Gemeente Rheden 1940/1945

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Gemeente Rheden 1940/1945

Bericht door Daniel »

Kan iemand mij (´nieuwe´ op dit forum) misschien wat informatie verstrekken over bezetting en bevrijding van mijn huidige woonplaats, Rheden. Google levert weinig op en ik woon hier nog niet zo lang, dus contacten met ´ervaringsdeskundigen´ (lees bejaarden :P ) in de buurt wil nog niet zo vlotten. Eigenlijk is alles welkom, ik weet dat Rheden bevrijd is door de Polar Bear Division in ´45, maar verder weet ik eigenlijk niet zo goed in welke richting ik het zoeken moet!

Hoop dat iemand iets weet,

Alvast bedankt, Daniel
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt voor deze vraag! :lol: Ik vindt zulke vragen heerlijk zeker als het nog eens over mijn omgeving gaat. Ik beschik over aardig wat informatie over de Polar Bear Divisie en over de Betuwe en Arnhem en zit ook vast en zeker wat tussen over de Rheden. Ik ga voor je zoeken in me boeken. Je woont aardig in me buurt dus je zou zelfs een keer langs kunnen komen. :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door Daniel »

Ik zag al staan omg. Arnhem en Polar Bears, dus ik denk: registreren maar, omdat ik je zonder te registreren geen pb kon sturen! Ik woon in Rheden, heb het een en ander aan WOII spul in dozen op zolder staan, maar nog niet uitgepakt na mjn verhuizing. Keep in touch!

Daniel
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Haha oke dan! Ik zal me best doen om je zo veel mogelijk te helpen met je vraag! :lol:

Op deze link zou best wel wat kunnen staan. Het is niet de meest gemakkelijke tekst om te lezen maar hier staat wel heel veel interessante dingen op.

http://www.forces.gc.ca/hr/dhh/Downloads/ahq/ahq039.PDF


Ik heb inmiddels al een stapelltje boeken voor me liggen. Ga ik onder tussen ook even in zoeken. :P
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door Daniel »

Nico,

Heb slechts een specifiek boek in mijn bezit, `50 jaar vrij, Gemeente Rheden`. Uitgegeven door de gemeente Rheden, maar ja die bestaat uit 7 dorpen en alles wordt beschreven, behalve Rheden zelf. In dat boek wordt ook verwezen naar een ander boek `Oorlog, vervolging en verzet in Rheden en omgeving` en ´Velp en de oorlog´van Steven Jansen. Maar die ken ik allebei niet!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Die boeken zijn mij ook geheel onbekend. Misschien wel een keer zinvol om die voor mezelf aan te schaffen.

Maar ik heb al wel heel veel gevonden over Wageningen en Ede. Over Rheden ben ik nog niet veel tegen gekomen. Maar ik moet ook nog aardig wat lezen. Ik zal zeker nog dingen gaan posten over Rheden.

Dat de 49th West Riding Division daar gezeten heeft twijfel ik geen seconde over. Die hebben overal in deze omgeving gezeten. Op 1 van mijn oorlogse stafkaarten is zelfs deze divisie aangegeven bij Wageningen en Rheden.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Haha ik zie net dat Rheden zat te verwarren met Rhenen. Zat de hele tijd te zoeken naar Rhenen. Maar over Rheden heb ik ook wel informatie. :P Haal die 2 plaatsen altijd door elkaar. :P

Maar die eerste link die ik gaf kan ook zinvol voor Rheden blijven.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Heb wat kunnen vinden op die site die ik gegeven heb:

With the final clearing of Arnhem on 15 Apr the British Division was free to effect a link-up with 1 Cdn Inf Div west of the Ijssel and provide a firm base for the latter's westward advance. It was planned that once 56 Bde had cleared Velp (7879) and its environs 146 Bde should pass through to open the Velp-Dieren road and secure a crossing over the Apeldoorn
Canal and make contact with 1 Cdn Inf Div. At the same time 147 Bde would begin to move north-west and west on Ede and Wageningen ((H.S.) 235B49.018(D1) : W.D., G.S., H.Q. 49 (W.H.) Inf Div, 14 Apr 45). The drive along the Ijssel began early on 16 Apr. Ably supported by the tanks of the Ontarios (11 Cdn Armd Regt) 56 and 146 Bdes made a rapid advance; by 0745 hours Velp (7879) was taken and one hour later De Steegh had fallen to the Hallams. In the meantime 49 Div Recce Regt, advancing in a wide northward sweep from the vicinity of Terlet (7786), had made a deep penetration of the wooded Imbosch area, and late that morning linked up with 2 Cdn Inf Bde at Dieren (see para 73), and reached the Canal farther north near Veldhuizen (8394). Shortly afterwards, the Velp-Dieren road was cleared when the Ontarios, with the infantry of 146 Bde riding on the back of the tanks, entered Dieren. The two brigedes immediately regrouped and swung west. ((H.S.) 225C1.015(D1): Ops Log, 1 Cdn Corps, 15-16 Apr 45; W.D., 11 Cdn Armd Regt (Ont R.), 16 Apr 45)


Rheden zelf staat niet vermeld maar ligt wel precies in het gebied waar dit stukje over gaat. Het Ontario Regiment is een tank regiment van de 1st Canadian Independent Armoured Brigade maar zat ingedeeld bij de 5th Canadian Armoured Division.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Nog wat extra info over de 56th en 146th Infantry Brigade van de 49th West Riding Division.

De 56th Brigade staat bekend als de 56th Independent Spihnx Infantry Brigade. Deze Brigade kwam in 1944 pas bij de 49th West Riding Division. De 56th Brigade verving de 70th Brigade in de Divisie. De 56th Brigade bestaat uit de volgende regimenten:
- 2nd South Wales Borderers Regiment
- 2nd Gloucestershire Regiment
- 2nd Essex Regiment

De 146th Infantry Brigade bestaat uit de volgende Regimenten:
- 4th Lincolnshire Regiment
- 1/4th King's Own Yorkshire Light Infantry
- Hallamshire Battalion (York and Lancaster Regiment)


In het boek "De slag om de Veluwe" kwam ik de volgende info tegen op blz. 62:

Terwijl de, hiertoe behorende, 361. Volksgrenadier Division, een Polizei-Regiment en elementen Fallschirmjager krachtig weerstand bleven bieden aan de toenemende druk van de 1st Can. Inf. Div. ten westen van de IJssel, verdedigde de 346. Infanterie Division, versterkt met het 858. Grenadier Regiment en de resten van diverse uiteengeslagen eenheden de "Sector Arnhem", aanvankelijk met een vastberadenheid die aan zelfopoffering grensde.

Dit stukje geeft mooi weer wat er aan Duitser zich half April 1945 in de sector Arnhem aanwezig was. Daarvan kunnen we wel uitgaan dat ook eenheden van de bovengenoemde eenheden ook in en rond rheden hebben gelegen.
Gast

Bericht door Gast »

Thanks,

De bovenste informatie staat ook in dat boek wat ik heb, maar weet dus niet exact wie of wat. Heb via Google 3 foto's van de bevrijding van Rheden kunnen vinden, met voertuigen erop. Ik zal ze er vanavond even opzetten, kan je kijken of je daar iets mee kunt!

Daan
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Anonymous schreef:Thanks,

De bovenste informatie staat ook in dat boek wat ik heb, maar weet dus niet exact wie of wat. Heb via Google 3 foto's van de bevrijding van Rheden kunnen vinden, met voertuigen erop. Ik zal ze er vanavond even opzetten, kan je kijken of je daar iets mee kunt!

Daan
Ik weet als het goed is al waar je die foto's vandaan hebt. Heb ook een site gezien waar drie foto's op te zien zijn. Op 1 van de Brencarriers zag ik het getal 55 staan. Zodra ik vanavond thuis ben kan ik je zo zeggen welk regiment dat is.
Gast

Bericht door Gast »

Zijn de enige foto's die ik heb kunnen vinden. Lastig, met dat icoon van 'Eigendom Bevrijdingskinderen' dat steeds in beeld verschijnt!! Nog even terugkomend op jouw info, de weg tussen Velp en Dieren schijnt door de Duitsers gebarricadeerd te zijn door bomen op te blazen en als versperring te gebruiken. Men is toen via Roozendaal, over de Posbank in de Steeg uitgekomen. (Arnhem, Velp, Rheden, De Steeg, Ellecom, Dieren op volgorde). Denk ook dat er daarom maar weinig info is over Rheden, ze zijn er gewoon omheen getrokken, lijkt het wel!

Hoor van je, Daniel
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Het getal 55 wat te zien is op 1 van de foto's is van het 2nd South Wales Borderers Regiment van de 56th Birgade. Op 28-04-45 verliet dit Regiment de 56th Brigade en toen kwam de 7th Battalion Royal Welch Fusiliers Regiment bij de Brigade.

Dan weet ik ongeveer hoe die route loopt. Met mountainbiken kom ik nog wel eens in die omgeving. Maar zal eens kijken of ik daar meer over kan vinden.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

In het boek "The Polar Bears Monty's left flank" vond ik het volgende op blz. 207:

The Canadians and Gen. Rawlins were keeping up maximum pressure. To the East, Bronbeek and then Velp were soon taken. On the night of 15/16 April, helped by Fife and Forfar flails, the 56th Brigade led again. The 2nd Essex attacked on the north side of Velp, taking 100 prisoners. The 2nd South Wales Borderers forced their way into residentail area. The Glosters captured the Mateor factory on the IJssel and took 50 prisoners. The Lincolns passed through towards De Steeg, and Rheden was reached by midday on the 16th.
The leading tanks and companies of the South Wales Borderers were amazed to be greeted in Velp by a delirious and overwhelming crowd of civilians, with swarms of exited children, all waving flags, throwing flowers and shouting 'good boy, Tommy'. It was truly an amazing and exhilarating experience, so great was the relief of the Dutch to be freed from there oppressors.
The left flank of the 146th Brigade was protected by the Recce Regiment. Maj. Gooch wrote in their History: 'We had a field day comparable with our best in France (operating from Terlet) taking 143 prisoners, killing many others and clearing the whole flank of the Division'. The Hallams and the KOYLI had advanced on Rozendaal, captured it with the Ontario Regiment Shermans and thundered on via Beekbergen, Zijpenberg and Postbank to De Steeg. The Hallams 'B' Company on tanks moved on to Dieren and Laag Soeren, where they linked up with other Canadian troops. By the end of 16 April, Operation Quick Anger was over, and Arnhem had been taken at cost of 62 killed and 134 wounded. More than 1,600 Germans had been made prisoner and double that numder had been put out of action.

Zo en nu ben ik moe van het typen. :P Hopelijk heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
jwolsink
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2005, 18:59

Bericht door jwolsink »

In het Doesburgs weekblad/ regiobode van deze week staat een special met foto's over de bevrijding van Doesburg en Rheden/Velp. Zeker de moeite waard om door te lezen.
Plaats reactie