M35 wehrmacht helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Komt de helm ook uit den bosch?

Je woonplaats?
Starting up again
Puk
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 feb 2005, 21:53
Locatie: Den-bosch ( NL )

Bericht door Puk »

yeah :)
tjongejonge
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hele mooie helm! Zo'n pracht exemplaar zou ik zel fook wel willen hebben!
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

oow das zeker mooi dan weet je dus ook van welke divisie ie is
Ik kom zelf uit Sint michielsgestel.

Die britse helm van je komt die ook uit den bosch of?
Starting up again
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Puk schreef:
antwerpx schreef:Is hij gerestaureerd geweest? Gezien de nogal witte putjes in de helm denk ik dat hij ooit een beetje verroest was en is behandeld met een antiroestmiddel (waarschijnlijk 'Metaseul', dat met een stukje metaalwol wordt aangebracht).
Nee nooit gerestaureerd geweest, ik wil dit wel door een museum of expert laten doen, of word dit afgeraden?

zo is alles compleet behalve de rivets.. die missen.
achja, maakt me niet uit.

hij is compleet, en het hoort bij elkaar.
van stukje leer tot swastika.
Die rivets kun je zelfs nog kopen voor 15 euro (complete set). Dan zit hij in ieder geval weer in elkaar. Mooi ding hoor! :)

Grtn

David
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Als je een stel rivetten gaat kopen en doet ze in de helm ziet het er nog niet uit! ze hebben niet de zelfde kleur van buiten, ik zou het zo houden niets aan doen!
Puk
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 feb 2005, 21:53
Locatie: Den-bosch ( NL )

Bericht door Puk »

Guido schreef:Als je een stel rivetten gaat kopen en doet ze in de helm ziet het er nog niet uit! ze hebben niet de zelfde kleur van buiten, ik zou het zo houden niets aan doen!
dit is ook precies mijn plan. :)
tjongejonge
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

maar schone helm! heb je meer foto's van door je opa gevonden stukken? zelf was mijn opa's precies het zelfde! granaten tot insignes tot gasmaskers alles! Maar als je wat kan laten zien wat je er van gekregen hebt zou leuk zijn!
Puk
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 feb 2005, 21:53
Locatie: Den-bosch ( NL )

Bericht door Puk »

Dat zal ik doen

ik zal eens mooiere foto's maken van de helm.
word zijn schoonheid wat mooier tentoongesteld.

maar bedankt voor de complimentjes.
het is een leuk begin voor mijn verzameling.
tjongejonge
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Puk schreef:Dat zal ik doen
maar bedankt voor de complimentjes.
het is een leuk begin voor mijn verzameling.
Een mooie helm!! En hopelijk ben je ook al bekend met de prijzen :wink: :lol:

Rick
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

hele mooie helm :shock: :shock:
Puk
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 feb 2005, 21:53
Locatie: Den-bosch ( NL )

Bericht door Puk »

Skylighter schreef:
Puk schreef:Dat zal ik doen
maar bedankt voor de complimentjes.
het is een leuk begin voor mijn verzameling.
Een mooie helm!! En hopelijk ben je ook al bekend met de prijzen :wink: :lol:

Rick
dit zei een expert

Maar goed, terug naar uw M35 helm, want het is duidelijk een M35. Op de foto van de binnenzijde van de helm is duidelijk te zien dat het ringetje voor het ventilatiegat een ingezet stuk is. Dus niet in het metaal van de helm zelf gestanst.

De emblemen zien er goed uit. Heel goed zelfs! Misschien dat u nog eens de dimensies van de emblemen kunt opmeten: hoogte van in het midden en breedte van de bovenzijde. Daaruit kunnen ook een aantal zaken worden afgeleid.

De liner ziet er prima uit. Precies zoals die hoort te zijn.

Rivets zijn metalen splitpennetjes die door de gaatjes worden gedaan om de liner vast te zetten aan de helm. Er zitten drie zulke gaatjes in de helm. Achter, links en rechts.

