Europese grondwet, is wo2.nl voor of tegen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Ben jij Vóór of tegen het aannemen van de Europese grondwet?

Voor
45
39%
Tegen
54
47%
Blanco
17
15%
 
Totaal aantal stemmen: 116

Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Europese grondwet, is wo2.nl voor of tegen?

Bericht door Arjen »

Gezien er een referendum gaat komen over de vraag of nederland de Europese grondwet moet aannemen of niet en de Nederlandse regering al heeft aangekondigd dat wanneer dit negatief uit zal vallen het referendum niet gerespecteerd zal worden vroeg ik me af wat wo2.nl er nou eigenlijk van vind. Voor, Tegen of Blanco zijn de keuzes. Graag zou ik ook een motivatie van je keus lezen.

Overigens kun je hier nalezen wat ie inhoudt:
http://www.grondweteuropa.nl/

Topictitel iets netter gemaakt, Michel. ;)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Waarom zou ik er tegen zijn? Ik denk dat coöperatie tussen verschillende staten gewoon fundamenteel belangrijk is. De enige vraag is: gaat het goed gaan?
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

En natuurlijk is België een van de enigste landen die geen referendum houdt.. Lang leve de democratie!
Ikzelf ben tegen, omdat ik vind dat een land que wetten zijn autonomie moet behouden.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Da's wel een grappig begin dan want ik ben neutraal. Ik ben tegen regeringen en tegen regels. Wel ben ik voor meer praten met elkaar want dan is er minder kans op ruzie...alhoewel...als je sommigen hoort praten...

Ik onthoud mij van stemming omdat ik niet het idee heb dat meedoen aan het opleggen van regels aan elkaar iets is dat een kans van slagen heeft.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ik ben voor...

een gelijke hoop wetten voor heel europa zou een heleboel vergemakkelijken.

en het is tijd dat er een heleboel dingen ook is besproken worden bij de europese landen zodat we tot een groot europa kunnen komen waar men niet overal andere wetten heeft voor iets
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik ben tegen.

Buiten het feit dat ik de Europese Unie een streberige poging vindt Amerika na te apen, ben ik van mening dat een regio zelf het beste kan beoordelen wat goed is voor haar inwoners. Nederlanders zijn immers geen Spanjaarden en Spanjaarden zijn geen Polen.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik ben voor.

Europa is de toekomst. Als we niet samenwerken, zijn we gedoemd het onderspit te leggen.

United we stand. Divided we fall.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik ben voor de Europese grondwet, dit omdat zonder de grondwet de groten ( Duitsland en Frankrijk ) op politiek terrein de boventoon gaan voeren. Een gezamelijke grondwet beschermt de Europese burger tegen staatrechtelijke willekeur. Ik vraag me echter wel af of er niet een monster wordt gecreëerd met de zgn Verenigde Staten van Europa, wat de EU toch wel is naar mijn mening.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Ik vind zoiezo dat de EU genoeg rekening houdt met de verschillende nationaliteiten en afkomst van de lidstaten, zo kan er bvb altijd gediscussieerd worden in de eigen taal met simultane vertaling in alle andere talen (dit kost wel massa's geld). Daar vind ik dus het argument van Zhukov niet opgaan.

Ik ben voor een grondwet, heb er eens een kwartier in gelezen en er is wel goed over nagedacht heb ik gezien.

België gaat er trouwens vanuit dat iedereen achter de grondwet staat, Brussel als hoofdstad van Europa heeft er mss iets mee te maken.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Vinden jullie het ook zo jammer dat een heleboel mensen gestemd hebben zonder hun redenen te geven aan ons?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Ik vind dat het pas tijd is voor een grondwet als heel Europa verenigd is ;)
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Tim schreef:Ik vind zoiezo dat de EU genoeg rekening houdt met de verschillende nationaliteiten en afkomst van de lidstaten, zo kan er bvb altijd gediscussieerd worden in de eigen taal met simultane vertaling in alle andere talen (dit kost wel massa's geld). Daar vind ik dus het argument van Zhukov niet opgaan.
Dat er gediscussieerd kan worden in het EP in de eigen taal is iets waar de gewone man op de straat vrij weinig van merkt. Bovendien is de vertaling pure noodzaak omdat in veel Europese landen slechts de eigen taal wordt gesproken en de kennis van het Engels al snel ophoudt bij 'yes' en 'no'.

De burgers worden in ieder geval wél op één grote stapel gegooid. De bemoeienis van Europa met de interne handelingen van de lidstaten wordt steeds groter en dat wordt door de gewone burger wel meer en meer gevoeld. De grondrechten van alle lidstaten zullen wellicht niet bijster ver uiteen lopen, maar wanneer er een grondwet is zullen de beleidsbepalers zich richten op de meer specifieke wetgeving. Voor heel Europa dient dan alles gelijk geschakeld te worden.

Betekent dat dat Nederland het homohuwelijk moet opgeven omdat in Italië een geloofsfundamentalist dat tegen de bijbel vindt? Of dat Spanjaarden tussen de middag wakker moeten blijven omdat de Duitsers anders boos zijn omdat zij niet mogen slapen?

Laat alle lidstaten nou afzonderlijk bepalen wat goed en slecht is voor het land. Ieder land heeft wetten die in honderden jaren zijn geëvolueerd in tot wat ze vandaag de dag zijn. Ze weerspiegelen de gedachten van de mensen uit dat land. Dat wordt nu langzaamaan weggevaagd door een log orgaan, dat in korte tijd bepaald wat goed is voor jou en mij.

De laatste tijd was in Nederland vaak te horen dat 'Den Haag' te ver bij het gewone volk vandaan staat (moord op van Gogh, marokkaanse jeugd e.d.), hoe zal dat dan wel niet gaan wanneer de beleidsbepalers niet langer in Den Haag, maar in Brussel zitten? Den Haag verwordt tot een soort provinciehoofdstad die slechts dient uit te voeren wat het EP vindt en dat kan mijns inziens nooit goed zijn voor ons.
Вместе мы непобедимы
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Ik ben er in principe voor, maar als de zeer complexe besprekingen zo lang gaan duren zoals voor een unitaire munt...
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

A Zhukov: Volledig mee eens. Ik was niet al te lang geleden in Canada en daar gebeurt net zoiets.
In het westen van het land vinden ze dat Ottawa te ver weg is om goeie beslissingen te maken voor hun.
Ze roepen dan ook om meer zelfstamdigheid.

Wat dat betreft hebben ze volgens mij ook gelijk.
Je kunt idd niet van ver weg bepalen wat goed is voor de goep.
Je ziet dat den haag al niet al te best bezig is. (volgens mij).
Ik be zelfs vaak van mening dat je in een groep vrienden al niet kan beslissen wat het beste voor elkaar is vaak.

Zelfbeschikking is altijd een kernpunt.
</anarchist>
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Misschien kan je in de toekomst een soort van bestuurlijke hervormingen doorvoeren, waarin de landsregeringen worden opgeheven en het provinciebestuur meer macht krijgt. Dan heb je een grootschalige autonome activiteit vlakbij je huis (of net iets verder :wink:).

Of is dat nu weer te ver gezocht?
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Plaats reactie