Fotoimpressie Luik 1940-1945

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Fotoimpressie Luik 1940-1945

Bericht door Tim »

Nu ik ongeveer een jaar foto's verzamel en mijn verzameling steeds uitbreidt, heb ik al enkele tientallen foto's van Luik bijeen gekregen. Luik is met Charleroi één van de grootste steden in Wallonië.

Onderstaande impressie is vooral interessant omdat ze zowel foto's van Belgische, Duitse als Amerikaanse makelijk bevat.

Mei 1940. Duitsland valt België binnen. Omdat de Belgen de Duitsers willen ophouden, blazen de Belgen de bruggen over de Maas op.
Afbeelding

1941. Luik onder Duitse bezetting.
Afbeelding

8 September 1944. De bevrijding van Luik: de eerste Amerikanen komen de stad binnen. Ze delen handtekeningen en sigaretten uit.
Afbeelding

8 September 1944: Een enorme volkstoeloop.
Afbeelding

Straatzicht eind 1944
Afbeelding

De prijs voor de vrijheid
Afbeelding

Luik werd ook geteisterd door de V-bommen. Dit gebouw stortte in in maart 1945, twee maanden nadat het door zo'n bom geraakt was. Mannen met Belgische helmen (brandweer?) ruimen op.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

prachtige foto's!
ik zal maar niet vragen of je ze wegdoet :lol:

mvg
simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik heb de indruk dat het mannen van de Passieve/Plaatselijke luchtbescherming zijn (onderste foto).

Zeer mooi als je een verhaallijn in je foto's hebt zitten!
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ja Saimen, kwas jusit vanplan ook zoiets te vragen, of hij misschien nog foto's had van plaatsen in de buurt, 'eind 44'
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

saimen schreef:ik zal maar niet vragen of je ze wegdoet :lol:
Ik vrees ervoor simon :wink:
antwerpx schreef:Ik heb de indruk dat het mannen van de Passieve/Plaatselijke luchtbescherming zijn
Jup, ik denk dat je gelijk hebt Peter
Narcolepticus schreef:of hij misschien nog foto's had van plaatsen in de buurt, 'eind 44'
Die foto's zijn wel wat zeldzamer, ten eerste omdat het van een kortere periode is dan de Duitse aanwezigheid, maar vooral omdat de geallieerden veel minder fotografeerden dan de Duitsers. Mijn materiaal van die periode, zeker nà de bevrijding, is dan ook vooral op gebied van persfoto's. Wat bedoel je precies met "in de buurt" ? Ik heb er op het eerste gezicht een paar van het ardennenoffensief, maar het zullen er niet veel zijn.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

gewoon, de Ardennen, en het maakt me niet veel uit of ze nu Duits of Geallieerd zijn :)
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Narcolepticus schreef:gewoon, de Ardennen, en het maakt me niet veel uit of ze nu Duits of Geallieerd zijn :)
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=91669#91669

Heb ze maar in een apart topic gezet, als jij er nog hebt, zou ik ze graag zien !
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Neen, ben er eigenlijk nooit actief mee bezig geweest,
tot vorige week,
Ik het grote aantal van 1 foto!
Plaats reactie