Zo even een aantal dingen die mij opvallen aan de helm zijn:

1.
Het lijkt alsof de gesp van het korte eind van de kinriem ontbreekt. Waarschijnlijk afgebroken. Dat is jammer. Staan er misschien nog markeringen in het leer van de kinriem (van het lange stuk)?

2.
De rivets ontbreken, waardoor de liner dus los is van de helm. Dat heeft weer als gevolg dat het moeilijk te bewijzen is tegenover een kritische verzamelaar dat de liner ook daadwerkelijk bij de helm hoort (ik twijfel overigens niet aan uw verhaal). Hierdoor is de waarde van de helm een stuk gedaald.

3.
Het is een vrij zeldzame helm shell, ondanks dat de liner er los van is. De emblemen zien er bijzonder goed uit. Zo'n beetje 95% compleet. Da's 1e klas! En dat aan BEIDE zijden. Da's nog zeldzamer!! Dat maakt dat de helm alweer een stuk meer waard wordt!
Vaak is namelijk het driekleur schildembleem vrij grof beschadigd/weggekrast/overgeschilderd, omdat vanaf een bepaald moment het reglement dusdanig werd veranderd dat alleen nog het embleem links op de helm mocht worden gevoerd. Dit werd echter door menig soldaat aan de laars gelapt en ze behielden hun helm in originele staat, danwel verfden de camo er netjes omheen.

4.
De liner zelf is ook in nog heel goede staat compleet met drawstring en is op zichzelf al het nodige waard ondanks dat er een kleine beschadiging is aan de kinriem.

5.
Welke manufacturer code staat er aan de binnenzijde van het nekscherm gestanst? Eventuele andere codes aanwezig? En op welke plaats in het nekscherm staan ze?

Mijn voorlopige conclusie is in ieder geval dat u een heel mooie originele en bijzondere helm in uw bezit heeft

Ikzelf zou de helm ondanks de beschadiging aan de kinriem, de missende rivets en dus een losse liner toch inschatten op een waarde tussen de €900 en €1000. Zou hij helemaal intact zijn geweest dan zou er zeker €1500 voor worden neergeteld. Maar het is natuurlijk ook maar net aan wie je hem zou verkopen en wat de "gek" ervoor geeft. Bij een handelaar kun je op zeker rekenen op minder vanwege dat hij de gebreken zal gebruiken om de prijs te drukken.

Het is ook best om er niet mee te gaan rommelen door er bijvoorbeeld alsnog rivets in te zetten. Als je hem dan eventueel zou verkopen en men komt daarachter (en een verzamelaar met voldoende kennis kan dit zonder problemen zien) dan is de helm niets meer waard simpelweg omdat het vertrouwen in de originaliteit dan totaal is verdwenen. Ik heb er zo al voldoende voorbij zien komen die stukjes en beetjes vakkundig hadden "gerepareerd". Dan is er maar 1 ding wat ik doe en dat is... laten passeren.

Phieuw, een heel verhaal en ik hoop maar dat het weer iets heeft geholpen
tjongejonge
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Hallo Puk,

Welkom op het forum, een interessante helm die je hier toont.
Mijn vraag is vanwaar het binnenwerk er uit ligt, hoe is dat zo gekomen?.
Collector of uniforms of the enemy
LAHsoldier12
Lid
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 sep 2004, 21:15
Locatie: De Meern (utrecht)

Bericht door LAHsoldier12 »

zeer mooie helm, mijn complimenten!
Verwunden mein Herz mit eintönige Mattigkeit
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Prachtige helm, inderdaad!!!! Prijs je gelukkig want dergelijke helmen met beide wappen zijn stervensduur!!!!!! Gewoon niets aan doen, niet oppoetsen of met rivetten het binnenwerk vastzetten, da's zonde! Maar ik ben erg benieuwd waarom het binnenwerk los erbij zit, misschien wilde men het gebruiken als voerbak maar is men het vergeten? Hoe dan ook: Prachtexemplaar!!!!
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie