpersoonlijking maar ook vervreemding.

Ik wilde hieromtrend eventjes herman van veen quoten:
Geef de oorlogskinderen een naam zodat ze dichterbij zijn,
noem ze Nanny, Noesje, Sanny Constantijn.
Geef de goddelozen hun geloof terug,
Wees een ouder voor de wees;
Noem ze Eric, Mart, Suzanne, Thomas, Judith, Kees.
mooi stukje maar ik bedoelde juist met het woord groep te zeggen dat ik juist niet alle allochtonen maar alleen bepaalde mensen die niet wilden integreren. Dat schept wel afstand... Maarja ik bedoelde het niet om haat te zaaien hoor! ik ken zat allochtonen en ook allochtonen die denken niet te hoeven integreren, dat zijn vaak ouderen ik denk dat als de 1e generatie gastarbeiders gehemelt is dat al een hoop scheelt want de 2e is hier opgegroeid. En ik zei "ze" alleen maar omdat ik tè lui was om de mensen opnieuw te omschrijven...

@verellen: even goedpraten hoor; ik zei was dus ik sprak in het verleden en toen heette het nog wel vlaamsblok !! jaaja verzin daar maar iets tegen jongeman! Nu weet je niks meer he.. ach ja verschil is er niet tussen vlaams belang en vlaams blok dat hebben ze zelf ook al aangekondigd :P HAHA

EDIT: Wat is een chador is dat zoiets als een burka??
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Re: De aap komt uit de mouw.

Bericht door Narcolepticus »

verellen schreef:
Vroeger was het in de politiek al taboe om over het vlaams blok te praten laat staan in dialoog te gaan met ze :D Goede zaak dat dat eens gebeurd!
Even muggenziften:
Het Vlaams Blok bestaat niet meer. Dit is het Vlaams Belang geworden. :)
Maar geen erg, zelfs partijleden zeggen nog regelmatig Vlaams Blok tegen hun eigen partij :)
[/quote]

Er zijn politici die dat handig oplossen : ze zeggen dan VLB :)p
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: De aap komt uit de mouw.

Bericht door Robin V »

Nope, ze zeggen VB.
de ernstige man schreef: Waar ik het niet mee eens ben is het verbieden van hoofddoekjes in overheidsfuncties(of op het werk enzo).
In Turkije is het dragen van religieuze symbolen (oa hoofddoeken) in overheidsinstanties al verboden sinds Ataturk.
Vlaams Belang van Filip Dewinter (links).
Wat klopt er niet in deze zin? :P
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

@ de ernstige man
een chador is zo'n kap en pij waardoor je alleen nog de ogen van een vrouw kunt zien. zoek maar op op inet btw; ik zou graag willen weten wat je ervan vind. Want ik heb begrepen dat er politieke partijen opgericht worden die het dragen van een chador en het navolgen van de sja'ria (of hoe je dat dan ook spelt) willen invoeren.

Los hiervan mijn excuses dat ik je verkeerd begrpen had.
Ik meende wat ik zei btw; het is van belang om dingen niet te gaan bestempelen als "ze" en dergelijke.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Arjen schreef:@ de ernstige man
*een chador is zo'n kap en pij waardoor je alleen nog de ogen van een vrouw kunt zien. zoek maar op op inet btw;** ik zou graag willen weten wat je ervan vind.*** Want ik heb begrepen dat er politieke partijen opgericht worden die het dragen van een chador en het navolgen van de sja'ria (of hoe je dat dan ook spelt) willen invoeren.

****Los hiervan mijn excuses dat ik je verkeerd begrpen had.
Ik meende wat ik zei btw; het is van belang om dingen niet te gaan bestempelen als "ze" en dergelijke.
*Aha net zoiets als een burka of hetzelfde?!
** Van het dragen van een burka/chador? Ik persoonlijk vindt het wat overdreven, ik vind het belangrijk dat je de lichaamstaal en het gezicht kan lezen van iemand. Maar als je het persee wil dragen vindt ik het ook goed. Als je het persee wil dragen vindt ik dat je wel het respect moet opbrengen om het bij bepaalde gelegenheden niet aan te trekken maar dat is natuurlijk aan hunzelf... Bovendien heeft in een zekere zin de burka/chador gezichts/lichaambedekking niet echt iets met de islam te maken. Er wordt nergens gezegd in de Koran (jaja ik heb de nederlandse vertaling gelezen) er staat dat de vrouw haar schoonheid moet bedekken enz. Het staat er in ieder geval vaag omschreven. Kennelijk hebben sommige gelovigen dit anders opgevat en wordt het de vrouw nu min of meer verplicht dat in het openbaar te dragen. Thuis dus niet!
Je hoort ook vaak verhalen dat wanneer de mannen weg zijn en de vrouwen onder elkaar zijn de sluiers afgaan. (bron: National Geographic)
En dat ze erg opgemaakt zijn enz. wat redelijk onorthodox is natuurlijk :P
*** Waar worden die partijen opgericht? In Nederland? Ach ja het is je goed recht een partij op te richtten ik ben blij dat ze een partij oprichtten en geen andere middelen gebruiken om hun doel te verwezelijken.... (moslimextremisten doen dat dus wel bedoel ik te zeggen tussen de regels door). Verder denk ik dat sluiers enzo later geen grote issue meer is, ik vermoed dat wanneer de eerste generatie islamitische Nederlanders gehemelt is de tweede (minder streng/strikte) islamitische Nederlanders het geen groot probleem vinden, dat zie je in Turkije ook dat de jongeren zich minder gaan aantrekken hiervan...
****excuses geaccepteerd!, ik had me duidelijker moeten uitdrukken, dan had dit niet gehoeven :D maar ik begrijp wat je bedoelt en ben het nog met je eens ook :P ik zal proberen om voortaan (zelfs na een vermoeiende dag) wat genuanceerder te zijn

:wink:

@Numb: Ja wist ik, dus wat wil je zeggen, dat als zelfs een islamitisch land het verbied, wij als overwegend "christelijk" land het ook zouden kunnen doen zonder dat het gek is? En nog de groeten van mn moeder, ze vroeg of ik het door wilde geven ik wist niet dat je haar kende?? (ik doel op je profielplaatje btw :P )
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Ze moet me nog wat geld, trouwens...

Ik doel op het onverwijld (hehe) verbieden van ALLE religieuze symbolen in de overheidsinstanties , dus ook nonnenkappekes en jezusbeeldjes. Staat en geloof moeten strikt gescheiden blijven.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

En als je nou een bevolkingsgroep vertegenwordigd uit een bepaald geloof! Dat is nou een van de redenen dat politici geen zin hebben in een Islamitische Partij! Dan blijft het niet gescheiden...

Hoeveel was het? En oja ze vond dat je slecht presteerde, kan dat?? waar kennen jullie elkaar van??
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

The other, which is also called a full burka or an Afghan burka and occasionally called a chador
ik ken btw helemaal niemand ide zichzelf van top tot teen in laat pakken en nooit de wind of de zon of de regen op haar gelaat of liachaam wil voelen. Oh ja en een gedeelte van de sja'ria die die partij (gesteund door de ael) wil invoeren is het VERPLICHT stellen van een chador. Alhoewel de partij verzekerd dat ze dit (ineerste instantie) niet door willen voeren.

Wat vinden jullie btw van een partij als de cda?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

ik vind het cda niet daadkrachtig genoeg net als alle andere partijen maarja het zijn ook partijen!! En verder alles behalve Geert Wilders
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Plaats reactie