Groningen 1941

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Groningen 1941

Bericht door Tex »

Afbeelding

Afbeelding

Het Goudkantoor in de stad Groningen. Het enige gebouw in het Waagstraatgebied dat in de Tweede Wereldoorlog nagenoeg gespaard is gebleven, op de kerk toren na. (tevens bij de foto's info gevraagd over wat er precies op de achterkant staat)

Afbeelding

Afbeelding

Niet 100% zeker maar volgens mij is deze foto genomen in het noorder plantsoen te Groningen.

Afbeelding

Afbeelding

De martini toren in Groningen, hier in de steigers wegens renovatie werkzaamheden. Ook de martini toren heeft de oorlog raar maar weer overleefd. De Duitser waren aanvankelijk van plan de kerk te gebruiken als verdedigingsgebouw tijdens de Canadese opmars. Maar de pater meende ik heeft dat idee uit hun hoofd kunnen praten.

Afbeelding

Afbeelding

Foto genomen in de straat naast de martini toren meende ik, bij het martini kerkhof.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Da's wel fijn
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

volgens mij is de eerste foto niet het Goudkantoor, maar het Provinciehuis. De laatste foto is bijna van dezelfde plek gemaakt alleen iets dichterbij.
Overigens bijzondere plaatjes.
Niet 100% zeker maar volgens mij is deze foto genomen in het noorder plantsoen te Groningen.
Inderdaad het Noorderplantsoen. De huizen die je ziet staan aan de Oranjesingel.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Foto 2 is inderdaad noorderplantsoen. Foto 4 is de zijkant van het huidige provinciehuis.
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

ok bedankt paul
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

maar nogmaals: de eerste foto is niet het Goudkantoor (dit heeft geen toren), maar het Provinciehuis aan het Martinikerkhof en de Sint Jansstraat, evenals de vierde foto
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

nee dat kloopt eagle. Daar heb ik ook een stuk tekst bij gevonden. Het goudkantoor is 1 van de weinige gebouwen die in die straat de oorlog hebben overleefd. De toren is echter wel kapot gegaan. En het gaat hier wel om het goudkantoor maar je moet de toren weg denken
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

Afbeelding

lijkt toch sprekend foto 1, is alleen van nu (dus het provinciehuis)
Gebruikersavatar
joho
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2005, 11:08

Bericht door joho »

misschien had het vroeger een andere functie
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

Allereerst het Provinciehuis, dat zeer oud moet zijn. Hoe oud precies is niet bekend. Misschien bestond het al voordat de St. Meertenskerk (Martinikerk) werd gebouwd en maakte het deel uit van de gebouwen, behorend tot de St. Walburgskerk, maar dat is niet erg waarschijnlijk. Het ligt meer voor de hand, dat de bouwtijd ongeveer gelijk met de bouw van de St. Meertenskerk is geweest. Het was toen namelijk gebruikelijk om vlakbij zulke kerken ook scholen te bouwen. Het Provinciehuis was eerst een school.
Zeker is, dat het Provinciehuis reeds bestond in het begin van de 15e eeuw, want in het Groninger Stadsboek van 1425 staat, dat de Raad van Groningen, met de wijsheid der Stad, besloten had, dat de school ten oosten van de St. Meerten een school zou blijven, zolang het de Raad en der Wijsheid goed dacht. Een opmerkelijke wet, omdat hierin aangetoond wordt, dat de school als geestelijke inrichting en met geestelijken als leermeesters, onder toezicht van het stadsbestuur stond.
Het Goudkantoor is gebouwd in 1635 en heet in die tijd het Collectehuis, een belastingkantoor voor Stad en Ommelande. De naam Goudkantoor stamt uit de periode 1814-1887. In die tijd is het pand gebruikt als Waarborghbureau voor Goud- en Zilverwerken. Sindsdien heeft het gebouw vele functies gehad, onder andere scheepvaartmuseum en VVV-kantoor.
Afbeelding
het goudkantoor in 1905, er heeft nooit een toren o.i.d. opgestaan, sorry. Foto 1 is het provinciehuis (toen en nu).
gaaijo
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2005, 01:55
Contacteer:

goudkantoor

Bericht door gaaijo »

Wat erg om te vernemen dat er mensen zijn die de belangrijke historische gebouwen van Groningen zo slecht herkennen en daar vervolgens ook nog torens bij verzinnen, gelukkig weet eagle wel waar hij over praat.
Vergeet ook niet om eens te kijken op http://www.goudkantoor.nl(bij historie), of kom gewoon eens langs in het goudkantoor en vraag naar de infomap.[/img][/quote]
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Mooie foto's Tex!
Ik ben al een tijd op zoek naar foto's van Groningen uit de wo2 periode. Beetje dom dat ik deze nu pas zie.
Heb je (of iemand anders natuurlijk) nog meer foto's die je wilt delen met een mede-stadjer?
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

hey tex,

Foto 1 is wel duidelijk het provinciehuis! aan de andere kant van de weg(rechterzijde dus) dat is in de jaren eind 60 a 70 het huis geweest voor gevallen meisjes.
Dat houd in dat er meisjes woonden van 15,16,17 jaar enz.. die kinderen hadden/kregen en er alleen voor stonden.
Aan de linkerzijde op de voorgrond zie je de achterkant+dak van de martinikerk.
Op de foto waar je de martinitoren in de steigers hebt zie je aan de rechterzijde in de verte boven de huizen uitsteken,
De toren van het provinciehuis die je op de 1ste foto hebt staan.
Mijn moeder vertelde mij dit zij is geboren en getogen in de stad en haar ouders ook.
De martinitoren is niet als enige gewond geraakt door de beschieten.
Mijn moeder haar oom (de broer van mijn oma) is gewond geraakt in zijn gezicht door een rondvliegende granaatscherf.
De martinitoren werd beschoten en rondvliegend granaatscherf vloog door de oliemuldersweg waar hij in deuropening stond.
Misschien leuk om te weten hoe het er ging omdat je zelf ook uit groningen komt.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

leuk verhaal the_king88.
De schade wo2 schade is trouwens nog steeds te zien op de martinitoren. Ga maar eens een keer dichtbij de toren staan, dan zie je nog inslagen van kogels en scherven.
Hier een foto van de grote markt, zoals die eruitzag in 1945:
Afbeelding


Heeft iemand anders nog foto's van groningen uit de wo2 periode?
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Er zijn nog meer verhaaltjes enz.. van de familiebelevinisjes uit groningen.
Maar dat is hier niet toepasselijk.
Maar ik heb geen foto's van groningen in oorlogsperiode.
Misschien wel van vlak na maar dat weet ik niet zal ik moederz moeten vragen of er iets in de albums zit.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie