Ridderkruis

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Ridderkruis

Bericht door Giel »

Ik wou dat ik dit bij mijn nieuwste aankoop zou kunnen schrijven, maar ik heb het toch tenminste eens mogen vastnemen hier bij me thuis. Een vriend van me heeft deze net gekocht, en ik heb er wat foto's van genomen, echt een prachtig kruis! Geniet er van :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

prachtig! :)
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Echt schitterend
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Verschilt het RK veel in constructie van de andere EK-uitvoeringen? Zonder lint vind ik het niet echt alles, desalniettemin een mooi stuk :)
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Ik heb er een ek2 met mm120 naastgelegt, het rk was een stuk groter, ik heb er een ek1 bijgelegt en het rk was groter. Ik heb ook een mm24 wideframe ek2, deze evenaarde het rk, maar zeker niet in gewicht, en ook de swastika van het rk is veel groter.
De constructie in het algemeen is echt schitterend, en eigelijk niet vergelijkbaar met gewone kruizen (komt waarschijnlijk ook door het zilver). Ook de bij de randen is er geen spoor dat ze zijn tessamen gesoldeerd, echt prachtig. Wel een raar gevoel om met een object van een waarde van meer dan 5500 euro in je hand te lopen!
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ik heb het ook even vast gehouden whaaaa :shock: , dat was wel even schrikken, stel dat ik het liet vallen...slik 8)
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Dan was je gelijk je verzameling kwijt aan die kerel... 8) Desalniettemin een mooi stuk, info i.v.m. de drager?
Junior
sander vw schreef:ik heb het ook even vast gehouden whaaaa :shock: , dat was wel even schrikken, stel dat ik het liet vallen...slik 8)
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

*kwijl* prachtig, mooie conditie :)
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Het kruis behoorde tot Unteroffizier Horst Naumann die bij het 3de Panzerschutzabteilung zat. In Demjansk heeft hij tussen 1 en 4 januari in 1943, 12 Russiche T-34 tanks aan flarden genalt toen hij bij het Stug.Abt.184 zat. Hiervoor kreeg hij dit ridderkruis omdat hij tessamen met die 12 tanks in het totaal 27 tanks heeft kunnen vernietigen. Hier een (repro) foto van Horst Naumann met na-oorlogse handtekening bij de ridderkruisuitreiking. Horst stierf in 2000.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Wat ik nog vergeten zeggen was is dat het kruis van de bekende fabriek Klein & Quenzer is, mm65. :)
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

mooie bijhorende foto ook :)
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

jr. schreef:Dan was je gelijk je verzameling kwijt aan die kerel... 8) Desalniettemin een mooi stuk, info i.v.m. de drager?
Junior
sander vw schreef:ik heb het ook even vast gehouden whaaaa :shock: , dat was wel even schrikken, stel dat ik het liet vallen...slik 8)
ik heb meer dan 5500 euro in m'n collectie hoor 8) :lol:
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

sander vw schreef:
jr. schreef:Dan was je gelijk je verzameling kwijt aan die kerel... 8) Desalniettemin een mooi stuk, info i.v.m. de drager?
Junior
sander vw schreef:ik heb het ook even vast gehouden whaaaa :shock: , dat was wel even schrikken, stel dat ik het liet vallen...slik 8)
ik heb meer dan 5500 euro in m'n collectie hoor 8) :lol:
Stoeferke :P Maar toch indrukwekkend :) .
War is something human...
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Stond het kruis niet op een 'grote' dealer zijn site?
Groeten,
Junior
Giel schreef:Het kruis behoorde tot Unteroffizier Horst Naumann die bij het 3de Panzerschutzabteilung zat. In Demjansk heeft hij tussen 1 en 4 januari in 1943, 12 Russiche T-34 tanks aan flarden genalt toen hij bij het Stug.Abt.184 zat. Hiervoor kreeg hij dit ridderkruis omdat hij tessamen met die 12 tanks in het totaal 27 tanks heeft kunnen vernietigen. Hier een (repro) foto van Horst Naumann met na-oorlogse handtekening bij de ridderkruisuitreiking. Horst stierf in 2000.

Afbeelding
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Plaats reactie