Signaal/ Signal

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik heb ook nog 27 nederlandstalige signaals maar ik weet niet hoe ik een foto kan plaatsen. Signaals met de gekleurde platen heb ik maar weinig, die zijn zeldzamer. Ik heb ook nog ergens een lijstje op de computer staan met de signaals die ik heb, ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Kijk eens op deze link. http://forum.wo2.nl/faq.php?mode=bbcode
Misschien staat daar wel tussen hoe je foto's moet plaatsen
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Bedankt voor de tip. Ik heb foto's van mijn verzameling gezet op een picture trail gallery. dit is de link naar de signaals :arrow: http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... id=1751129
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

wat is de waarde van signaal nr 12 1940 nederlands in top staat?
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Effekes zien;
de normale signaals in het Nederlands kosten tegenwoordig tussen de 5 en de 8 euro. Waarbij de maximale prijs van 8 euro staat voor een exemplaar in zeer nette doch gelezen toestand. Ik ga ervan uit dat ge dat met toptoestand bedoeld.
Zelf heb ik nummer september1944 10 keer met een papierenbanderol er omheen; origineel en echt nieuwstaat. Dat is voor mij topstaat en zo zullen ze wel meer liggen.
De gangbare signaals (1940 tot najaar 1944 in het Nederlands en Frans) liggen tot 8 euro. Voor exemplaren van 1945 kan de vraagprijs wel eens oplopen tot rond de 100 euro; of men ze daarvoor kwijt wordt betwijfel ik echter.....


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Ik heb een Franse Signaal liggen, maar helaas ontbreekt de kaft ervan...
Heeft er iemand daar de foto van? Het betreft N°8 - 1e Année - 25 Juillet 1940. (nr 8, 1e jaargang, 25 juli 1940)

Mercie! Tim
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

http://www.geocities.com/CapitolHill/Em ... 7/1940.htm

Alleen een Franse tekst in de zijlijn bijdenkenken
webmastersignal
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:06
Contacteer:

Bericht door webmastersignal »

Hello
I can answer to any question about Signal, contact me in english please
Olivier
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

extra info over Signal

Bericht door marc »

In april 1940 waren er vier talen: Duits, Italiaans, Engels en Frans.
Er waren grote oplagen voor de "vreemde" talen, de Franse versie kende een oplage van 800.000 ex. De Duitse uitgave was voor het grote deel bestemd voor de Duitse troepen in de bezette gebieden (niet zozeer voor Duitsland zelf) maar ook voor Zwitserland (er moet nog bewezen worden dat vanaf nr 7/1944 de Zwitserse versies 4 kleurenpagina’s meer hebben dan de normale uitgaven. Daarenboven zijn de tussenliggende pagina’s tussen 11/12 en 30/31 niet genummerd. Het blijkt echter dat de nrs 14 en 15 van 1944 van dezelfde uitgave deze bijkomende pagina’s niet hebben).

Vanaf mei 40 komt er een Deense versie, in juni een Nederlandstalige, in augustus een Noorse.
In januari 41: Spaanse, in maart Bulgaarse, in april een Zweedse en Hongaarse, in mei een Roemeense en Kroatische, in juni een Portugese en in juli in Grieks.
In januari 42 komt er nog een Finse versie bij, in juli een Slovaakse en Servische, in september een Russische en tenslotte iets later een Arabische.
Signal verscheen dus in 20 talen als ik rap kan tellen. Geen enkele periodiek uit die tijd werd in meer talen uitgegeven. Ze werden allemaal opgesteld en gedrukt in het land zelf.
Over het algemeen hebben ze allemaal dezelfde inhoud, hoewel dat soms wel eens kon verschillen (vooral na de "grote kruistocht tegen het bolsjewisme", waar men wel eens een lokaal aspect belichtte – zie verder voor nog meer verschillen).
Wat ook verschillend kan zijn in de edities, zijn de bijlagen, vooral uitgegeven bij een lokale gebeurtenis. Deze zijn zeldzaam:
- de eerste bekende bijlage komt bij het nummer 8 van 1943 (aangekondigd door een last-minute overdruk op de cover) en beschrijft op 4 pagina’s met foto’s het bombardement van Antwerpen en Parijs. Formaat van Signaal.
- Nr 19/1943: 4 pagina’s over de bevrijding van Mussolini; formaat van Signaal.
- Aangekondigd op de cover van nr 7 van 44 van de Franse uitgave, door een last-minute overdruk, 4 pagina’s over het bombardement van Montmartre; formaat van Signaal.
- Bijlage van 2 pagina’s, formaat van Signaal, ontvangst van generaal Vlassov door Heinrich Himmler. Niet genummerd supplement in 16/1944.

