gestoord of geniaal

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

gestoord of geniaal

Bericht door wiersma »

was a hitler nu gestoord of geniaal,of mischien allebei ikzelf denk het laatste
history provides you with usefull information for the future
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Hij leek wel wat op me geloof ik?
:+
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Bij een hele hoop mensen die geniale ideeen hadden zegt men dat ze min of meer gestoord waren.
(of dat er op zijn minst een steekje los zat. Zie bijvoorbeeld Alfred Einstein)

Ook Hitler had best hele geniale ideeen:
Zijn aanpak van de Economische Crisis, Autobahnen, Volkswagen (een auto voor iedere duitser), de wijze waarop hij de bepalingen van Versailles omzeilde.
Die plannen getuigen toch wel van een goed inzicht.

Hoe die die plannen verder ten uitvoer bracht en de gevolgen daarvan, dat is echter een ander verhaal (...)

Zijn beslissing om Rusland binnen te vallen waren echter rondom dom en geven blijk van een totaal verknipt strategisch/tactisch inzicht.

Vooralsnog laat ik het liever over aan latere geschiedschrijvers om tot een totaal oordeel te komen.
Dat is niet mijn plaats.
Verder zijn er teveel dingen in gang gezet in die perioede, waarvan we nu jog niet eens de gevolgen goed kunnen overzoen.

PS.
Ik loop Hitler hier niet te verdedigen en/of te verheerlijken.
Slechts een (redelijk) objectieve visie op zijn totale bijdrage aan de geschiedenis zonder alleen maar te willen kijken naar zijn ronduit idiote ideeen rond o.a. de Rassenleer

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

hij was een geniale gestoorde.

hij had 1 ding mee hij kon goed mensen overtuigen en daarom kreeg hij een grootte aanhang.

"juiste"man op de "juiste"plaats en in de "juiste"tijd.

militair gezien was hij nix alleen dankzij zijn legerleiding, wist hij veel landen te overmeesteren.

maar toen hitler rusland wou aanvallen (tegen de mening van de meeste generaals e.d.) in, ging het pas echt fout. oorlog op 2 fronten kan/gaat bijna nooit goed.
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

Bericht door wiersma »

PPL schreef:Bij een hele hoop mensen die geniale ideeen hadden zegt men dat ze min of meer gestoord waren.
(of dat er op zijn minst een steekje los zat. Zie bijvoorbeeld Alfred Einstein)

Ook Hitler had best hele geniale ideeen:
Zijn aanpak van de Economische Crisis, Autobahnen, Volkswagen (een auto voor iedere duitser), de wijze waarop hij de bepalingen van Versailles omzeilde.
Die plannen getuigen toch wel van een goed inzicht.

Hoe die die plannen verder ten uitvoer bracht en de gevolgen daarvan, dat is echter een ander verhaal (...)

Zijn beslissing om Rusland binnen te vallen waren echter rondom dom en geven blijk van een totaal verknipt strategisch/tactisch inzicht.

Vooralsnog laat ik het liever over aan latere geschiedschrijvers om tot een totaal oordeel te komen.
Dat is niet mijn plaats.
Verder zijn er teveel dingen in gang gezet in die perioede, waarvan we nu jog niet eens de gevolgen goed kunnen overzoen.

PS.
Ik loop Hitler hier niet te verdedigen en/of te verheerlijken.
Slechts een (redelijk) objectieve visie op zijn totale bijdrage aan de geschiedenis zonder alleen maar te willen kijken naar zijn ronduit idiote ideeen rond o.a. de Rassenleer
ehm de autobahn was een idee dat al bij de regering lag voordat hitler aan de macht kwam en voor zover ik weet heeft hitler dat idee en nog vele andere ideeen gejat van die vorige leiders van duitsland
history provides you with usefull information for the future
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

Bericht door wiersma »

Maximus schreef:hij was een geniale gestoorde.

hij had 1 ding mee hij kon goed mensen overtuigen en daarom kreeg hij een grootte aanhang.

"juiste"man op de "juiste"plaats en in de "juiste"tijd.

militair gezien was hij nix alleen dankzij zijn legerleiding, wist hij veel landen te overmeesteren.

maar toen hitler rusland wou aanvallen (tegen de mening van de meeste generaals e.d.) in, ging het pas echt fout. oorlog op 2 fronten kan/gaat bijna nooit goed.
ik ben het met het eerste deel van je verhaal eens maar niet met het 2e deel want voor zover ik had begrepen van verscheidene documataires over a hitler had hij wel degelijk militair inzicht maar wou hij gewoon niet luisteren naar mensen die het beter wisten
history provides you with usefull information for the future
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

wiersma schreef:
Maximus schreef:hij was een geniale gestoorde.

hij had 1 ding mee hij kon goed mensen overtuigen en daarom kreeg hij een grootte aanhang.

"juiste"man op de "juiste"plaats en in de "juiste"tijd.

militair gezien was hij nix alleen dankzij zijn legerleiding, wist hij veel landen te overmeesteren.

maar toen hitler rusland wou aanvallen (tegen de mening van de meeste generaals e.d.) in, ging het pas echt fout. oorlog op 2 fronten kan/gaat bijna nooit goed.
ik ben het met het eerste deel van je verhaal eens maar niet met het 2e deel want voor zover ik had begrepen van verscheidene documataires over a hitler had hij wel degelijk militair inzicht maar wou hij gewoon niet luisteren naar mensen die het beter wisten
hij had wel een beetje militair inzicht maar door zijn grote hang naar "grote overwinningen" en "symbolische veldslagen" nam hij fouten beslissingen, kijk maar naar stalingrad, die stad moest vallen door de naam stalin.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ach kom, laten we eerlijk wezen: de man was hartstikke bijdehand totdat de macht naar zijn hoofd steeg.
Macht corrumpeert en totale macht corrumpeert totaal.
en ik moet zeggen: als ik de totalitaire leider zou zijn van het duitse rijk zou ik ook een beetje zwelgen in de macht denk ik zo....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

Bericht door wiersma »

ik hoorde net toevallig een uitspraak op discovery die ik wel goed vondt
hitler was geniaal in het kwade
history provides you with usefull information for the future
Backfire
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2003, 14:34
Locatie: Veenendaal

Bericht door Backfire »

Hitler was geniaal in mensen tot zich te trekken, hij wist dat veel mensen er nog mee zaten dat ze WO I hadden verloren, en daar speelde hij mee,
en wist natuurlijk oplossing voor crisis in 1929, zo kwam hij ook in 1933 aan de macht,

heb ik dit goed ?? want ik wil meer weten over hitler en wo II maar ben pas 14..
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

Bericht door wiersma »

Backfire schreef:Hitler was geniaal in mensen tot zich te trekken, hij wist dat veel mensen er nog mee zaten dat ze WO I hadden verloren, en daar speelde hij mee,
en wist natuurlijk oplossing voor crisis in 1929, zo kwam hij ook in 1933 aan de macht,

heb ik dit goed ?? want ik wil meer weten over hitler en wo II maar ben pas 14..
klopt volgens mij grotendeels
history provides you with usefull information for the future
Robbert
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 okt 2003, 12:58

Bericht door Robbert »

Was het niet zo dat Hitler dacht dat Engeland zo goed als verslagen was waardoor hij alvast Rusland (sovjet-unie) binnenviel?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Robbert schreef:Was het niet zo dat Hitler dacht dat Engeland zo goed als verslagen was waardoor hij alvast Rusland (sovjet-unie) binnenviel?
Dat is zeer kort door de bocht.

De Soviet Unie was een grotere bedreiging dan Groot Britanië en Hitler bleef hopen op een overeenkomst met Groot Britanië.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Mijn mening is,geniaal en een beetje gestoord.Want als hij niet zo geniaal was geweest had hij al die mensen niet kunnen overhalen,en hij heeft toch bijna heel europa veroverd,als hij nu zo slim was geweest om te wachten met rusland aan te vallen dan denk ik dat we nu in het derde rijk leefden...(gelukkig heeft hij dat niet gedaan.)

Robin.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

De psycholoog tijdens de Neurenbergprocessen typeerde de verdachte oorlogsmisdadigers als mensen die geen enkele vorm van empathie hebben.
Gesloten