Oorlog in Irak!?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Dat de verkiezingen een farce zijn wil nog niet zeggen dat dit persee slecht is voor de irakezen. Amerikaanse schoothondjes hebben het over het algemeen best goed, ook de Arabische! Het belangrijkste is dat er een stabiele samenleving komt daarom vrees ik dat de soennieten willen afscheiden van Irak en dat de sjiieten hun banden met Iran versterken. De koerden willen overigens al lang een eigen staat, misschien komt er ook wel een in het oosten van turkije, in de toekomst...
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Ik sta achter de Irak oorlog. Saddam Hussein is eindelijk weggetrapt. Had al eerder mogen gebeuren. Jarenlang zn eigen volk onderdrukt, mensen laten verdwijnen, martelen, uitmoorden. Gifgasaanvallen op koerden, Iran binnen vallen, bloedige oorlog, Koeweit binnenvallen... Wees blij voor die mensen dat ze nu van hem af zijn! Zondag hebben ze mogen stemmen, opkomst van 60%! Ik begrijp niet dat mensen liever bijvoorbeeld saddam hadden laten zitten.
En al zeurt men over aanslagen, instabiliteit ga dan zeiken bij bin laden of al zarqawi. En niet bij bush of wie dan ook.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

John Rambo schreef:Ik sta achter de Irak oorlog. Saddam Hussein is eindelijk weggetrapt. Had al eerder mogen gebeuren. Jarenlang zn eigen volk onderdrukt, mensen laten verdwijnen, martelen, uitmoorden. Gifgasaanvallen op koerden, Iran binnen vallen, bloedige oorlog, Koeweit binnenvallen... Wees blij voor die mensen dat ze nu van hem af zijn! Zondag hebben ze mogen stemmen, opkomst van 60%! Ik begrijp niet dat mensen liever bijvoorbeeld saddam hadden laten zitten.
En al zeurt men over aanslagen, instabiliteit ga dan zeiken bij bin laden of al zarqawi. En niet bij bush of wie dan ook.
Tja, dat wat jij aanvoert, is de wereld op zijn kop zetten.
De VS heeft zeker 60 jaar na de oorlog dictators bewust in het zadel geholpen en gehouden.
Totdat ze op het idee kwamen om dwars te gaan liggen.
Je redenering raakt gewoon kant noch wal.

Lees eens een boek..
Bestudeer eens wat geschiedenis.
Saddam Hussein is nota bene indertijd door de Britse en Amerikaanse oliebelangen in het zadel geholpen..
Wel indirect, dat geef ik toe..

De Baath partij kwam aan de macht na een staatsgreep met westerse hulp, nadat de president van Irak op het idee was gekomen om de olieindustrie te gaan nationaliseren.
Een paar jaar later kwam Saddam langzaam bovendrijven, en wist de partij naar zijn hand te zetten door korte metten te maken met tegenstanders.
En toen deed Saddam alsnog wat zijn voorganger de kop gekost had.
Hij naaste de olie industrie. Dat heeft in Irak in de jaren 70 voor erg veel welvaart gezorgd.

Maar uiteindelijk gaat elke dictator te gronde aan zijn eigen grootheidswaanzin.
Maar Saddam is geen grotere boef dan Marcos indertijd van de Filipijnen, Mubutu van Congo, de Sjah van Perzië (Iran) en niet te vergeten Suharto van Indonesië. Die laatste had geloof ik een half miljoen doden op zijn kerfstok. En daar hoor je nooit iets van, want Nederland heeft zakelijke belangen in Indonesië.

Dus hou effe op met zeuren!
Enfant terrible volgens sommigen. ;)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ioannis schreef:Dus hou effe op met zeuren!
Geen manier om een dialoog mee te eindigen. Klinkt als het einde van een monoloog.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
YouKnow
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2005, 20:12
Locatie: Baexem
Contacteer:

Bericht door YouKnow »

Ioannis schreef: De VS heeft zeker 60 jaar na de oorlog dictators bewust in het zadel geholpen en gehouden.
Totdat ze op het idee kwamen om dwars te gaan liggen.

...
Zo hebben ze ook Osama Bin Laden eerder gesteund: wapens gegeven, training en voor financiële ondersteuning gezorgd.

En op het moment dat ze genoeg ulp hebben gehad, laten ze dit soort mensen falikant vallen, waardoor die geïrriteerd raken en zich tegen de VS keren.

De oplossing van het probleem moet echter niet in het laatste worden gezocht: deze groepen zouden überhaupt niet opgestart en ondersteund moeten worden op initiatief van de VS.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Meer omdat de VS niets om de mensen gaf, maar slechts wilde voorkomen dat de communisten teveel invloed zouden krijgen. Dat was wat er speelde en daarbij werd voorbij gegaan aan wat goed- of fout is. Zolang de landen maar niet communistisch zou worden.

Waar de irritatie in de Arabische wereld vooral vandaan komt is dat Amerika Israel zo steunt. Arabiërs zien daarnaast de oorlog in Irak en de Palestijnse kwestie als één probleem. Namelijk een bezetting door "zionisten". Amerika ziet dit als een seperaat probleem en faalt om Israel tot de verantwoording te roepen. Hier heeft Amerika wat mij betreft de sleutel tot een oplossing van het probleem in handen, want ze hebben een grote invloed op Israel en kunnen daarmee de wereld laten zien dat ze zich wel degelijk bekommeren om wat er gaande is.

En het is daarnaast de manier waarop je met mensen omgaat. De mensen moet je met respect behandelen. Amerika mag wat mij betreft een voorbeeld nemen aan de Nederlandse soldaten in Irak.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Maii
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jan 2005, 16:06

Bericht door Maii »

Proos schreef: En het is daarnaast de manier waarop je met mensen omgaat. De mensen moet je met respect behandelen. Amerika mag wat mij betreft een voorbeeld nemen aan de Nederlandse soldaten in Irak.
Mee eens..
Laatst gewijzigd door Maii op 01 feb 2005, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
το παρελθόν --> μέλλον

Makkelijkste dingen kunnen moeilijk zijn.
Maii
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jan 2005, 16:06

Bericht door Maii »

(Even over de foto's waar Amerikaanse soldaten Irakeze gevangeners mishandelde. )
Denken jullie dat die foto's bewerkt zijn? :?
το παρελθόν --> μέλλον

Makkelijkste dingen kunnen moeilijk zijn.
YouKnow
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2005, 20:12
Locatie: Baexem
Contacteer:

Bericht door YouKnow »

Nee ik denk van niet. Niet van de Amerikanen in ieder geval.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

okke schreef:
Ioannis schreef:Dus hou effe op met zeuren!
Geen manier om een dialoog mee te eindigen. Klinkt als het einde van een monoloog.
Kijk, er zijn al genoeg mensen die de media na blaten.
Dat hoeven we hier ook niet nog eens op dit forum te hebben.

Verder is het zo, dat wie de bal kaatst, hem terug kan verwachten...

Dit had Rambo als slotregel:
En al zeurt men over aanslagen, instabiliteit ga dan zeiken bij bin laden of al zarqawi. En niet bij bush of wie dan ook.
:P
Enfant terrible volgens sommigen. ;)
Maii
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jan 2005, 16:06

Bericht door Maii »

Enfant terrible?
hahah..
Ik denk dat ze wel gelijk hebben.. :roll:

Ok, dicussie gesloten. :)
το παρελθόν --> μέλλον

Makkelijkste dingen kunnen moeilijk zijn.
Plaats reactie