Aparte uitgaven
Er bestaan ten minste drie heruitgaven van artikels die in Signaal verschenen zijn onder de vorm van een vlugschrift of een aflevering:
- 16 pagina’s klein formaat over de gevaren van het communisme. Deze uitgave werd aangekondigd als “Speciaal nummer van Signaal, nr 12 en 13 van juni/juli 1943. Dit artikel is inderdaad in deze twee nummers verschenen.
- Van nr 18 van 1943 bestaat een vlugschrift: “71 aus 91 am Zwei Tagen”. Het gaat om een folder van klein formaat die in foto’s de wrakken van 71 van de 91 zware geallieerde bommenwerpers laat zien die tussen 25 en 28 juli 1943 neergehaald zijn. Van de 20 andere werd verondersteld dat ze in zee gestort of in de lucht ontploft zijn. De grote titel: “Vliegende forten zijn vliegende doodskisten”. Dit vlugschrift wordt voorgesteld als een “Sonderdruck aus der Zeitschrift SIGNAL n° 8/1943.
- Er bestaat nog een zeldzame aflevering: “Tien stellingen die de wereld bezighouden”. 8 pagina’s, formaat iets kleiner dan Signal.

Gelijklopende uitgaven
De andere serie bijlagen bestaat uit een “vervolg” van zes, waarvan de eerste drie niet genummerd zijn maar waarvan het uitzicht niet veel verschilt: links een grijze band, witte bol met het onderwerp van de inhoud en de titel SIGNAL EXTRA. Normaal formaat:
- In nummer 11 van 1944: “Pourquoi l’Allemagne frappe l’Angleterre”, 8 pgs.
- In nummer 13 van 1944: “Signal vous fait voir les VI de près”, 8 pgs.
- In nummer 15 van 1944: “L’Insurrection de Varsovie”, 8 pgs.
- In nummer 17 van 1944: “La vérité sur Varsovie”, 16 pgs. Vanaf dit nummer dragen de laatste supplementen een aanduiding op de laatste pagina rechtsonder. Deze aanduidingen bevatten één of meerdere letters die de nationaliteit en een cijfer dat het nummer aanduidt. Deze bijlage kan dus de code hebben D4, It4, H4, F4,…
- In nummer 18 van 1944: “Der Kampf um die Zeit”, over de vernietiging van de Franse havens door Duitse garnizoenen. 8 pgs, genummerd D5,…
- In nummer 3 van 1945: “V2”, 8 pgs, genummerd D6,…

Er bestaat nog tenminste één supplement, voor de Zweedse uitgave, over de geallieerde bombardementen, met de namen en adressen van de slachtoffers.

Verschillen in de uitgaven
In de Nederlandstalige versie vanaf nr 1/1944 zijn de pgs 25-26-27 en 38 verschillend met de andere uitgaven, hetzelfde voor de volgende nummers:
- 4/44: pgs 33-36-37-38
- 5/44: pgs 36-37
- 6/44: pgs 25-26-27-28
- 7/44: pgs 31-32-33-37
- 8/44: pgs 27-28-29-38
- 9/44: pgs 24-25-38
- 10/44: pgs 23-24-25-38 (bombardement van Kortrijk)
- 11/44 is gelijk aan de Franse versie

112 nummers in 5 jaar
1940: eerste nummer dateert van midden april. 17 nrs in totaal, slechts 1 in december. De reden hiervoor is niet bekend.
1941: 23 nrs, het laatste genummerd 23/24 omdat het dubbel telt voor de maand december.
1942: zelfde als 1941
1943: 24 nrs regelmatig verspreid in het jaar.
1944: de eerste 12 nrs verschijnen op regelmatige basis tot in juni 1944. Vanaf nr 13 vertraagt de machine beetje bij beetje. Toch nog 19 nrs in totaal dat jaar, de 7 laatste, zonder datum, verdeeld over de laatste 6 maanden.
1945: 6 nrs, twee per maand. Signal eindigt dus in maart 1945. Dit is uitzonderlijk gezien alle Duitse geïllustreerde propagandabladen gestopt waren met hun nummer 19 van 1944. Enkel een paar burgerlijke informatiebladen bleven – povertjes – bestaan tot het quasi einde.
Men hoort wel eens spreken over een nummer 7 en 8 en zelfs 9 van 1945 die nog zouden verschenen zijn in Noorwegen of een ander gebied nog door de Duitsers gecontroleerd. Maar zoals het monster van Loch Ness heeft niemand die ooit gezien…
Langs de andere kant verschenen er eind 44 begin 45 een zeker aantal nummers op klein formaat in bijbelpapier, gebruikt als propagandamiddel ten behoeve van de geallieerden dankzij een uitzonderlijk wapen: de V1. Ze zijn volledig hetzelfde als de grote exemplaren, uitgezonderd het ontbreken van kleurenpagina’s. Van vijf is zeker dat ze bestaan hebben: nrs 16, 17, 18, 19 van 1944 en nr 1 van 1945.

De verdeling van Signal
Het eerste nummer (15 april 1940) werd verspreid in 20 landen: Belgie, Bulgarije, Denemarken, Estland, Griekenland, Italie, Joegoslavie, Letland, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, Zweden, Zwitserland, Slovakije, Spanje, Turkije, Hongarije en de Verenigde Staten.
Vanaf nummer 2 (1 mei 40) kwam daar nog Finland en Roemenie bij.
Vanaf nummer 6 (1 juli 40): Bohemen-Moravie en Slovakije, beide delen van het oude Tsjecho-Slowakije. Deze twee “landen” waren wel degelijk “het buitenland”, gezien Bohemen-Moravie als Protectoraat werd beschouwd. Het derde deel van Tsjecho-Slowakije werd gewoonweg geïntegreerd in het Reich onder de naam van Sudetengau.
Vanaf nummer 12 (september 40) worden Litouwen en Letland geschrapt, zonder twijfel overeenkomstig het "akkoord" met "partner" de Sovjetunie.
In oktober (nr 13) komt Frankrijk de lijst aanvullen, maar Luxemburg verdwijnt.
In november (nr 16) verdwijnt ook Estland.
In januari 41 (1/41) verschijnt Luxemburg terug en ook Elzas-Lotharingen, beide in Duitse prijsaanduiding (25 pfennige)
In mei (9/41) verdwijnt de uitgave van het General Gouvernement wat opgenomen wordt in het Reich. Zelfde met de Verenigde Staten, waar enige sympathie voor het Hitler-regime onder druk van Roosevelt vrijwel volledig verdwenen is.
Met nr 10 van mei 41 verdwijnt ook Joegoslavie, dat dan bezet wordt.
In juni (nr 12/41), Elzas-Lotharingen wordt op zijn beurt opgenomen in het Reich en wordt niet meer als een bezet gebied beschouwd. Maar dezelfde maand verschijnt ook Iran op de lijst, een land waar Duitsers, Britten en Russen zich wijden aan het beïnvloeden van niet in het minst de oliemarkt.
In de maand augustus (15/41) wordt Joegoslavie opgedeeld en krijgen zowel Servie als Kroatie een eigen uitgave.
In december (nr 23-24/41) wordt Iran (wat tot het geallieerde kamp wordt gerekend en daarenboven door zowel Russen als Britten wordt bezet) uitgesloten van de lijst, maar Neder-Steiermark (Oostenrijk) krijgen hun eigen propaganda-voedsel.
Door de opname in het Reich verdwijnt de Luxemburgse uitgave in september 42 (17/42).

Het einde
In januari 44 (1/44) verdwijnt Griekenland hoewel nog bezet, maar ideologisch verloren van in het begin.
Eind 44 herverschijnt de uitgave van het General Gouvernement., vervolgens in 45 erkent Signal officieus het verlies van terrein dat dan reeds geruime tijd door de geallieerden heroverd is.
Bulgarije wordt afgescheiden van het Reich, Finland wordt verplicht door de Russen om zich na de wapenstilstand aldaar los te maken van Duitsland. Italie heeft al lang gecapituleerd. Roemenie keert zich tegen de Duitsers, alsook Servie en Steiermark.
Het neutrale Turkije voegt zich definitief bij het geallieerde kamp.

De Valse Signals
In november 1943 was een groep van Belgische verzetslui er in geslaagd een valse “Le Soir” te drukken, een krant door de Duitsers gecontroleerd. In 1944 deden ze het nog eens over met een Signal, die op de kaft een aangehouden Adolf Hitler voorstelde tussen twee Amerikaanse geheimagenten, en op de rug Hitler en Von Ribbentrop aan elkaar geketend op een achtergrond van dood en vernieling. De originele foto was zeer bekend en werd gepubliceerd in de hele Duitse en collaborerende pers. Het was de bedoeling een volledige Signal uit te geven en niet enkel de kaft en rug. De inhoud zou zeer interessant zijn geweest, vooral door de herneming van vertrouwelijke foto’s van de verwoestingen die aanslagen op rexisten aangericht hebben, alsook de schade die ze zelf geleden hebben. Deze kostbare inlichtingen werden doorgespeeld aan Marc Aubrion, verantwoordelijke voor de valse Le Soir en valse Signal, een kwamen van een agent van het verzet die in opdracht geïnfiltreerd was in verschillende Duitse diensten.

Enkele losse feiten over Signal
- in de Zweedse en in sommige Duitse uitgaven, en dit vanaf nr 16 van 1944, vinden we twee extra pgs in kleur die niet genummerd zijn en die tussen pg 30 en 31 zitten.
- Nummer 8 van 1944 van de Nederlandstalige uitgave heeft geen middenblad in kleur.
- Van de Nederlandstalige uitgave schijnt geen nummer 1 t/m 4 van 1940, nr 21/1943 en nr 14/1944 te bestaan. Het nummer 17/1944 is zeer zeldzaam.
- De Franse uitgave werd tot en met nr 12/1941 uitgegeven door Deutscher Verlag, Kochstrasse 22 Berlin. Vanaf dan wordt het gedrukt bij Curial Archereau, Paris.
- De Zweedse uitgave werd gedrukt in Berlijn en verdeeld door Wemmergreen & Williams AB, Stockholm.
- Tot nr 2/1945 was de hoofdredacteur Wilhelm Reetz, bijgestaan door Hugo Mossland. Vanaf nr 3/45 werd de hoofdredacteur Giseller Wirsing, nog steeds door Hugo bijgestaan.
- De Franse en Nederlandstalige uitgaven blijven bestaan tot en met nr 5/1945.
- De Deense versie eindigt met nr 4/1945.
- De Engelse editie verschijnt tot in april 1944.
- Er bestaat, buiten enkele andere publiciteitsvormen van Signal, een kaartspel waarvan de rug bedrukt is met de titel SIGNAL.
- Praktisch onvindbaar in het Nederlands zijn de nrs 11/1942 en 21/1943.
- Van het nr 15/1943 – Nederlandstalige versie – zijn alle foto’s die normaal in kleur zijn in een bruine kleur.
- De Nederlandstalige nrs uit 40-41-42-43 zijn hetzelfde als de Franse uitgave behalve enkele publicitaire kaarten en het nr 18/1941 en 12 en 18 van 1943 (andere covers).

Samenvatting en vrije vertaling van artikels verschenen in het voormalige militaria maandblad “AMI”, nrs 11, 12 en 13 uit 1980
Gezien de titels van de bijlagen van Signal waarvan hierboven sprake in dit Franstalige tijdschrift uiteraard ook in het Frans zijn, heb ik deze in het Frans gehouden. Dit om onnodig zoeken naar misschien verkeerd vertaalde titels te vermijden. De enkele Duitse titels waren zo vermeld.
Hopelijk helpt dit een beetje voor de verzamelaar die nog wat nummerkes zoekt...

grt
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ik heb de nederlandse van:
augustus 1942 (2) met kaft
oktober 1942 (1) met kaft

en nog 3 nederlandse zonder kaft
weet ook niet welke omdat er geen kaft op zit.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

ik heb 3 franstalige, en een hoop nederlandse
ongveer 12 in totaal
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Heeft ieman de signaal met dégrelle op de cover en wil het verkopen?

Zoek hem al eeuwen !
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

ben ik de enige hier die de foto's niet ziet? En bij de foto's van bjorn zie ik staan photo deleted by it's owner. Of iets in die geest
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Kijk eens naar de data van de posts.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

dégrelle, is dat toevallig die para?
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie