Online petitie Sandbostel

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Sion
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 okt 2002, 21:53
Contacteer:

Online petitie Sandbostel

Bericht door Sion »

Ik wil jullie even attent maken op de situatie van het voormalige Kriegsgefangenen- en KZ-Auffanglager Sandbostel. Wellicht heeft een van jullie de documentaire bij Netwerk gezien over dit kamp. Het kamp is in verre staat van verval en de burgerbevolking en de lokale autoriteiten vinden het geldverspilling om het kamp tot een Gedenkstätte te maken, zoals dat met vele andere kampen wel is gebeurd.
Op het portaal http://tweede-wereldoorlog.klup.nl is een online petitie geplaatst waarin de autoriteiten opgeroepen worden om deze situatie aan te pakken.
Naast de petitie staat ook de documentaire van Netwerk en een aantal links met betrekking tot Sandbostel op dit portaal, zodat je jezelf een goed beeld kunt vormen van wat daar precies aan de hand is.
Het gaat zelfs zover, dat mensen die het kampterrein willen bezoeken met fysiek geweld bedreigt worden.
De petitie en informatie is te bereiken via http://tweede-wereldoorlog.klup.nl of via de directe link http://www.ipetitions.com/campaigns/Sandbostel/
"To save one life is as if you have saved the world"

Uit de talmoet.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

zoz da's heel wat allemaal die docu.
er kwam trouwens ook nog wat aan bod waar we het indirect in een ander topic al over hadden. http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=1091&start=60
ik heb iig de petitie getekend.
alhoewel ik me afvraag of van alle misstanden in de wereld dit nou degene moet zijn om aandacht aan te besteden...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Je hebt wel een punt Benmaf, maar we moeten ergens beginnen hè?

Het is altijd fijn als iemand de moeite neemt om zich ergens voor in te zetten. We hebben gewoon veel meer touwtrekkers nodig. Soms heb ik het gevoel dat we steeds passiever worden en afstommen voor allerlei misstanden.

Ik heb net als Benmaf en Sion ook de petitie getekend.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Proos schreef:Je hebt wel een punt Benmaf, maar we moeten ergens beginnen hè?

ja precies maar is het zo ondertussenniet beter om naar de toekomst te kijken en ons daar zorgen over te maken?
zo werkt het toch ook in je prive leven?
eerst even reflecteren, dan loslaten en doorgroeien. (overigens bedoel ik hier niet mee vergeten)


Proos schreef: Het is altijd fijn als iemand de moeite neemt om zich ergens voor in te zetten. We hebben gewoon veel meer touwtrekkers nodig. Soms heb ik het gevoel dat we steeds passiever worden en afstommen voor allerlei misstanden.

ik ben van mening dat je het hier mishebt hoor proos.
want volgens mij is iedereen een touwtrekker.
het is alleen zo dat "we" als mensheid een aantal processen in werking gezet hebben die niet meer te stoppen vallen en dat het allemaal zo hopeloos lijkt als je tegen iedereen zegt dat er iets moet veranderen en niemand weet hoe en alles werkt dat tegen.
overigens met die processen bedoel ik bijv. regeringen en bedrijven die niet meer in handen zijn van 1 persoon. (alhoewel dit ook zijn goeie kanten heeft uiteraard) maar het punt is dat het niet meer stilgezet kan worden. Er is namelijk niemand die de macht heeft het te stoppen.
En het vervelende is dat de wereld en iedereen erin opgenaaid wordt door de werkingen die ontstaan door het uitvoeren van de taken van die processen.
misschien dat dit mijn anarchistische inslag verklaard btw.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Sion
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 okt 2002, 21:53
Contacteer:

Onine petitie Sandbostel

Bericht door Sion »

Als we nu allemaal eens even van ons 'high horse' afkomen en niet gaan lopen leuteren over doorgroeien en loslaten, er zijn nog steeds mensen die dit niet los kunnen laten en die gewoon elke dag geconfronteerd worden met datgene wat zich toen afgespeeld heeft.
Misschien moeten we gewoon eens even terugdenken aan die mevrouw die de plek waar haar vader is gestorven wilde bezoeken en aan haar gevoelens.
Het gaat erom, dat je als individu wel degelijk invloed kunt uitoefenen, als je tenminste de juiste instelling hebt en het belangrijk genoeg vindt.
Als dit al niet belangrijk genoeg is, wat is het dan nog wel?
Het gaat om mensen en niet om processen!
"To save one life is as if you have saved the world"

Uit de talmoet.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik heb meteen getekend. Moest het weinige dat er nog overblijft van het kamp waar mijn grootvader ooit eens in zulke staat geraken (zeer onwaarschijnlijk, want de vriendenkring van de overlevenden zet zich er hard voor in), ik zou er ook wat tijd insteken om het verval tegen te gaan (zeg ik nu).
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ik heb de documentaire destijds gezien, ik was toen ook geschokt door de slechte staat van de gebouwen, de rottende uniformen etc.

ik heb dus ook getekent, ieder project wat de geschiedenis wilt redden krijgt mijn steun, want zodra we de geschiedenis vergeten neemt de kans op herhaling toe!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Vandaar vind ik het VOC schip de Batavus zo mooi project. Een schip uit de oudheid na bouwen. Zou een mooi project zijn om de Bismarck te herbouwen.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Re: Onine petitie Sandbostel

Bericht door Arjen »

Sion schreef: Het gaat erom, dat je als individu wel degelijk invloed kunt uitoefenen, als je tenminste de juiste instelling hebt en het belangrijk genoeg vindt.
Als dit al niet belangrijk genoeg is, wat is het dan nog wel?
Het gaat om mensen en niet om processen!
volledig mee eens dat het om de mensen gaat idd maar het hele punt is dat er allerlei processen in de weg zitten om dit nog gewoon te kunnen zien.
Overigens heb ik het over milieu zaken die ik belangrijker vind en olie oorlogen enzo. maar goed ik vind dit ook een nobel doel vandaar dat ik getekend heb.

anyway ik wilde nog zeggen: "to save the world is as if you have saved every life"
uit de maffoet ;)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gesloten