Verhalen Narva

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Tinnus

Verhalen Narva

Bericht door Tinnus »

Hoi

Mijn opa heeft in de oorlog gevochten voor de duitsers, hij vertelde mij 3 weken geleven van barva maar ik kan niks vinden. hij is vorrige week overleden en sindsdien word ik steeds nieuwschieriger omdat hij alles heeft verteld over de oorlog op zijn sterfbed

Groetjes

Tinnus *


* Edit: achternaam verwijderd uit voorzorg. De topicstarter mag mij (antwerpx) altijd contacteren indien hij er niet mee akkoord gaat.

Edit PPL:
Totel aangepast ter verduidelijking van het topic
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Als je meer gegevens wilt geven over je opa dan kunnen we kijken of we iets over zijn eenheid te weten kunnen komen.

Of als je specifieke vragen hebt dan kunnen we proberen die te beantwoorden.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Bedoel je 'Narwa' of 'Narva' ipv 'barva'? Ik dat geval kan het gerust een Nederlandse vrijwilliger bij de Waffen-SS geweest zijn, gezien die daar (samen met oa Vlamingen) hard slag hebben geleverd in 1944.
Tinus

Bericht door Tinus »

Ja zou wel kunnen antwerp het was in rusland had hij verteld, nico ik zal kijken wat ik kan opduiken. ik heb ook een soldboek gevonden op zolder bij hem
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Aan de hand van het soldbuch kunnen we je meer vertellen. Ik raad je wel aan om de achternaam even met paint weg te werken. Dit voor bescherming van je familienaam.
Tinus

Bericht door Tinus »

ja ik ga morgen het boekje eventjes inscannen bij me oom, ik begrijp er niet veel van er staan veel hakenkruis stempels in ook heb ik document van harschcamp gevonden
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Tinus schreef:ja ik ga morgen het boekje eventjes inscannen bij me oom, ik begrijp er niet veel van er staan veel hakenkruis stempels in ook heb ik document van harschcamp gevonden
Dan wordt de Waffen-SS hypothese steeds mogelijker, gezeien er daar na de oorlog veel militaire collaborateurs in gevnagenschap zijn gezet.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Het Soldbuch is er zowaar nog? Bewaar dat dan maar zoals een relikwie want zoiets in het geval van buitenlandse vrijwilligers is uitzonderlijk zeldzaam. Ik schat dat nog niet 5% hun Soldbuch heeft kunnen behouden. Dat was vaak het eerste wat ze weggooiden om onopgemerkt te blijven. Ik denk dat het hier duidelijk gaat om iemand die het 'normale' pad heeft bewandeld voor een vrijwilliger, van Narwa tot Harskamp.
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Aan de hand van het soldbuch kunnen we je meer vertellen. Ik raad je wel aan om de achternaam even met paint weg te werken. Dit voor bescherming van je familienaam.
En niet met echte "paint" ! voor allle zekerheid, PAINT is een grafisch programma voor windows.

De eerste post is al ondertekend met achternaam, ALS je inderdaad moeite hebt met het feit dat Opa in duitse dienst heeft gevochten,
Moet je dit ff editten/veranderen.

Verder moet je alles doen, zoals je denkt dat je Opa het gewild heeft,
met de spullen, bedoel ik.
Vraag ander eens iets aan je Ouders, Opa was natuurlijk ook vader.

PS wil je mischien vertellen hoe oud je bent ?
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Tinus

Bericht door Tinus »

Ik heb het gescand mijn oom maild het morgen naar mij, ik ben zelf 14 jaar ik heb wat rond gevraagd en er schijnt ergens een koffer te zijn met foto's en een broek ofzo. ik hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

smaug schreef:[De eerste post is al ondertekend met achternaam, ALS je inderdaad moeite hebt met het feit dat Opa in duitse dienst heeft gevochten,
Moet je dit ff editten/veranderen.
Misschien niet onhandig, mede gezien leeftijd van TS als een moderator de achternaam versluiert. Je weet maar nooit hoe iemand in de toekomst tegen zaken aankijkt en voorkomen is beter dan genezen.
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

[De eerste post is al ondertekend met achternaam, ALS je inderdaad moeite hebt met het feit dat Opa in duitse dienst heeft gevochten,
Moet je dit ff editten/veranderen.
Mischien komt het verkeerd over, maar deze reply was gericht aan de poster zelf en niet aan de moderator, dus met "je" bedoelde ik "Tinus"
Phoe, gelukkig net op tijd rechtgezet ;;)
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Dat weet ik dat je Tinus daarmee bedoelde.

Ik bedoelde het echter bewust aan een moderator, mede of juist gezien vanwege de leeftijd van Tinus
Tinus

Bericht door Tinus »

Hoi

ja is niet erg van mijn achternaam, ik heb die koffer gehad. staan groepsfotos op en van scheveningen en die ene gast die op discovery channel is vaak staat er ook op. die broek zit vol met gaten maar ik hou hem wel. Ik wacht nog op die soldbuch van me oom. die moet ze nog sturen.

groetjes Tinus ... :P
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

ok
Plaats reactie