operation Varsity Plunder Widgeon

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

operation Varsity Plunder Widgeon

Bericht door eagle »

ik was vandaag even de grens over, in Duitsland. Wij zagen een klein oorlogskerkhofje in het dorpje Bienen, in de buurt van Rees aan de Rijn gelegen, het leek erop of alles opgeknapt werd. In deze streken (Wesel, Rees) heeft de grootste luchtlandingsoperatie van wo2, in maart 1945, plaatsgevonden. Is iemand bekend of er nog speciale activiteiten plaats vinden (het was tenslotte de revanche voor Market Garden?).
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Market Garden was groter er deden hier 3 luchtlandsdivisies mee en met operatie Varsity maar 2. Namelijk de 6th Airborne Division (Brits), en de 17th Airborne Division (US). Maar wat is nu eigenlijk je vraag???? Of er dit jaar nog speciale activiteiten plaats vinden, ik denk het wel aangezien het dit jaar 60jaar is geleden dat deze operatie heeft plaats gevonden!!!!
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

ik vraag niet wat je denkt.
ik vraag wat je weet:
Market Garden was kleiner, doe je huiswerk (een hint, ik voel me Harro gelijk)
en mijn vraag is weet iemand welke aandacht hier aan besteed wordt
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik weet niet welke aandacht hieraan besteed wordt, maar ik ben wel nieuwsgierig geworden in de grootte van deze militaire operatie. Kan je me er wat over vertellen, eagle, want ik heb altijd geleerd dat Market Garden de grootste luchtlandingsoperatie tijdens de tweede wereldoorlog was?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

IK denk dat Eagle wil zeggen:"de grootste EENDAAGSE luchtlandingsoperatie " ?

Zie hier:
Operation Varsity - launched after dawn on 24 March - was the largest and last single day airborne action of the war. 17,000 airborne troops were landed and required 1,572 aircraft, 1,326 gliders and 900 fighter to transport them. The troops dropped in the Wesel area were from the US 17th Airborne Division.

Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

eagle schreef:ik vraag niet wat je denkt.
ik vraag wat je weet:
Market Garden was kleiner, doe je huiswerk (een hint, ik voel me Harro gelijk)
en mijn vraag is weet iemand welke aandacht hier aan besteed wordt
Als je de totale operatie bekijkt was Varsity toch kleiner, op de eerste dag zijn er in MG toch meer als 17000 gedropt. Dus doe jij je huiswerk maar beter. Waarom vraag je die dingen dan als je het toch beter weet. Om je ego te strelen? :lol:
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Idd Market Garden is de grootste Airborne operatie van ww2!!
Maar idd Varsity was ook een grote operatie en ik wil het geen revanche noemen voor Market Garden maar ze hebben de operatie beter gepland en geleerd van de mishaps in Market Garden!!
Zoals Jeroen al zei, Varsity 2 Airborne Divisies en Market Garden 3 met nog een Poolse Parachute Brigade!!
Ik denk dat members van de 6th Airborne Div z'n parachute branches de operatie wel herdenken!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Maj.Cain schreef:Idd Market Garden is de grootste Airborne operatie van ww2!!
Maar idd Varsity was ook een grote operatie en ik wil het geen revanche noemen voor Market Garden maar ze hebben de operatie beter gepland en geleerd van de mishaps in Market Garden!!
Zoals Jeroen al zei, Varsity 2 Airborne Divisies en Market Garden 3 met nog een Poolse Parachute Brigade!!
Ik denk dat members van de 6th Airborne Div z'n parachute branches de operatie wel herdenken!!
Yep die worden denk ik zeker wel herdacht misschien komen er wel veteranen van de 6de in maart naar Limburg! :P 8) :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb nooit gehoord dat er in Duitsland herdenkingen worden gehouden van geailleerde overwinningen. Net zo min als de Fransen Waterloo herdenken.
En als dat wel zo is dan wordt er in ieder geval weinig aandacht aan besteed in de pers.
In 1995 heb ik er in ieder geval helemaal niets over gehoord.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Anonymous schreef:Ik heb nooit gehoord dat er in Duitsland herdenkingen worden gehouden van geailleerde overwinningen. Net zo min als de Fransen Waterloo herdenken.
En als dat wel zo is dan wordt er in ieder geval weinig aandacht aan besteed in de pers.
In 1995 heb ik er in ieder geval helemaal niets over gehoord.
Dat vond ik eerst ook raar maar het blijkt wel zo te zijn!!!!
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

waarom zouden de duitsers het moeten herdenken als een vijand hun land aanvalt? :?
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

vincent schreef:waarom zouden de duitsers het moeten herdenken als een vijand hun land aanvalt? :?
Het is een herdenking voor de Engelsen en Amerikanen! snapie!!!!!!! :shock:
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

Afbeelding
is dit geen revanche?
over de grootte van de actie:

http://www.army.mod.uk/para/history/rhine.htm
een tamelijk onverdachte bron ,dacht ik

naast de luchtlandingen, waren ook de grondactie: amfibisch en qua bruggenbouw: in totaal meer dan één miljoen mensen in de weer. En deze actie was het begin van de bevrijding van Nederland boven de grote rivieren.

mijn ego? ik word hier alleen maar nederig van.

En herdenken? Mijn vraag betrof niet de Duitsers maar de Engelsen, Amerikanen en Canadezen die erbij betrokken waren.
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Ik denk dat het feit dat er gealieerden herdenkingen zijn in Duitsland,
te maken heeft met (militaire) verplichtingen opgelegt na de oorlog,
en later als traditie (met instemming) zijn voorgezet.
Ik geloof niet dat er Duitsland NU nog verplichtingen zijn op dit gebied,
en vaak zijn deze herdenkingen op Div/Reg niveau.
Bezocht door veteranen, zonder een politiek statement af te geven.
Vraag is echter, mbt Arnhem,
Mag deze herdenking voortaan ook bijgewoond worden door duitse zijde?
Ik weet dat dit een aantal jaren geleden nog steeds een heet hangijzer was.??
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Operation Varsity is de grootste Airborne operation die in 1 dag gedaan is.
Operation Market Garden is over drie Liften verspreid geweest maar heeft uiteindelijk wel meer troepen aan de grond gezet!!
Uiteindelijk is Varsity wel een succes geworden maar de verliesen van die operatie zijn ook niet gering geweest.
De Britten hebben in ieder geval veel recht gezet en de lessen van Arnhem zijn in de plannen voor Varsity opgenomen!!
Daarom vind ik het ook zo stom dat bij Market Garden de Briiten niet twee drops op de 1e dag gemaakt hebben maar 1!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Plaats reactie