Dagelijks leven

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Dagelijks leven

Bericht door Gast »

Hoe was het dagelijks leven in de Tweede oorlog?

Ik moet voor school namelijk op een papier een half kantje schrijven over het dagelijks leven in de tweede wereldoorlog.

Ik hoop dat jullie mij snel kunnen helpen!!!!!!

Van Wilma
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Daar kan ik heel kort in zijn : erg eng
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Dagelijks leven

Bericht door Proos »

Anonymous schreef:Hoe was het dagelijks leven in de Tweede oorlog?

Ik moet voor school namelijk op een papier een half kantje schrijven over het dagelijks leven in de tweede wereldoorlog.

Ik hoop dat jullie mij snel kunnen helpen!!!!!!

Van Wilma
Naast "erg eng", wat natuurlijk zeker klopt is 't "leven in de Tweede Wereldoorlog" nogal afhankelijk van persoon tot persoon. Aan welke zijde je zat, welke leeftijd/geslacht en in welk jaar van de oorlog? De beleving van de oorlog is iets wat je niet zomaar voor iedereen kunt benoemen.

Kun je iets specifieker zijn? Heb je 't over een bepaalde bevolkingsgroep of gebied? In welk tijdsbestek van de Tweede Wereldoorlog? Plaats het anders eens voor jezelf in een stukje context en het wordt een stuk duidelijker, zelfs zonder dat wij je vraag beantwoorden! Het beste wat je namelijk kunt doen is jezelf eens inbeelden hoe het toen was, en om dat te kunnen moet je weten wat er is gebeurt. En om dat te weten zul je even in wat boeken moeten duiken denk ik zo :)

Kortom: lees een verhaal en sluit je ogen. Haal het voor je geest en bedenk hoe het was om bijvoorbeeld die Joodse marktkoopman te zijn.....
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ik moet denken aan wat mijn oma gisteren zei toen we het over de oorlog hadden: We hebben toch ook nog wel vreselijk veel gelachen. Ik vond dat mooi om te horen.


Nederland kreeg in 1940 niet alleen een Duitse bezettingsmacht op zijn dak. Er kwamen allerlei Duitse opsporingsambtenaren en politiemannen de grens over - Gestapo, Sicherheitsdienst, Sicherheitspolizei en de groengeüniformeerde Ordnungspolizei. In 1941 werden de oude politieke partijen formeel opgeheven. Alleen de gehate en geminachte NSB bleef bestaan.
Aanvankelijk leek Duitsland zich zeer gematigd te gaan gedragen, Nederlanders waren volgens Hitler dan ook 'Germaans broedervolk', maar doctor Arthur Seyss Inquart, werd aangesteld als Rijkscommissaris van Nederland en ontpopte zich al snel als onderdrukker. Naarmate de oorlog langer duurde veranderde er steeds meer. Veel dingen werden door de bezetter verboden. Zo moest iedereen bijvoorbeeld 's avonds voor een bepaalde tijd in huis zijn, men mocht niet meer naar de radio luisteren. Hele gebieden waren Verboden Militair Terrein (bijvoorbeeld het strand). Je mocht geen postduiven meer hebben.
Ook gewone zaken als geld en postzegels veranderden. Want daar stonden immers de afbeelding van Koningin Wilhelmina op. Ramen moesten bij nacht verduisterd worden zodat vanuit de lucht niets te zien was voor de geallieerden. In het begin van de oorlog lukte het de meeste mensen wel zich aan de veranderingen aan te passen. Maar toen de maatregelen steeds strenger werden werd het steeds moeilijker.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Plaats reactie