Marktplaatsregels

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Tank Eating Tiger
Lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 okt 2004, 21:03

Marktplaatsregels

Bericht door Tank Eating Tiger »

Noot: dit is een afsplitsing van het topic Tekoop: US Field Jacket


waarom informeren jullie, voor het opstellen van deze regels (de regels van het onderdeel marktplaats), dan niet eerst eens wat de standaard verkoop regels zijn voor verzamelobjecten?

Kijk om je heen....

Jelle
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Jelle wat maakt het nu eigenlijk uit hoe en waarom deze regels zijn opgesteld? ze zijn er dusja waarom moeilijk over doen...
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Tank Eating Tiger schreef:waarom informeren jullie, voor het opstellen van deze regels, dan niet eerst eens wat de standaard verkoop regels zijn voor verzamelobjecten?

Kijk om je heen....

Ik zou zeer graag weten waarom je denkt dat wij niet naar andere systemen hebben gekeken? Denk je misschien dat wij van geen verkoopsites weten? Wij hebben het zo gekozen omdat het ons zo het beste leek, ongeacht 'standaard verkoop regels' (welke instelling die ook moge opstellen).
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Als niet-marktplaats-bezoeker kan ik geen kaas maken van wat hierboven geschreven staat. Kan mij uitgelegd worden waar zo druk om gemaakt wordt? Of mag ik mij afzijdig houden?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik denk dat de aanleiding van Jelle's post de berichten 1 t.e.m 14 in het eerstgenoemde topic waren. Het waarom van 'waarom...dan' in zijn post is mij onduidelijk.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

enkele regels die er opgesteld zijn zijn te vinden in http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=1486.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

ik vind het ook wel vervelend als er geen prijs staat, zeg dan gwn wat je ongeveer wilt hebbe en zeg dat er toch nogwel met de prijs kan gefoefeld worden.
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

nou ja als je zegt kwil er minimum zoveelvoor hebben als er nog anderen geinteresseerd zijn bied maar op he
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Tank Eating Tiger
Lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 okt 2004, 21:03

Bericht door Tank Eating Tiger »

Ik vind het allereerst zeer goed dat er nu in een apart topic over gesproken kan worden.
Jelle wat maakt het nu eigenlijk uit hoe en waarom deze regels zijn opgesteld? ze zijn er dusja waarom moeilijk over doen...
Dus jij wil zeggen dat je het altijd eens moet zijn met bestaande regels?? Ja ze zijn er maar dat wil toch niet zeggen dat ik mijn mening daar niet over mag geven? Het is absoluut niet zo dat ik mijzelf hier echt enorm over zit op te winden en zometeen door een hartaanval ter aarde stort.

Het is een regel die mij door de praktijk gewoon erg tegen de borst stuit.

Het zit 'm dus vooral in die zogenaamde "vraagprijs". Ik heb een aantal keer op dit forum iets te koop aangeboden en daar, geheel volgens de regels , mijn prijs bij gezet. Door deze prijs waren er steeds mensen die het leuk of nodig vonden om te melden dat deze prijs veel te hoog of laag was. Door dit soort acties verkoop je niks en stimuleer je al helemaal niet dat jongere verzamelaars zelf gemiddelde prijzen gaan opzoeken.

Dit is mijn simpele reden om het niet eens te zijn met deze regel.
Ik zou zeer graag weten waarom je denkt dat wij niet naar andere systemen hebben gekeken? Denk je misschien dat wij van geen verkoopsites weten? Wij hebben het zo gekozen omdat het ons zo het beste leek, ongeacht 'standaard verkoop regels' (welke instelling die ook moge opstellen).
Ik geloof best dat jullie denken dat dit de beste manier is, echter ik ben het daar dus niet meeeens(maar dat zal onderhand wel duidelijk zijn :) ). Ik zal ook zeker niet beweren dat jullie geen andere verkoopsites weten.

Een ander systeem wat ik ken van een groot Amerikaans forum. Als je hier iets aanbied of zoekt dan kun je dit posten in een nieuw topic, net als hier. Wanneer je dit hebt gedaan wordt er automatisch direct een slotje op gegooid. Je kunt dan de verkoper contacteren dmv PM of mail. Bij deze advertenties kun je dan natuurlijk best een minimum prijs neerzetten. Heb je een opmerking of vraag die je wilt delen met meerdere mensen dan maak je gewoon in een andere onderwerp een topic aan. Op deze manier stimuleer je mensen om bv op EBAY opzoek te gaan naar hetzelfde item en de prijzen te leren.

