Man klaagt politica aan voor plassen op Bush

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Man klaagt politica aan voor plassen op Bush

Bericht door Thomas »

Man klaagt politica aan voor plassen op Bush

Gent - Gentenaar Kurt Carnier stapte naar de procureur om een klacht in te dienen tegen Valentina Gatti (SP.A) en Animo, de jongerenafdeling van de SP.A. Gatti hing in verschillende horecazaken een sticker in de urinoirs met het opschrift Go ahead, piss on me en de beeltenis van president Bush.
,,Die actie is een belediging voor Bush en voor het Amerikaanse volk'', vindt hij. Zijn vader was tijdens de Tweede Wereldoorlog actief in het verzet en daar wringt het schoentje. Gatti ligt er niet wakker van, ze heeft nog 5.000 stickers bij besteld.

(IHG) 24/02/2005

http://www.hetvolk.be/Article/Detail.as ... D=G59CPHGM
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Btw, is dat niet voorzien in het Belgisch strafrecht ?
"Belediging van een bevriend staatshoofd..."
Ik denk dat de bestraffing wel even kan tellen. :roll:
Wat stom van die Sp.a-ers !
Laatst gewijzigd door Kilroy op 25 feb 2005, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Dat het een belediging voor Bush is klopt, maar dat is niet erg, daar heeft deze mijnheer en miljoenen tijdens de oorlog voor gevochten; dat wij staatshoofden mogen beledigen als we dat willen, vrijheid van meningsuiting heet dat.
Dat je het land ermee beledigt is onzin, er zijn heel veel yanks die ook tegen Bush zijn.
En in America zelf zijn dagelijks veel groffere beledigingen van Bush te zien in kranten en op tv.
laat Bush zelf een klacht indienen als hij er mee zou zitten...niet dat hij weet waar Belgie ligt....
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

marloes schreef:dat wij staatshoofden mogen beledigen als we dat willen, vrijheid van meningsuiting heet dat.
Zo, dat je niet van Bush houdt, is je goed recht.
Je vergist je alleen maar als je zegt dat je er maar op los kunt beledigen : belediging is ons strafrecht strafbaar gesteld !
Belediging kan gebeuren door gezegdes, geschriften, afbeeldingen enz.
Even uitkijken dus, vooraleer je me zou uitkafferen ! :P
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Dus in belgie mag je niet eens zeggen dat je Bush een schoft vind of je kunt aangeklaagt worden??
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

You got buitifull eyes:P

(spel check)
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

marloes schreef:Dus in belgie mag je niet eens zeggen dat je Bush een schoft vind of je kunt aangeklaagt worden??
Neen, zo bedoel ik het niet echt.
De benadeelde moet zich beledigd voelen en moet een klacht indienen bij de politie. Het is zgn. een klachtdelict, niet een ambtshalve inbreuk.
Sowieso is het strafbaar, na klacht en nadat het bewezen is. 8)
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Brianlinden schreef:You got buitifull eyes:P
(spel check)
Echt, da's een goeie... :P
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

:p van dat intervieuw hehe
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Kilroy schreef:
marloes schreef:Dus in belgie mag je niet eens zeggen dat je Bush een schoft vind of je kunt aangeklaagt worden??
Neen, zo bedoel ik het niet echt.
De benadeelde moet zich beledigd voelen en moet een klacht indienen bij de politie. Het is zgn. een klachtdelict, niet een ambtshalve inbreuk.
Sowieso is het strafbaar, na klacht en nadat het bewezen is. 8)
Ah ja, als je je inderdaad flink beledigt voelt mag je inderdaad een klacht indienen, maar dat gebeurt gelukkig zelden, helemaal als je een politieke functie hebt.
Die mensen hebben het al druk genoeg en als Bush klachten moet gaan indienen als hij beledigt wordt...
Maar ja, als iemand anders zich voor hem zorgen gaat maken...pffff dan blijven we ook bezig.
Trouwens...misschien vind Bush wel leuk als half belgie aan hem denkt tijdens het plassen :P
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

marloes schreef: Ah ja, als je je inderdaad flink beledigt voelt mag je inderdaad een klacht indienen, maar dat gebeurt gelukkig zelden, helemaal als je een politieke functie hebt.
Die mensen hebben het al druk genoeg en als Bush klachten moet gaan indienen als hij beledigt wordt...
Maar ja, als iemand anders zich voor hem zorgen gaat maken...pffff dan blijven we ook bezig.
Trouwens...misschien vind Bush wel leuk als half belgie aan hem denkt tijdens het plassen :P
Ook een burger zoals jij en ik kunnen beledigd worden en daarvoor klacht indienen.
Ik vermoed dat meer dan half België wel eens aan Bush denkt... en niet alleen tijdens het plassen.:roll:
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Kilroy heeft gelijk, dit is gewoon belediging. Vanzelfsprekend zullen de anti-Bush posters het proberen te gooien op "vrije meningsuiting", maar ik vraag me af waar mijn vrije meningsuiting zal zijn wanneer ik het gezicht van Bush zou vervangen door dat van een "nieuwe Belg" (zeg ik dat zo goed?) met behoud van de tekst ("Go ahead, piss on me"). Er zijn er al voor minder veroordeeld daar in Gent ...

Overigens werd de sticker ontworpen door een kabinetsmedewerker van Vande Lanotte, begrijpe wie begrijpen kan. Dan is er nog het feit dat deze stickers overal zonder medeweten van de eigenaars werden aangebracht.

Er is een wet van 20.12.1852 tegen "het beleedigen van bevriende staatshoofden" maar uitgerekend gisteren werd deze wet (in het kader van de administratieve vereenvoudiging - Artikel 5) afgeschaft (zie publicatie in het staatsblad). Tenzij de zaak meteen geseponeerd wordt zal dit dus een proces vormen op basis van een wet die alleen in voegen was op het tijdstip van de inbraak. Uiterst bizar. Overigens, deze zaak doet heel wat stof opwaaien in de VSA. Hier is dat maar randnieuws, maar oa. Paul Beliën (die nota bene in 1990 zélf buitengesmeten werd omdat hij een artikel schreef in de Wall Street Journal) maakt de zaak aanhangig en prof.G. Reynolds heeft er ook al in gespeeld. In zowat alle Amerikaanse kranten is het nieuws ook al verschenen.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Volgens mij hoef je geen aanklacht in te dienen als je als bevriend staatshoofd je beledigd voelt. Volgens mij kan de staat zelf bepalen of ze tot vervolging over gaan. Ik heb alleen geen verstand van het belgisch strafrecht.
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Misschien een kromme vergelijking.
Maar iemand gaat hiervoor in Belgie vervolgt worden en zal ook vast een boete krijgen terwijl de Amerikaanse soldaat die op video een Irakees executeerde gewoon alweer thuis zit.

Zinvolle wet lijkt me.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Terwijl Verhofstad Bush met open armen ontvangt zitten zijn regeringspartners stickertjes te plakken in de urinoirs ... de ironie :roll:

Die Gatti kan zoiezo vervolgd worden lijkt me, omdat ze niet de toestemming van de uitbater had gekregen. Straks gaan ze nog ongevraagd posters aan onze deuren komen hangen. Beboeten dat mens !
Plaats reactie