russische burger slachtoffers

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
billy-kid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2005, 20:31

russische burger slachtoffers

Bericht door billy-kid »

wie heeft voor mij een link?

ik zoek het totaal aantal burger slachtoffers van russische zijde.

google lijkt het niet interessant te vinden...........
heb al eens een paar linkjes ontdekt maar de aantallen liggen ver uiteen.

wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: russische burger slachtoffers

Bericht door Zhukov »

billy-kid schreef:wie heeft voor mij een link?

ik zoek het totaal aantal burger slachtoffers van russische zijde.

google lijkt het niet interessant te vinden...........
heb al eens een paar linkjes ontdekt maar de aantallen liggen ver uiteen.

wie kan mij helpen?
Precies wat je zegt, de aantallen liggen ver uiteen. Er is geen officieel aantal genoemd wat betreft de Russische burgerslachtoffers, voor zover ik weet althans.

Dat heeft met een aantal dingen te maken;
- Er woonden ontzettend veel mensen in de Sovjet Unie destijds, dat een volkstelling haast onbegonnen werk was.
- Er zijn geen cijfers bekend gemaakt omdat niet mocht blijken hoezeer de Sovjet Unie onder de oorlog had geleden in vergelijking met andere landen als Engeland.
- Het was verboden onderzoek naar de cijfers te doen, om dezelfde reden als hierboven genoemd.

Het beste wat je kunt doen is zoveel mogelijk bronnen zoeken als je kunt en daar dan ergens tussenin gaan zitten.
Вместе мы непобедимы
Gast

Bericht door Gast »

Vaak zie je 20 miljoen. Dat schijnt een nergens op gebasseerd getal te zijn. Hoogstens een symbolisch getal: Heel erg veel.

Ik heb, nog voor de val van de muur, eens een amerikaans artikel hierover gelezen. De auteur vergeleek de laatste russische volkstelling van voor de oorlog met de eerste van na de oorlog. Volgens hem waren er 40 miljoen (!) russen te weinig bij de tweede volkstelling. Oorzaak was niet alleen de oorlog maar ook de zuiveringen door Stalin.
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

In het boek van Geert Mak, reis door Europa, worden 16-19 miljoen Russische burgerslachtoffers genoemd, naast zo'n 9 miljoen Russische soldaten.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Anonymous schreef:Vaak zie je 20 miljoen. Dat schijnt een nergens op gebasseerd getal te zijn. Hoogstens een symbolisch getal: Heel erg veel.

Ik heb, nog voor de val van de muur, eens een amerikaans artikel hierover gelezen. De auteur vergeleek de laatste russische volkstelling van voor de oorlog met de eerste van na de oorlog. Volgens hem waren er 40 miljoen (!) russen te weinig bij de tweede volkstelling. Oorzaak was niet alleen de oorlog maar ook de zuiveringen door Stalin.
Een andere oorzaak is uiteraard dat, zoals Zhukov al net aanstipte, het een hels karwei is om in de Sovjet Unie een volkstelling te gaan houden. Door de omvang van het land èn het gigantische aantal inwoners kunnen er nog wel slordigheden bij deze telling insluipen.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Plaats reactie