Groeten Jelle


ps. ik wil me absoluut niet opstellen als een of andere zeikerd die het nergens mee eens is. Ik vind dit forum een prima initiatief. Dmv dit soort fora leren veel mensen nuttige dingen. Toch vind ik het ook nuttig dat er op sommige dingen kritiek mag zijn.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Tank Eating Tiger schreef:Het zit 'm dus vooral in die zogenaamde "vraagprijs". Ik heb een aantal keer op dit forum iets te koop aangeboden en daar, geheel volgens de regels , mijn prijs bij gezet. Door deze prijs waren er steeds mensen die het leuk of nodig vonden om te melden dat deze prijs veel te hoog of laag was. Door dit soort acties verkoop je niks en stimuleer je al helemaal niet dat jongere verzamelaars zelf gemiddelde prijzen gaan opzoeken.


Dat is inderdaad iets waar we moeten aan werken. We proberen nu al zo veel mogelijk 'schadelijke' posts voor de verkoper via pb te doen verlopen. Het ideale systeem zou inderdaad dat van vragen over een object (gemiddelde waarde, originaliteit,...) in het gepaste verzamelaarsonderdeel te plaatsen. Dit is echter al in de marktplaatsregels opgenomen. Maar zou het veel verschil uitmaken of er 'te duur' wordt gezegd in het verkoopstopic of in een topic in een verzamelaarsonderdeel (afgezien van het feit dat de jongere verzamelaars dan zelf zouden gaan zoeken) denk je?

Over het vermelden van een vraagprijs zélf: we doen dat omdat we het marktplaats onderdeel hier liever als iets 'gezelligs' tussen verzamelaars zien, waarbij men kan proberen zijn object te verkopen zonder dat daar 'woekerwinsten' op gemaakt moeten worden. Iets wat met bieden meestal uit het oog wordt verloren. We zijn daar zoals merkbaar vrij soepel in, zolang er maar een richtprijs wordt aangegeven, zodat iedereen al kan uitzoeken of die richtprijs al niet te duur ligt.

Bedankt voor de toelichting bij je feedback.
Tank Eating Tiger
Lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 okt 2004, 21:03

Bericht door Tank Eating Tiger »

Dat is inderdaad iets waar we moeten aan werken. We proberen nu al zo veel mogelijk 'schadelijke' posts voor de verkoper via pb te doen verlopen. Het ideale systeem zou inderdaad dat van vragen over een object (gemiddelde waarde, originaliteit,...) in het gepaste verzamelaarsonderdeel te plaatsen. Dit is echter al in de marktplaatsregels opgenomen. Maar zou het veel verschil uitmaken of er 'te duur' wordt gezegd in het verkoopstopic of in een topic in een verzamelaarsonderdeel (afgezien van het feit dat de jongere verzamelaars dan zelf zouden gaan zoeken) denk je?
Hier heb je inderdaad wel punt. Toch denk ik dat het minder persoonlijk is als er in een ander topic vragen worden gesteld.


Over het vermelden van een vraagprijs zélf: we doen dat omdat we het marktplaats onderdeel hier liever als iets 'gezelligs' tussen verzamelaars zien, waarbij men kan proberen zijn object te verkopen zonder dat daar 'woekerwinsten' op gemaakt moeten worden. Iets wat met bieden meestal uit het oog wordt verloren. We zijn daar zoals merkbaar vrij soepel in, zolang er maar een richtprijs wordt aangegeven, zodat iedereen al kan uitzoeken of die richtprijs al niet te duur ligt.
Als ik of andere mensen echt woekerwinsten willen maken is een forum bij uitstek geen geschikt punt. Ik denk dat er weinig mensen zijn die echt veel winst maken op hun spullen hier. Natuurlijk willen jullie het hier een beetje gezellig houden maar het wordt al snel minder gezellig waneer er 10 mensen iets totaal onnodigs te melden hebben over je advertentie. Vaak gaan dit soort onnodige berichten over de prijs waar mensen het niet meeeens zijn. Daarop zeg ik: als je het niet met de prijs eens bent doe dan een tegen bod of PM je commentaar.

Gr Jelle
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Tank Eating Tiger schreef:<knip>Daarop zeg ik: als je het niet met de prijs eens bent doe dan een tegen bod of PM je commentaar.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Als bezoeker van een website van anderen, waar ik zelf geen medewerker van ben, vind ik het heel normaal om me aan de regels te houden die daar door die mensen worden gesteld. Als ik het niet met die regels eens ben heb ik er niets te zoeken.

Wat betreft noemen van een prijs, ik denk dat dat een keuze is. ALs je een verkoopsite bent, is het heel normaal, eigenlijk volgend de verkoopwetten die in ons land gelden zelfs verplicht om een vraagprijs te stellen. Als je geen vraagprijs of bodemprijs stelt dan wordt het nl een veilingsite en geen verkoopsite. Een winkelier is immers ook verplicht om prijzen op zijn goederen te zetten.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie